فضانوردان آینده میتوانند برای تولید سوخت موشک از متان مریخ استفاده کنند
پژوهشگرها روشی برای تولید سوخت متان راکت ابداع کردند و امیدوار هستند از این سوخت برای سفر بازگشت مریخ به زمین استفاده کنند. این روش را ابتدا ایلان ماسک و مهندسان اسپیس ایکس پیشنهاد دادند. آنها بهمنظور در اختیار داشتن کربن و هیدروژن لازم برای تهیهی متان، روشهایی برای استفاده از کربن دیاکسید و آب حاصل از یخ موجود در مریخ در نظر گرفتهاند.
از دیدگاه تئوری، فضانوردهای آینده میتوانند از این روش برای تبدیل مواد مریخ مثل یخ و کربن دیاکسید برای تولید سوخت راکت و سفر بازگشتی استفاده کنند. این روش فعلا در حد طرحی مفهومی است و صرفا در آزمایشگاهها تست شده، نه در شرایط واقعی. هولین زین، فیزیکدان دانشگاه ایرواین کالیفرنیا و سرپرست پژوهش، میگوید: «پیادهسازی طرح پیشنهادی به مهندسان و پژوهشهای زیادی نیاز دارد. بااینحال نتایج بسیار امیدبخش هستند.»
براساس روش جدید، پژوهشگرها در ایستگاه فضایی بینالمللی، فرایند دومرحلهای تبدیل آب به اکسیژن قابل تنفس را به فرآیندی تکمرحلهای تبدیل کردند. آنها برای این کار از کاتالیزور روی تک اتم بهره گرفتند. به گفتهی زین: «روی، کاتالیزور بسیار خوبی است و ویژگیهایی مثل زمان، قابلیت انتخاب و قابلیت حمل دارد که مزیتی بزرگ برای سفرهای فضایی بهشمار میآید.»
تبدیل فرایند دومرحلهای به فرآیندی تکمرحلهای باعث فشرده شدن و قابل حمل شدن مکانیزم تولید میشود؛ در نتیجه انتقال این روش به مریخ آسانتر خواهد شد. در این روش، روی با خاصیت اتمی پراکنده بهعنوان کاتالیزور واکنش به کار میرود و به تولید متان از کربن دیاکسید کمک میکند. این فرایند به شکلی بهینه CO2 را به متان تبدیل میکند.
در فناوری پرتاب کنونی از سوخت متان استفاده نمیشود؛ در نتیجه این فرایند منطبق با فناوریهای پیشرانش آینده خواهد بود. سوخت متان نسبت به انواع دیگر سوخت که رسوب کربنی در موتورهای راکت به جای میگذارند و پاکسازی راکت در مریخ را دشوار میسازند، دارای مزیت است. بااینحال، برخی شرکتها به توسعهی سوخت متان راکت امیدوار هستند. برای مثال موتورهای رپتور استارشیپ اسپیس ایکس، موتور BE-4 بلو ارجین و فایرفلای آلفا در آینده از سوخت متان استفاده خواهند کرد.