نسخه آزمایشی فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس پس از تست موتور منفجر شد

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین نسخه‌ی آزمایشی فضاپیمای استارشیپ جمعه شب دراثر انفجاری چشمگیر در تاسیسات پرواز فضایی اسپیس ایکس در تگزاس جنوبی ازدست رفت.
تبلیغات

طبق ویدئویی که وب‌سایت گردشگری اسپادره منتشر کرده است، نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ با نام SN4 دیشب تقریبا درساعت ۲۳:۱۹ در تأسیسات آزمایشی اسپیس‌ایکس در نزدیکی بوکا چیکا در تگزاس منفجر شد. این انفجار حدودا یک دقیقه پس از آزمایش کوتاه موتور رپتور راکت به‌وقوع پیوست؛ اما معلوم نیست عامل ایجاد حریق چه بود.

اسپیس‌ایکس روز پنجشنبه به‌عنوان بخشی از آماده‌سازی‌ها برای آزمایش پرتاب آتی استارشیپ نسخه‌ی SN4 که ممکن است درجریان آن راکت نزدیک به ۱۵۰ متر پرواز کند، تست احتراق این فضاپیما را باموفقیت انجام داد. این شرکت درهمان روز، مجوز آزمایش‌های استارشیپ را از اداره‌ی هوانوردی فدرال دریافت کرد.

همان‌طور که از نام فضاپیما برمی‌آید، استارشیپ SN4 جدیدترین نسخه‌ی آزمایشی ساخته‌شده به‌دست اسپیس‌ایکس است که به‌منظور تست فناوری‌های لازم برای نسخه‌ی نهایی سامانه‌ی پرتاب فضایی غول‌پیکر استارشیپ و سوپرهوی طراحی شده است. اسپیس‌ایکس امید دارد به‌وسیله‌ی این فضاپیما تا ۱۰۰ نفر را در یک‌زمان به فضا و درنهایت سیاره‌ی سرخ حمل کند.

ماه گذشته، ناسا استارشیپ را به‌عنوان یکی از سه فضاپیمایی تجاری انتخاب کرد که می‌تواند در سال ۲۰۲۴، فضانوردان این سازمان را در برنامه‌ی آرتمیس روی سطح ماه فرود بیاورد. هرچند نسخه‌های متعددی از استارشیپ تاکنون منفجر شده است، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس می‌گوید این شرکت متعهد به یادگیری از هر آزمایش و حرکت به جلو است.

انفجار استارشیپ نسخه SN4

نسخه‌ی اولیه‌ی استارشیپ با نام Mk1 درجریان تست فشار در نوامبر ۲۰۱۹ منفجر شد. جانشین این نسخه با نام SN در آزمایشی مشابه در ماه فوریه ازدست رفت. نسخه‌ی آزمایشی بعدی به‌نام SN2 باموفقیت تست فشار را در ماه مارس به پایان رساند. درهمین حال، نسخه‌ی SN3 درجریان آزمایش در ماه آوریل منفجر شد. ماسک بعدا گفت نشتی شیرها، عامل حادثه بود و در نسخه‌ی بعدی استارشیپ این مشکل رفع خواهد شد.

استارشیپ SN4 بادوام‌ترین و آزمایش‌شده‌ترین نسخه‌ی آزمایشی این فضاپیما تا به امروز محسوب می‌شود. آزمایش احتراق ثابت روز گذشته، پنجمین تست از این نوع به‌شمار می‌آمد. اسپیس‌ایکس پیش‌تر حین انفجار روز جمعه، درحال ساخت نسخه‌ی آزمایشی دیگری از استارشیپ به‌نام SN5 بود. این فضاپیما احتمالا نسخه‌ی اصلی اسپیس‌ایکس برای انجام دور بعدی از آزمایش‌ها خواهد بود.

انفجار نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ SN4 در زمانی به‌وقوع می‌پیوندد که اسپیس‌ایکس درحال شمارش معکوس برای تحقق دستاوردی بزرگ با راکت و فضاپیمایی دیگر است. این شرکت قصد دارد به‌زودی در پروازی آزمایشی، دو فضانورد ناسا را سوار بر راکت فالکون ۹ و فضاپیمای کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. این مأموریت که دمو ۲ نام دارد، امشب در ساعت ۲۳:۵۲ به وقت ایران از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا زمین را ترک خواهد کرد. این پرتاب، نخستین پرواز فضایی انسانی اسپیس‌ایکس و نخستین پرتاب سرنشین‌دار مداری از خاک ایالات متحده پس از بازنشستگی ناوگان شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

پرتاب یادشده درابتدا قرار بود بامداد پنجشنبه به وقت ایران انجام شود، اما نامساعد بودن هوا پرواز کرو دراگون را به امشب موکول کرد. بااین‌حال، اگر بازهم تأخیر اجتناب‌ناپذیر شود، فرصت بعدی برای پرتاب در روز یکشنبه ۱۱ خرداد فراهم خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات