هند در آینده‌ی نزدیک، موشک قابل استفاده مجدد می‌سازد

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سازمان پژوهش‌های فضایی هند طرحی جامع برای توسعه پرتابگر سنگین و قابل‌ استفاده مجدد، پیشرانه‌ی پیشرفته‌تر و تقویت فعالیت‌ فضایی خود طی دهه‌ی ۲۰۲۰ دارد.
تبلیغات

به گزارش اسپیس، هند هم می‌خواهد وارد صنعت موشک‌ قابل ‌استفاده مجدد شود. اسپیس‌نیوز در این خصوص گزارش داده است که سازمان پژوهش‌های فضایی هند طرحی برای توسعه فناوری‌ موشک‌ قابل استفاده مجدد طی دهه فعلی دارد. کی سیوان، رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند در پیامی به مناسبت سال نوی میلادی، اهداف این سازمان و صنعت فضایی روبه‌رشد هند را برشمرد. سیوان در این پیام اعلام کرد: «صنعت فضا به دلیل ورود بسیاری از بازیگران خصوصی با اختلال مواجه است.» رئیس سازمان فضایی هند، به شرکت‌های خصوصی اشاره می‎کند که عمدتا هدفشان توسعه سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی کاملا مقرون‌به‌صرفه است.

سیوان در ادامه افزود: «مطابق با دستورالعمل‌های جهانی، ما [سازمان پژوهش‌های فضایی هند] باید پرتابگرهای سنگین، پیشرانه‌های نیمه‌‌سرمازا (کرایوژنیک)، موشک‌های قابل استفاده مجدد، نسل آینده تجهیزات الکترونیکی فضاپیماها، مواد پیشرفته و کاربردی صنعت هوافضایی را توسعه بدهیم و همچنین مأموریت‌های پیشرفته‌ فضایی را به انجام برسانیم.»

به این ترتیب، تمامی مراکز سازمان پژوهش‌های فضایی هند موظف‌اند با چشمداشت نیازهای ملی، سیاست جدید فضایی و همچنین تغییر و تحولات حوزه فضایی دنیا، کانون توجه خود را روی بخش‌های تحقیق و نوآوری بگذارند. با در نظر داشتن این بیانیه، ۱۸ مرکز سازمان پژوهش‌های فضایی هند باید قابلیت‌های خود در ایستگاه‌های زمینی، مسافرت‌های فضایی، سکوهای پرتاب ماهواره‌ای و سایر موارد را ارتقا بدهند.

به‌عنوان مثال، طبق این بیانیه مرکز فضایی ویکرام سرابهای باید به ارتقا قابلیت‌های توسعه پرتابگرهای قوی، دستیابی به قابلیت استفاده مجدد جزئی و کامل و همینطور موتور اسکرم‌جت (موتور احتراق مافوق صوت) ادامه دهد. علاوه بر این، اسپیس نیوز گزارش داده است که مرکز سامانه‌های پیشرانه‌ی مایع سازمان پژوهش‌های فضایی توانایی توسعه پیشرانه‌های نیمه سرمازا را به دست می‌آورد که به این کشور امکان حمل محموله‌های ۵٫۵ تنی به مدار پایین زمین را می‌دهد. این مرکز موظف به توسعه پیشرانه‌ اکسیژن مایع، پیشرانه‌ سبز و پیشرانه‌ الکتریکی است.

کی سیوان که دوران ریاست او تا ابتدای سال ۲۰۲۲ تمدید شده است، در پیام خود سازمان پژوهش‌های فضایی را «مشعل‌دار نوآوری» هند توصیف کرد. سازمان پژوهش‌های فضایی پیش از این مأموریت‌هایی برای آینده‌ نزدیک برنامه‌ریزی کرده بود. این سازمان قرار است در سال ۲۰۲۱، ماهواره‌ای کوچک و همچنین مأموریت چاندریان ۳ را به ماه پرتاب کند؛ مأموریتی که همچون چاندریان ۲ در سال ۲۰۱۹، متشکل از یک مدارگرد و فرودگر است. در مأموریت چاندریان ۲، فرودگر ویکرام لحظاتی پیش از فرود نرم روی کره ماه دچار نقص فنی شد؛ ولی مدارگرد مأموریت توانست بدون هیچ مشکلی در مدار قرار بگیرد و از آن زمان، مشغول رصد ماه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات