چین فضاپیمای چانگ ای ۵ را با موفقیت روی ماه فرود آورد

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک هفته پس از پرتاب چانگ‌ای ۵، سطح‌نشین مأموریت با موفقیت روی ماه فرود آمد تا نمونه‌هایی از سنگ و خاک قمری را جمع‌آوری و به زمین ارسال کند.
تبلیغات

امروز، سه‌شنبه یازدهم آذر، فضاپیمای چانگ‌ای ۵ که وظیفه‌ی آوردن نمونه‌هایی از سنگ‌های قمری به زمین را برعهده دارد، با موفقیت روی ماه فرود آمد. این سومین‌باری است که چین فضاپیمایی رباتیک را روی سطح قمری می‌نشاند. سطح‌نشین مأموریت به‌زودی حفاری خاک ماه را آغاز خواهد کرد و تا انتهای دسامبر، نمونه‌ها را به زمین خواهد آورد.

چانگ‌ای ۵ چهارم آذر از سایت پرتاب وینچانگ در چین پرتاب شد و برفراز موشک لانگ مارچ ۵ به فضا سفر کرد. چانگ‌ای ۵ مأموریتی پیچیده متشکل از چهار فضاپیما است که در همکاری با یکدیگر نزدیک به دو تا چهار کیلوگرم از سنگ‌های قمری را به زمین خواهند آورد. این چهار فضاپیما متصل به یکدیگر به ماه سفر کردند و هشتم آذر به مدار ماه وارد شدند.

فضاپیماهای فرودآمده روی ماه سطح‌نشین و وسیله‌ی صعودگری را شامل می‌شوند که روی یکدیگر سوار شده‌اند. هشتم آذر، این دو از فضاپیمای سوم (ماژول سرویس چانگ‌ای ۵) جدا شدند و نزول به‌سمت ماه را آغاز کردند. به‌نقل از خبرگزاری CGTN، سطح‌نشین و ماژول صعود امروز روی ماه فرود آمدند؛ بااین‌حال، تاریخ دقیق این رویداد اعلام نشده است.

در چند روز آینده، سطح‌نشین با استفاده از بازویی رباتیک، سطح ماه را حفر خواهد کرد و نمونه‌هایی از سنگ را خواهد برداشت و به محفظه‌ای در ماژول صعود منتقل خواهد کرد. پس از جمع‌آوری نمونه، نوبت به برخاست دوم خواهد رسید و ماژول صعود به‌همراه نمونه‌ها از سطح ماه پرتاب خواهد شد. سپس صعودگر با ماژول سرویس در مدار ملاقات خواهد کرد و پس از اتصال به آن، به زمین بازخواهد گشت.

مراحل ماموریت چانگ ای ۵

درنهایت، نمونه‌ها به فضاپیمای چهارم یا کپسول بازگشتی منتقل خواهد شد که وظیفه‌ی آوردن مواد به زمین را برعهده دارد. معلوم نیست فرود این کپسول دقیقا چه زمانی انجام خواهد شد؛ اما احتمال می‌رود شانزدهم یا هفدهم دسامبر (بیست‌وششم یا بیست‌وهفتم آذر) فرود نمونه‌ها را روی زمین شاهد باشیم. ناگفته نماند چین مکانی در منطقه‌ی مغولستان داخلی را به‌عنوان نقطه‌ی فرود در نظر گرفته است.

اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، چین به یکی از سه کشوری تبدیل خواهد شد که نمونه‌های ماه را به زمین آورده است. فضانوردان آمریکا نمونه‌هایی از خاک ماه را در مأموریت‌های آپولو در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با خود به زمین آوردند و اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز همین کار را با مجموعه‌ای از مأموریت‌های رباتیک انجام داد. آخرین بازگشت موفقیت‌آمیز نمونه‌ی قمری به سال ۱۹۷۶ باز می‌گردد. درصورت موفقیت چانگ‌ای ۵، نخستین مواد از سطح ماه تقریبا در نیم‌ قرن گذشته به زمین آورده خواهد شد.

چانگ‌ای ۵، تنها مأموریتی نیست که این ماه نمونه‌های سنگ و خاک را از جهانی دیگر به زمین خواهد آورد؛ زیرا فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در فضا به‌سر می‌برد، قرار است نمونه‌هایی از مواد سیارکی به‌نام ریوگو را تا آخر هفته به زمین بازگرداند. درنتیجه زمین تا پیش از پایان سال جاری، به دو نمونه‌ی ارزشمند از اجرام فضایی دست خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات