اسپیس ایکس با پرتاب دسته شانزدهم استارلینک، فالکون ۹ را برای هفتمین مرتبه بازیابی کرد

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس بامداد امروز (چهارشنبه) با پرتاب دسته‌ی کامل ۶۰-تایی جدیدی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک، یکی از موشک‌های فالکون ۹ را برای هفتمین مرتبه پرتاب کرد.
تبلیغات

موشک دومرحله‌ای فالکون ۹ سه‌شنبه شب ساعت ۲۱:۱۳ به وقت محلی (۵:۴۳ صبح چهارشنبه به وقت ایران) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به هوا برخاست و بیست و سومین پرتاب امسال اسپیس ایکس و صدمین پرواز این پرتابگر کارکشته را رقم زد. تقریبا ۹ دقیقه پس از پرتاب، بوستر مرحله‌ی اول به زمین بازگشت و روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین اسپیس ایکس به ‌نام «البته تو را همچنان دوست دارم» در اقیانوس اطلس به‌آرامی فرود آمد. کیت تایس، مهندس اسپیس ایکس، درجریان پخش زنده پرتاب گفت «برای هفتمین مرتبه، فالکون فرود آمده است.»

پرتاب امروز، سومین تلاش برای انجام مأموریت شانزدهم استارلینک بود. اسپیس ایکس در آخر هفته‌ی گذشته، قصد انجام دو پرتاب متوالی داشت. این شرکت در نخستین پرواز، ماهواره‌ی سنتینل ۶ را برای ناسا و همکاران بین‌المللی‌اش به مدار فرستاد؛ اما بعدا به‌ دلیل نیاز به بازرسی بیشتر موشک، پرتاب استارلینک را لغو کرد. تلاش بعدی برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی شد؛ اما شرایط نامساعد هوا در منطقه‌ی بازیابی موشک، اسپیس ایکس را ناگزیر کرد پرواز را به امروز صبح موکول کند.

بوستر به‌کاررفته در پرواز امروز با نام B1049، هفت پرتاب و بازیابی را در کارنامه‌اش ثبت کرده و به باتجربه‌ترین فالکون ۹ تبدیل شده است. در حال ‌حاضر این پرتابگر، ۵ دسته‌ استارلینک و همچنین مجموعه‌ای از ماهواره‌های ایریدیوم و مأموریت تل‌استار ۱۸ وی را به مدار حمل کرده است. فرود امروز، شصت و هتفتمین بازیابی مرحله‌ی اول فالکون را از زمان بازیابی نخستین بوستر در سال ۲۰۱۵ رقم زد.

پرواز امروز، بیست و سومین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ و همچنین صدمین پرتاب موشک فالکون ۹ بود. این شرکت امسال با این تعداد مأموریت موفق، رکورد بیش‌ترین پرتاب را - که با ۲۱ پرواز به سال ۲۰۱۸ تعلق داشت - شکسته است. مأموریت صبح امروز تنها چند ساعت پس از آن پرتاب شد که اسپیس ایکس آزمایش احتراق موتور نسخه‌ی آزمایشی SN8 موشک استارشیپ را در تگزاس انجام داد.

اسپیس ایکس چشمانش را به مریخ دوخته و امیدوار است انسان را به گونه‌ای چندسیاره‌ای تبدیل کند. به‌منظور به ‌دست ‌آوردن سرمایه‌ی لازم برای تحقق این هدف، اسپیس ایکس درصدد ساخت استارلینک است؛ منظومه‌ای متشکل از هزاران ماهواره در مدار نزدیک زمین با هدف فراهم کردن پوشش اینترنت برای تمام ساکنان جهان. با پرتاب امروز، اسپیس ایکس بیش از ۹۰۰ ماهوار‌ه‌ی صفحه‌تخت ۲۵۰ کیلوگرمی را به فضا فرستاده است.

خدمات اینترنت استارلینک  برنامه‌ی آزمایشی بتای خصوصی را پشت سر گذاشته است و کارکنان شرکت کیفیت آن را سنجیده‌اند. به‌نقل از گزارش‌ها، داده‌های کنونی نشان می‌دهد که سرویس استارلینک می‌تواند از استریم هم‌زمان چند محتوا با وضوح فوق‌بالا پشتیبانی کند. اسپیس ایکس به‌تازگی برنامه‌ی بتا عمومی را آغاز و از کاربران دعوت کرد با خرید تجهیزات زمینی، اینترنت استارلینک را آزمایش کنند. این برنامه از کاربران می‌خواهد تجهیزات زمینی استارلینک را به قیمت ۴۹۹ دلار بخرند و ماهانه ۹۹ دلار حق اشتراک پرداخت کنند.

یکی از اعضای تیم استارلینک به‌تازگی در جلسه‌ی پرسش و پاسخ در شبکه‌ی اجتماعی ردیت، درباره‌ی سرعت و تأخیر اینترنت گفت: «انتظار داریم درطول چند ماه آینده هم‌زمان با بهبود سامانه‌ی استارلینک، سرعت داده از ۵۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و تأخیر از ۲۰ میلی‌ثانیه تا ۴۰ میلی‌ثانیه متغیر باشد.» اسپیس ایکس قصد دارد تا ماه ژانویه بتای عمومی را گسترده‌تر کند و به کاربران بیشتری فرصت شرکت در برنامه بدهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات