فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس، چهار فضانورد ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با اتصال کرو دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی‌، چهار مسافر این فضاپیما اقامت شش‌ماهه‌‌ی خود در آزمایشگاه مداری را آغاز کردند.
تبلیغات

امروز صبح به وقت ایران، کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس پس از سفری تقریبا ۲۷ ساعته در فضا، با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS ) متصل شد. اتصال فضاپیما به آزمایشگاه مداری، آغاز نخستین مأموریت طولانی‌مدت را برای کرو دراگون رقم زد. فضاپیمای اسپیس ایکس درطول چند سال آینده این نوع پروازها را به‌صورت دوره‌ای برای ناسا انجام خواهد داد.

سرنشینان کرو دراگون شامل سه فضانورد ناسا به‌نام‌های مایک هاپکینز، ویکتور گلوور و شانون واکر به‌همراه سوئیچی ناگوچی، فضانورد ژاپنی بودند که همگی صبح دوشنبه در قالب مأموریت کرو ۱ از خاک آمریکا پرتاب شدند. فضاپیمای آن‌ها بامداد امروز به آرامی به ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک شد و خود را به یکی از درگاه‌های آزاد روی ایستگاه متصل کرد. فضاپیمای اسپیس ایکس به ‌منظور اتصال خودکار و بدون نیاز به دخالت خدمه طراحی شده است و این کار را با به‌کارگیری مجموعه‌ای از حسگرها و دوربین‌ها انجام می‌دهد. بااین‌حال مسافران می‌توانند در صورت نیاز، کنترل کرو دراگون را با فرمان‌های لمسی بر عهده بگیرند.

مایک هاپکینز، فرمانده‌ی مأموریت پس از اتصال، به اسپیس ایکس و ناسا تبریک گفت و سفرشان با کرو دراگون را عصر جدید پروازهای عملیاتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی از ساحل فلوریدا دانست. خدمه‌ی کرو دراگون پس از رسیدن به ایستگاه، دریچه‌ی فضاپیما را گشودند و به فضانوردان حاضر در ISS پیوستند. کیت روبینز، فضانورد ناسا و  سرگئی ریژیکوف و سرگئی کودسیرچکوف، کیهان‌نوردان روس که از اوایل ماه گذشته در ایستگاه حضور داشتند، به استقبال مسافران تازه‌وارد رفتند.

تیم چهارنفره‌ی کرو ۱ قرار است به‌مدت ۶ ماه آینده در ایستگاه فضایی ساکن شوند و در نهایت در بهار ۲۰۲۱ سوار بر کرو دراگون به زمین بازگردند. این سفری بلندمدت است که تیم‌های چهارنفره‌ی آتی هر ۶ ماه یک ‌بار با کرو دراگون انجام خواهند داد و بدین وسیله به حضور پیوسته‌ی ناسا در ایستگاه فضایی کمک خواهند کرد. درواقع پیش از آنکه فضانوردان کرو ۱ ایستگاه را ترک کنند، خدمه‌ی چهارنفره‌ای جدید با یک کرو دراگون دیگر در قالب مأموریت کرو ۲ از راه خواهند رسید.

خدمه کرو ۱ اسپیس ایکس درکنار ساکنان قبلی ایستگاه فضایی

حمل گروه‌های چهارنفره به فضا سالانه چند مرتبه، دقیقا همان هدفی است که اسپیس ایکس با ساخت کرو دراگون در برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا درصدد تحقق آن برآمد. ناسا در سال ۲۰۱۴ با اجرای این برنامه، وظیفه‌ی ساخت و راه‌اندازی فضاپیما به‌ منظور حمل‌ونقل فضانوردانش به ایستگاه فضایی را به بخش خصوصی سپرد. پس از ۶ سال تلاش، اسپیس ایکس سرانجام با ارسال نخستین فضانوردانش در ماه خرداد، داگ هرلی و باب بنکن، فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی رساند. آن پرتاب، پروازی آزمایشی بود؛ درحالی‌که مأموریت جدید نخستین پرواز عملیاتی کرو دراگون تلقی می‌شود.

مأموریت کرو ۱ دستاوردهای چشمگیر دیگری نیز رقم می‌زند. این نخستین ‌بار است که فضانوردی از سازمان‌های همکار بین‌المللی ناسا (سوئیچی ناگوچی از ژاپن) با یک فضاپیمای خصوصی آمریکایی به فضا سفر کرده است. واکر نخستین زن مسافر کرو دراگون محسوب می‌شود و رسیدن گلوور به ایستگاه او را به نخستین عضو خدمه‌ی سیاه‌پوست ایستگاه فضایی بین‌المللی تبدیل می‌کند. فضانوردان سیاه‌پوست پیش‌تر از ایستگاه فضایی دیدن کردند؛ اما گلوور نخستین فضانوردی خواهد بود که به‌مدت طولانی در آزمایشگاه مداری اقامت می‌کند.

همچنین این نخستین ‌بار است که هفت نفر درکنار دیگر در ISS زندگی خواهند کرد. در طول تقریبا یک دهه‌ی گذشته، ناسا برای رساندن فضانوردانش به ایستگاه فضایی ناگزیر به اتکا به کپسول روسی سایوز بود؛ فضاپیمایی که هم‌زمان تنها سه سرنشین حمل می‌کند. این محدودیت موجب شد همواره حداکثر ۶ نفر در ایستگاه فضایی بین‌الملی حضور داشته باشند؛ اما اکنون با ظرفیت بزرگ‌تر کرو دراگون، خدمه‌ی بیشتری می‌توانند به ایستگاه سفر کنند.

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، تا مدت‌ها چندین فضاپیمای دراگون را در مدار مشاهده خواهیم کرد. گوین شاتول، مدیرکل اسپیس ایکس پس از پرتاب دوشنبه صبح گفت این شرکت درطول ۱۸ ماه آینده، تقریبا هفت مرتبه دراگون را ‌همراه محموله و سرنشین پرتاب خواهد کرد. مأموریت بعدی حمل بار با دراگون در ماه دسامبر اتفاق خواهد افتاد؛ بدین معنی که به‌زودی شاهد اتصال هم‌زمان دو فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی خواهیم بود. شاتول می‌گوید مأموریت کرو ۱ شروع حضور پیوسته‌ی دراگون در فضا و سرآغاز عصر جدید پروازهای فضایی انسانی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات