چین به‌تازگی فضاپیمای مرموز چندبارمصرف جدیدی را پرتاب کرد

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فضاپیمای چندبارمصرف جدید چین که به‌تازگی بر فراز راکت لانگ مارچ ۲اف پرتاب شد، وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی مرموزی است که هیچ اطلاعاتی از مأموریت و اهداف آن در فضا در دست نیست.
تبلیغات

چین، روز جمعه، نوعی فضاپیمای چندبارمصرف مرموز را به فضا فرستاد که احتمالا هواپیمایی فضایی با شباهت به هواپیمای فضایی طبقه‌بندی‌شده‌ی آمریکایی X-37B است. هواپیمای فضایی چین برای مدتی در مدار خواهد ماند؛ اما این کشور ادعا می‌کند که وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی‌اش به‌منظور استفاده‌ی صلح‌آمیز در فضا طراحی شده است.

ازآنجا که هیچ رندر یا تصویری از فضاپیمای جدید چینی وجود ندارد، معلوم نیست این وسیله‌ی نقلیه دقیقا چه شکل و شمایلی دارد. بااین‌حال، به‌نقل از اندرو جونز، خبرنگار آزاد متخصص در برنامه‌ی فضایی چین، ابتدای امسال شایعاتی مبنی بر وجود یک مأموریت هواپیمای فضایی منتشر شد. جونز اشاره می‌کند که پرتاب هواپیمایی فضایی با اهداف اعلامی چین برای کاوش فضا هم‌راستا است. او به خبرگزاری ورج گفت چین از سال‌ها پیش به‌دنبال چند طرح مفهومی متفاوت برای هواپیمای فضایی بوده است و در سال ۲۰۱۷َ، رسانه‌ی دولتی رسمی این کشور اعلام کرد که پیمانکار فضایی اصلی چین درحال کار روی فضاپیمای آزمایشی چندبارمصرفی است که قادر به فرود افقی خواهد بود.

چین درباره‌ی پرتاب‌های فضایی‌اش می‌تواند نسبتا پنهانکار باشد؛ اما درمورد این مأموریت به‌خصوص تازه، تقریبا هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است. جونز اشاره می‌کند که گمان می‌رود چین پس از اعمال اصلاحات در برج پرتاب خود برای راکت‌های لانگ مارچ ۲اف در مرکز پرتاب ماهواره‌ی جیوچوان، انجام نوعی پرواز به‌خصوص را افزایش داده است. به‌گفته‌ی جونز، چینی‌ها در بخش فوقانی برج پرتاب تغییراتی اعمال کرده‌اند تا با وسیله‌ای که قطر پهن‌تری دارد، سازگار شود. علاوه‌براین، ابتدای امسال نشان مأموریتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که احتمالا به همین مأموریت هواپیمای فضایی اشاره دارد. سپس روز جمعه، محدودیت‌های پروازی برای خلبان‌های هواپیما منتشر شد که به آن‌ها می‌گفت از ناحیه‌ی فراز محل پرتاب دور بمانند؛ امری که نشانگر پرتاب قریب‌الوقوع لانگ مارچ ۲اف بود.

شین‌هوآ، رسانه‌ی دولتی چین از موفقیت پرتاب خبر داد و محموله را صرفا «فضاپیمای آزمایشی چندبارمصرف» اعلام کرد. هرچند دقیقا معلوم نیست این وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی در مدار چه مأموریتی برعهده خواهد داشت، چین می‌گوید این فضاپیما فناوری وسیله‌ی نقلیه‌ی چندبارمصرف را آزمایش خواهد کرد تا پشتیبانی فنی برای استفاده‌ی صلح‌آمیز از فضا فراهم شود. چنین فضاپیمایی می‌تواند فضانوردان چینی را به‌مدار حمل کند و احتمالا آن‌ها را در آینده به ایستگاه فضایی ساخت این کشور برساند. درنتیجه، یک هواپیمای فضایی مسافربری چندبارمصرف می‌تواند بخشی از برنامه‌ی فضایی بلندپروازانه‌ی چین باشد.

یک احتمال دیگر این است که فضاپیمای جدید چین بیشتر به هواپیمای فضایی محرمانه‌ی X-37B شباهت دارد؛ فضاپیمایی چندبارمصرف و غیرسرنشین‌دار که به‌دست بوئینگ ساخته شده و بارها در مأموریت‌هایی که بیش از یک سال دوام داشته‌اند، به مدار سفر کرده و فعالیت‌هایی نامشخص انجام داده است. بااین‌حال، شکی نیست که آمریکا با اهداف نظامی از هواپیمای فضایی‌اش استفاده می‌کند و چین نیز علاقه‌ی شدیدی به ساخت چنین فناوری‌هایی دارد. درهرصورت صرف‌نظر از هدف واقعی، پرتاب تازه‌ی چین نشانه‌ای دیگر از رشد ظرفیت‌های فضایی این کشور است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات