چین فضاپیمای مسافربری جدیدش را برای مأموریت‌های اعماق فضا پرتاب کرد

چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
چین در دستاوردی مهم موفق شد نسخه‌ای آزمایشی از فضاپیمای مسافربری جدیدش را برفراز راکت لانگ مارچ‌ ۵ بی پرتاب کند. این فضاپیما برای انجام مأموریت‌های اعماق فضا طراحی شده است.
تبلیغات

روز گذشته، چین راکت مهمی را پرتاب کرد که نسخه‌ای آزمایشی از فضاپیمای مخصوص مأموریت‌های اعماق فضا را حمل می‌کرد. این کشور اکنون با اعلام موفقیت این پرتاب، مسیر را برای مجموعه‌ای از پرتاب‌های حیاتی در سال آینده هموار می‌کند. تازه‌ترین پرتاب چین از سایت پرتاب ونچانگ در جنوب کشور، راکتی جدید به‌نام لانگ مارچ‌ ۵ بی (Long March 5B) را به درون مدار فرستاد. این وسیله‌ی پرتاب جدید که نسخه‌ای تغییریافته از راکت لانگ مارچ‌ ۵ محسوب می‌شود، پرتابگری بزرگ با چهار بوستر متصل است که هنگام برخاست، نیروی تراست بیشتری فراهم می‌کنند.

در پرتاب دیروز، برفراز راکت نسخه‌ای آزمایشی از وسیله‌ای ویژه قرار داشت: فضاپیمای مسافربری جدیدی که به‌نوعی همتای کپسول اوراین ناسا است. سازمان فضایی آمریکا اوراین را برای ارسال فضانوردان به ماه و فراتر از آن ساخته است. هیچ سرنشینی در پرتاب اخیر سوار فضاپیما نبود؛ اما کپسول را می‌توان برای حل فضانوردان به مدار نزدیک زمین یا شاید در آینده اطراف ماه به‌کار برد.

 فضاپیمای چین برای افزایش ظرفیت پروازهای فضایی انسانی این کشور هم به مدار نزدیک زمین و هم اعماق فضا طراحی شده است

اندرو جونز، روزنامه‌نگار و خبرنگار وب‌سایت اسپیس‌نیوز، برنامه‌ی فضایی چین را پوشش می‌دهد. وی به خبرگزاری ورج گفت فضاپیمای چین برای افزایش ظرفیت پروازهای فضایی انسانی این کشور هم به مدار نزدیک زمین و هم اعماق فضا طراحی شده است. به‌گفته‌ی او، اگر چین پرتابگری داشته باشد که بتواند کپسول را به مقاصد دوردست فضایی برساند، می‌تواند فضاپیمای جدیدش را همانند مأموریت آپولو ۸ به پیرامون ماه ارسال کند.

پرتاب راکت Long March 5B

پرتاب اخیر چین همچنین برای بلندپروازی‌های فضایی آتی این کشور در سال پیش ‌رو حیاتی بود. چین تابستان امسال قصد دارد مأموریت تیان‌ون ۱ (Tianwen-1) را پرتاب کند که شامل ارسال نخستین سطح‌نشین و کاوشگر این کشور به مریخ و فضاپیمایی است که به دور سیاره‌ی سرخ خواهد چرخید. چین سپس در انتهای سال جاری، مأموریت بعدی‌اش به مقصد ماه به‌نام چانگ‌ای ۵ (Chang’e 5) را پرتاب خواهد کرد. در این مأموریت، تلاش می‌شود نمونه‌ای از مواد قمری به زمین ارسال شود. هرچند چین چندین‌بار موفق شده است فضاپیما روی ماه فرود بیاورد، این نوع مأموریت تلاشی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که این کشور هرگز پیش‌تر انجام نداده است. هر دو مأموریت قمری و مریخی قرار است با استفاده از راکت لانگ مارچ‌ ۵ پرتاب شوند؛ درنتیجه، پرتاب موفقیت‌آمیز ۵ بی، زمینه را برای تحقق مأموریت‌های آتی فراهم می‌کند.

پرتاب موفق لانگ مارچ‌ ۵ بی پس از ناکامی‌های بسیار در پرتاب راکت‌ها محقق شده است. راکت لانگ مارچ‌ ۳ بی ماه آوریل در مسیر رسیدن به فضا شکست خورد و نتوانست محموله‌ی خود را به‌درستی در مدار مستقر کند که ماهواره‌ی مخابراتی اندونزیایی بود. در ماه مارس، نخستین پرتاب لانگ مارچ‌ 7A نیز با ناکامی مواجه شد و ماهواره‌ی سری چینی را درون مدار قرار نداد. اکنون که چین نسخه‌ی آزمایشی فضاپیمایش را به فضا فرستاده است، توانایی آن را در پیشروی به مدار بالاتر و فراتر از مدار نزدیک زمین آزمایش خواهد کرد. به‌نقل از جونز، کنترل‌کنندگان پرواز بدین‌منظور موتورهای فضاپیما را روشن خواهند کرد تا آن را به ارتفاع بالاتر تقریبا هشت‌هزارکیلومتری برسانند.

  • فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین در حال طی کردن مراحل آزمایشی است
  • عزم چینی‌ها برای رسیدن به مریخ با وجود درگیری با کرونا
  • ازآنجاکه نسخه‌ی آزمایشی فضاپیمای چینی در پرتاب اخیر تقریبا هم‌وزن ماژول تیان‌هه، قطعه‌ی اصلی ایستگاه فضایی بعدی چین در اطراف زمین است، پرتاب اخیر توانایی این کشور برای پرتاب این ماژول جدید را نیز محک زد. پرتاب تیان‌هه ممکن است در اوایل ۲۰۲۱ انجام شود. ایستگاهی که چین قصد دارد درنهایت به‌دور زمین بسازد، در تمام اوقات می‌تواند از سه عضو خدمه پشتیبانی کند؛ درحالی‌که ایستگاه‌های فضایی پیشین این کشور به ‌نام‌های تیانگونگ ۱ و تیانگونگ ۲ تنها در مواقعی کوتاه امکان پشتیبانی از فضانوردان را داشتند.

    چینی‌ها در حال گام‌برداشتن در مسیر ارسال انسان به ماه هستند

    بلندپروازی‌های چین در عرصه‌ی پروازهای فضایی انسانی از پشت پرده به بیرون آمده؛ اما گام‌های بعدی این کشور هنوز نامشخص است. مقام‌های چینی ارسال انسان به ماه در دهه‌ی ۲۰۳۰ را مطرح کرده‌اند؛ اما به‌منظور تحقق این امر، باید سخت‌افزارهای بسیار بیشتری ازجمله سطح‌نشین قمری و احتمالا راکتی جدید با توانایی حمل انسان به اعماق فضا ساخته شود. به‌گفته‌ی جونز، طبق آنچه در پرتاب اخیر دیدیم، چینی‌ها در حال گام‌برداشتن در مسیر ارسال انسان به ماه هستند؛ اما هنوز تصمیم‌های زیادی باید گرفته شود. با‌این‌حال، پرواز دیروز این سیگنال را داد که چین درباره‌ی ارسال فضانوردان به فضای فراتر از مدار زمین جدی است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات