تلسکوپ فضایی TESS ناسا مأموریت اولیه‌ی خود را با موفقیت به پایان رساند

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
تلسکوپ فضایی ناسا که با هدف پیدا کردن سیاره‌های خارج از منظومه‌ی شمسی فعالیت می‌کند، تا سال ۲۰۲۲ به جست‌وجوی جهان‌های بیگانه‌ی جدید ادامه خواهد داد.

تلسکوپ فضایی TESS ناسا که با تمرکز بر پیدا کردن سیاره‌های خارج از منظومه‌ی شمسی راه‌اندازی شده است، فاز اول مأموریت خود را با موفقیت به پایان رساند. مأموریت ابتدایی تلسکوپ TESS (مخفف Transtiting Exoplanet Survey Satellite) شامل دو سال جست‌وجو برای پیدا کردن سیاره‌های جدید بود که در ماه گذشته‌ی میلادی به پایان رسید. در جریان فاز ابتدایی مأموریت، ۶۶ سیاره در خارج از منظومه‌ی شخصی کشف شد. همچنین ۲۱۰۰ نامزد جدید به فهرست جست‌وجوها دانشمندان اضافه شد که شاید سیاره بودن آن‌ها به‌زودی تأیید شود.

پاتریشیا بوید، دانشمند ارشد پروژه‌ی TESS می‌‌گوید این تلسکوپ، مطالعات متعددی را در حوزه‌های گوناگون علمی و با کیفیت بسیار بالا انجام می‌دهد. او درباره‌ی ادامه‌ی مأموریت هم صحبت کرده و ادعا می‌کند تلسکوپ فضایی، با قدرت وارد مرحله‌ی دوم شده است.

تلسکوپ TESS در آوریل ۲۰۱۸ به مدار زمین فرستاده شد و چند ماه بعد، مأموریت علمی جست‌وجویی خود را آغاز کرد. این تلسکوپ از روشی موسوم به transit method برای پیدا کردن سیاره‌های خارج از منظومه‌ی شمسی استفاده می‌کند. در روش مذکور، ستاره‌ها با هدف پیدا کردن نقاط کم‌نور و سایه‌ای بررسی می‌شوند تا شاید سیاره‌های گردان در مداری نزدیک به آن‌ها کشف شوند.

ناسا پیش از تلسکوپ TESS، تلسکوپ مشابهی به‌نام کپلر (Kepler) را به‌کار می‌گرفت که در اکتبر ۲۰۱۸ به مأموریت خود خاتمه داد. کپلر هم از روشی مشابه استفاده می‌کرد و دو‌سوم از ۴۲۰۰ سیاره‌ی خارج از منظومه‌ی شمسی را کشف کرد. داده‌هایی که کپلر جمع‌آوری کرده بود، هنوز اطلاعات جدیدی پیرامون سیاره‌ها دراختیار دانشمندان قرار می‌دهد. پایگاه داده‌ای عظیم دریافت‌شده از تلسکوپ مذکور، شامل بیش از سه هزار سیاره‌ی نامزد می‌شود که هریک، بخت شناسایی به‌عنوان سیاره‌ی جدید را دارند.

تلسکوپ فضایی TESS با استفاده از چهار دوربین، بخش‌هایی از فضا در زاویه‌‌های ۲۴ در ۹۶ درجه را در هر ماه یک بار بررسی و مطالعه می‌کند. مأموریت سال اول تلسکوپ، شامل بررسی آسمان در بخش‌های جنوبی می‌شد و سال دوم نیز با بررسی بخش‌های شمالی ادامه پیدا کرد. مقام‌های ناسا می‌‌گویند تلسکوپ در دو سال اول فعالیت، ۷۵ درصد از آسمان را پوشش داده است.

ادامه‌ی مأموریت TESS شامل فعالیتی مشابه با دو سال اول می‌شود. تلسکوپ در ۱۲ ماه اول، مناطق جنوبی آسمان را بررسی می‌کند و در ۱۲ ماه دوم، مشغول بررسی بخش‌های شمالی می‌شود. در سال دوم، مناطقی از آسمان در اطراف مدار موسوم به ecliptic، صفحه‌ی مدار زمین به دور خورشید، مورد مطالعه قرار می‌‌‌گیرد.

مأموریت ابتدایی TESS با یافته‌های بسیار جذابی پیرامون سیاره‌های خارج از منظومه‌ی شمسی همراه بود. از مهم‌ترین یافته‌ها می‌توان به سیاره‌ای در ابعاد زمین اشاره کرد که TOI700d نام گرفت. سیاره‌ی مذکور، در فاصله‌ای از ستاره‌ی مرکزی خود دوران می‌کند که برای حیات و حفظ آب در وضعیت پایدار، مناسب است. نکته‌ی جالب‌توجه اینکه دو سال آتی از مأموریت TESS احتمالا با دستاوردهای مهم‌تری همراه خواهد بود، چون خدمه‌ی تلسکوپ، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در برنامه‌های مطالعاتی داشته‌اند.

بهینه‌سازی تلسکوپ TESS باعث شد دوربین‌ها در هر ۱۰ دقیقه، یک تصویر کامل را ثبت کنند. چنین سرعتی، سه‌برابر سرعت ثبت تصاویر در مأموریت اولیه است. به‌علاوه، حالت مطالعه‌ی سریع‌تر هم در تلسکوپ پیاده‌سازی شد که اندازه‌گیری نور هزاران ستاره را در مدت زمان ۲۰ ثانیه، ممکن می‌کند. البته روش‌های قبلی هنوز در اندازه‌گیری‌ها و مطالعات استفاده می‌شوند و در هر دو دقیقه، ده‌ها هزار ستاره را بررسی می‌کنند.

بودجه‌ی مأموریت اولیه‌ی تلسکوپ فضایی ناسا، ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود که شامل هزینه‌های پرتاب نبود. با احتساب هزینه‌های پرتاب، ۸۷ میلیون دلار دیگر به بودجه‌ی موردنیاز اضافه شد. ادامه‌ی مأموریت، هزینه‌های زیادی به ناسا تحمیل نمی‌کند. به‌عنوان مثال، ادامه‌ی مأموریت پروب New Horizons Pluto که کار خود را در سال ۲۰۱۷ شروع کرد، ۱۵ میلیون دلار تخمین زده شد. درحالی‌که مأموریت ابتدایی آن، هزینه‌ای حدود ۷۸۰ میلیون دلار داشت.