ناسا پرتاب مریخ نورد پرسویرنس را به تعویق انداخت

پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بروز نقص فنی در راکت اتلس ۵ موجب شد تا ناسا پرتاب مریخ‌نورد پرسیورنس را با یک هفته تأخیر به ۹ مرداد موکول کند.
تبلیغات

ناسا به‌دلیل بروز مشکل در راکتی که قرار است کاوشگر پرسویرنس (Perseverance) را به سیاره‌ی سرخ بفرستد، پرتاب مریخ‌نورد بعدی‌اش را به‌مدت یک هفته به تعویق انداخت. سازمان فضایی آمریکا اکنون قصد دارد این کاوشگر را در ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد) از کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب کند.

تأخیر تازه، پرتاب پرسویرنس را به‌نحو خطرناک به پایان پنجره‌ی محدود پرتاب نزدیک می‌کند. این پنجره دراصل از ۱۷ ژوئیه تا ۱۱ اوت به‌طول می‌انجامد. ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی برای ارسال فضاپیما به مریخ، پنجره‌ی زمانی محدودی را هر دو سال یک‌بار در اختیار دارند. در این زمان، سیاره‌ی سرخ در نزدیک‌ترین فاصله به زمین در مدارش به دور خورشید قرار می‌گیرد. ناسا تاکنون به‌دلیل مشکلاتی دررابطه با تجهیزات زمینی پشتیبان پرتاب، چندین بار ارسال مریخ‌نورد بعدی‌اش را به تعویق انداخته است. اگر این سازمان فرصت پرتاب پرسویرنس را در تابستان جاری از دست بدهد، به‌منظور تلاش دوباره باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کند.

بااین‌حال، ناسا به‌تازگی اعلام کرد که پنجره‌ی پرتاب کاوشگر درحال تمدید به‌مدت چندین روز تا ۱۵ اوت است و تیم‌های پرواز درحال تجزیه‌وتحلیل امکان تمدید به‌مراتب بیشتر این بازه هستند. با وجود ‌این، زمان چندانی برای ارسال مریخ‌نورد بعدی باقی نمانده است.

ناسا مقصر تأخیر را بروز ناگهانی مشکل در اتلس ۵، راکت پرسویرنس می‌داند که ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULV) مسئول تولید و پرتاب آن است. این شرکت در ۲۲ ژوئن با انجام آزمایش نهایی، راکت را با سوخت پر کرد و تمام رویه‌های معمول برای پرتاب واقعی را تمرین کرد. درجریان آن آزمایش، ردیفی از حسگرها که بر سطوح سوخت اکسیژن مایع در راکت نظارت می‌کنند، داده‌های نامناسب ارسال کردند؛ از این‌رو تیم ULA برای پی‌بردن به مشکل و رفع آن به زمان اضافی نیاز دارد.

آماده‌سازی پرسویرنس برای پرتاب در تابستان امسال، به‌دلیل دنیاگیری بیماری کووید ۱۹، فرایندی پرزحمت برای تیم مأموریت در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) بوده است. در ۱۲ مارس، JPL تمام کارکنانش را مجبور کرد از خانه کار کنند و ازهمین‌رو، تیم مریخ‌نورد ناگزیر شد با انجام فاصله‌گذاری اجتماعی، وضع اقدامات تازه درزمینه‌ی ضدعفونی‌سازی و برقراری ارتباط با سایر کارکنان از راه دور، کار روی کاوشگر را ادامه دهد. در تمام این مدت، نزدیک‌شدن سریع به پنجره‌ی پرتاب پرسویرنس در تابستان امسال، همگان را مضطرب کرد.

مت والاس، معاون مدیر پروژه‌ی پرسویرنس درجریان گفتگویی ویدئویی گفت «به‌جای آنکه اولویت اول شما موفقیت مأموریت و رسیدن به سکوی پرتاب باشد، این اولویت به‌طور ناگهانی عوض می‌شود و اکنون ارجحیت، ایمنی افراد است. همچنین برای گردهم‌آوردن کارکنان به‌منظور تداوم مسیر، ادامه‌ی ایمن کار، سالم ماندن و حفظ زمان‌بندی پروژه، تلاش‌های زیادی انجام شد.»

وقتی پرسویرنس پرتاب شود و با موفقیت روی مریخ فرود آید، به‌دنبال نشانه‌های احتمالی حیات از میلیاردها سال قبل روی سیاره‌ی سرخ خواهد گشت. این کاوشگر همچنین با استفاده از ابزارهایی که دارد، خاک مریخی را حفر، نمونه‌هایی را برداشت و آن‌ها را روی سطح سیاره رها خواهد کرد. ناسا امیدوار است که یک‌روز درجریان مأموریتی دیگر در آینده، آن نمونه‌ها را از روی مریخ بردارد و به زمین بازگرداند. این طرح که با عنوان مأموریت بازگشت نمونه از مریخ شناخته می‌شود، به دانشمندان کمک خواهد کرد تا خصوصیات گذشته‌ی مریخ را به‌نحو بهتر درک کنند و دریابند آیا سیاره‌ی سرخ زمانی میزبان حیات بود یا نه.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات