نسخه آزمایشی استارشیپ سرانجام تست کرایوژنیک‌ را با موفقیت به‌پایان رساند

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
با موفقیت نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ در تست مهم کرایوژنیک، انتظار می‌رود این فضاپیما نخستین پرواز زیرمداری‌اش را به‌زودی انجام دهد.
تبلیغات

ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، امروز در توییتر خبر داد که این شرکت تست بسیار مهم کرایوژنیک را با موفقیت روی نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ (Starship) در سایت پرتاب خود در تگزاس جنوبی انجام داده است. نسخه‌ی آزمایش‌شده‌ی راکت نسل بعدی اسپیس‌ایکس با نام SN4 که مخفف شماره‌سریال ۴ است، با نیرویی معادل ۴/۹ بار یا ۴/۹ برابر فشار اتمسفریک روی سطح زمین زیرفشار قرار گرفت. این فشار از حد مقاومت مخازن سوخت و سامانه‌ی لوله‌کشی استارشیپ کمتر است؛ اما برای پروازی ساده کفایت می‌کند.

موفقیت در آزمایش کرایوژنیک پیشرفتی مهم در برنامه‌ی ساخت استارشیپ محسوب می‌شود. از نوامبر ۲۰۱۹ تا ۳ آوریل امسال، اسپیس‌ایکس سه نسخه‌ی آزمایشی تمام‌اندازه‌ی استارشیپ را حین آزمایش‌های کرایوژنیک و فشار از دست داد؛ اما این نخستین‌بار است که نسخه‌ای کامل از استارشیپ موفق می‌شود تست یادشده را پشت‌سر بگذارد. هدف از طراحی چنین آزمایش‌هایی، تضمین عملکرد صحیح سامانه‌ی سوخت‌رسانی راکت پیش از احتراق موتور است.

اکنون به‌گفته‌ی ماسک، مهندسان اسپیس‌ایکس با اتصال موتور رپتور به نسخه‌ی SN4، آزمایش احتراق ثابت را انجام خواهند داد. شرکت امیدوار است تا انتهای هفته‌ی جاری، بتواند این تست را انجام دهد. ماسک گفت درصورت موفقیت آزمایش احتراق ثابت، نوبت آزمایش پرواز زیرمداری تا ارتفاع ۱۵۰ متر فراخواهد رسید که تا حد زیادی به پرواز استارهاپر در اوت ۲۰۱۹ شباهت دارد. اسپیس‌ایکس هنوز مجوز اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) را برای این آزمایش دریافت نکرده است؛ درنتیجه به‌منظور تماشای نخستین پرواز نسخه‌ی بعدی استارشیپ، احتمالا تا چند هفته باید منتظر بمانیم.

  • استارشیپ اسپیس‌ ایکس چگونه روی سیاره سرخ فرود خواهد آمد؟
  • استارشیپ، موشک مریخی اسپیس ایکس، یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شد
  • نسخه‌ی استارهاپر شباهتی به طراحی نهایی استارشیپ نداشت و بیشتر همانند برج آب با پایه‌های فرود بود؛ اما نسخه‌ی جدیدتر استارشیپ هنگام پرواز از نظر اندازه و شکل شباهت بیشتری به استارشیپ خواهد داشت؛ با‌این‌حال، فاقد برخی بخش‌های طراحی نهایی خواهد بود. اسپیس‌ایکس هم‌اکنون اغلب بخش‌های نسخه‌ی SN5 را ساخته است و احتمالا از این وسیله برای پرواز بعدی در ارتفاع بیشتر استفاده خواهد کرد. اگر همه‌چیز درباره‌ی SN4 به‌خوبی پیش برود، مهندسان سه موتور رپتور را به SN5 متصل خواهند کرد و تا پیش از آغاز تابستان، پرواز آزمایشی زیرمداری را‌ در ارتفاع بیشتر انجام خواهند داد.

    استارشیپ مرحله‌ی فوقانی سامانه‌ی پرتابی کاملا چندبارمصرف و دومرحله‌ای محسوب می‌شود که اسپیس‌ایکس از مدت‌ها پیش در حال ساخت آن است. هدف شرکت این است که راکت «سوپر هوی» (Super Heavy) استارشیپ را به مدار برساند تا این فضاپیما از آنجا بتواند محموله یا مسافر را به دیگر مقاصد فضایی ازجمله ماه یا مریخ حمل کند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات