مدیر بخش پروازهای فضایی انسانی ناسا در آستانه پرتاب کرو دراگون استعفا داد

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
در فاصله‌ی تنها یک هفته تا پرتاب تاریخی کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس، داگ لاورو، مدیر بخش پروازهای فضایی انسانی ناسا، از مقام خود کناره‌گیری کرد.
تبلیغات

به‌نقل از نامه‌ی اداری ناسا، داگ لاورو، مدیر برنامه‌ی اکتشافات انسانی ناسا، کمتر از ۶ ماه پس از برعهده‌گرفتن این مقام در سازمان فضایی آمریکا استعفا داد. این تغییر درخورتوجه در مدیریت یکی از واحدهای مهم ناسا در زمانی رخ می‌دهد که تا پرتاب نخستین فضانوردان آمریکایی از خاک این کشور پس از گذشت تقریبا یک‌دهه با فضاپیمای جدید کرو دراگون اسپیس ایکس، تنها یک هفته فاصله داریم.

این دومین مرتبه است که مدیریت بخش مهم یادشده در دولت دونالد ترامپ تغییر می‌کند. ناسا جولای‌ی ۲۰۱۹ ویلیام گرسن‌مایر، مدیر اسبق بخش پروازهای انسانی را پس از تقریبا ۱۵ سال خدمت در این سمَت برکنار کرد. لاورو پس از ماه‌ها جست‌وجوی ناسا، سرانجام در دسامبر این مقام را برعهده گرفت؛ اما دوره‌ی تصدی او اکنون پس از گذشت مدتی کوتاه به‌پایان رسیده است. ناسا در نامه‌ای خطاب به کارکنان خود می‌نویسد:

لاورو امسال مدیریتش را با اشتیاق فراوان آغاز کرد و در این دوره پیشرفتی چشمگیر به‌دست آورد. مدیریت او [در بخش اکتشافات انسانی] ما را به‌دستیابی به هدفمان در فرودآوردن نخستین زن و مرد بعدی روی ماه در سال ۲۰۲۴ نزدیک‌تر کرده است. لاورو بیش از چهار دهه از عمرش را وقف خدمت به کشورمان کرده است و ما از خدمات و همکاری‌های او در سازمان تشکر می‌کنیم.

لاورو روز دوشنبه ۱۸ مه استعفا داد؛ اما جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، در نشست روز سه‌شنبه شورای ملی فضایی، این تغییر را به‌اطلاع مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نرساند. لاورو در نامه‌ای برای کارکنان، استعفای خود را به خطری ارتباط داد که ابتدای سال جاری میلادی به‌وقوع پیوست؛ اما دقیقا به ماهیت آن خطر اشاره نکرد. لاورو در نامه‌ی استعفای خود می‌نویسد:

مأموریت ما قطعا آسان نیست و خطرپذیری بخشی از شغلمان به‌حساب می‌آید. خطرهایی که به‌جان می‌خریم، چه فنی چه سیاسی و چه شخصی، همگی درصورت تشخیص نادرست ما عواقبی احتمالی دارند. ابتدای امسال چنین خطری را پذیرفتم؛ زیرا تشخیص دادم برای تحقق مأموریتمان ضروری است. اکنون با گذشت زمان، معلوم شد در آن انتخاب اشتباهی کردم که به‌تنهایی باید مسئولیت عواقبش را برعهده بگیرم.

کن باورساکس که پس از برکناری گرسن‌مایر، سرپرستی بخش اکتشافات انسانی را موقتا برعهده گرفت، اکنون پس از کناره‌گیری لاورو ‌باردیگر مسئول این واحد می‌شود. باورساکس فضانورد سابق ناسا است و هم‌اکنون به‌عنوان قائم‌مقام بخش پروازهای فضایی انسانی خدمت می‌کند.

لاورو به‌عنوان مدیر پروازهای فضایی انسانی بر برنامه‌ی آرتمیس ناسا نظارت می‌کرد؛ پروژه‌ای که هدفش ارسال نخستین زن و مرد بعدی به ماه تا سال ۲۰۲۴ است. لاورو همچنین مسئول سازمان‌دهی دوباره‌ی برنامه‌های سازمان فضایی برای کمک به تجاری‌سازی بیشتر مدار نزدیک زمین بود. او در نامه‌اش می‌نویسد:

می‌خواهم شفاف بگویم تصمیم من نه به عملکرد شما به‌عنوان سازمان و نه برنامه‌های اجراشده برای تحقق مأموریتمان ارتباطی ندارد. درهرصورت، عملکرد شما و آن برنامه‌ها هرآنچه در ۶ ماه گذشته انجام داده‌ایم، به‌دست‌آوردنی‌تر و حتمی‌تر از همیشه خواهد کرد. کناره‌گیری من به‌دلیل دلایل شخصی است، نه هرچیزی که با یکدیگر به‌دست آوردیم.

لاورو به‌نحو مؤثر بر برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا نظارت می‌کرد؛ ازاین‌رو، کناره‌گیری او در زمانی بسیار حساس رخ می‌دهد. اسپیس ایکس قرار است دقیقا یک هفته‌ی دیگر، هشتم خرداد، دو فضانورد ناسا را به مدار زمین بفرستد. استعفای لاورو در این زمان به‌مذاق کندرا هورن، نماینده‌ی جمهوری‌خواه مجلس آمریکا و رئیس کمیته‌ی فرعی ناظر بر ناسا نیز خوش نیامده است.

  • شمارش معکوس تا پرتاب تاریخ‌ساز کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس
  • ناسا ایستگاه فضایی بین‌المللی را تجاری‌سازی می‌کند
  • ناسا استدلال می‌کند تغییر مدیریتی اخیر بر برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا یا پرتاب پیش ‌رو تأثیر نخواهد گذاشت. لاورو همچنین در گفت‌وگو با وب‌سایت ورج تأیید کرد استعفای خود ربطی به برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ندارد. بااین‌حال، او گفت نمی‌تواند درباره‌ی دلیل کناره‌گیری‌اش بیش از آنچه در نامه‌ی استعفایش آمده، توضیح بیشتری ارائه دهد. در نامه‌ی ناسا آمده است:

    به عملکرد کتی لودرز، مدیر برنامه و آنچه کل تیم خدمه‌ی تجاری او برای رساندن ما به اینجا انجام داده، کاملا اطمینان داریم. پرواز آزمایشی پیش‌ رو رخداد تاریخی و خطیری خواهد بود که با وقوع آن، شاهد بازگشت پروازهای فضایی انسانی به کشورمان خواهیم بود. فداکاری باورنکردنی مردان و زنان ناسا همان چیزی است که این مأموریت را ممکن ساخته است.
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات