شمارش معکوس تا پرتاب تاریخ‌ساز کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
کمتر از دو هفته‌ی دیگر، ناسا و اسپیس ایکس با پرتاب کپسول کرو دراگون، نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار را پس از نزدیک به یک دهه از خاک آمریکا به مدار زمین خواهند فرستاد.
تبلیغات

فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس کمتر از دو هفته‌ی دیگر تا پرتاب فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی فاصله دارد؛ اما هنوز موانعی جدی بر سر راه رسیدن به این هدف وجود دارد. در این مأموریت اسپیس ایکس که دمو ۲ نام دارد، قرار است باب بنکن و داگ هارلی، فضانوردان کارکشته‌ی ناسا، هشتم خرداد برفراز راکت فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب شوند. این پرتاب تاریخی نخستین پرواز فضایی سرنشین‌دار از ایالات متحده به مدار از زمان بازنشستگی برنامه‌ی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

به‌گفته‌ی فیل مک‌آلیستر، مدیر بخش پروازهای فضایی تجاری در مقر ناسا، هرچند تا پرتاب مهم پیش‌ رو زمان زیادی باقی نمانده است، همچنان کارهای مهمی باید انجام شود. مک‌آلیستر پنجشنبه‌ی گذشته به اعضای کمیته‌ی اکتشافات و عملیات‌های انسانی (HEO)، بخشی از شورای مشورتی ناسا، گفت: «همچنان در حال تکمیل نوعی آزمایش نهایی هستیم و اسنادی را نیز باید بازبینی کنیم. با وجود آنکه ۱۳ روز با پرتاب فاصله داریم، برخی اقدامات باید انجام شود».

درحالی‌که فضانوردان قرار است تا کمتر از دو هفته‌ی دیگر به فضا پرتاب شوند، از چند روز پیش به قرنطینه‌ی استاندارد پیش از پرواز وارد شدند. هرچند مدیر ارشد ناسا اتمام نوعی آزمایش را در این فاصله‌ی اندک ضروری دانست، به‌طورمشخص اشاره نکرد این آزمایش نهایی تمرین شبیه‌سازی با فضانوردان است یا آزمایش خود وسیله‌ی نقلیه. همچنین، یکی از موانع بزرگی که برای تحقق مأموریت آتی باید بر آن غلبه کرد، بررسی آمادگی پرواز (FRR) است که بیست‌ویکم مه انجام خواهد شد.

هر دو تیم مسئول در ناسا و اسپیس ایکس با رعایت اقدامات احتیاطی بیشتر به ‌همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد تا از هرگونه نگرانی بهداشتی مرتبط با دنیاگیری ویروس کرونا جلوگیری کنند. علاوه‌بر قرنطینه‌ی استاندارد برای فضانوردان، ناسا و اسپیس ایکس هر دو مطمئن خواهند شد تنها کارکنان تحت پروتکل قرنطینه با خدمه‌ی کرو دراگون در تعامل خواهند بود. این گام‌های نهایی در مرحله‌ی نهایی آمادگی برای پرتاب، قدم‌هایی حیاتی هستند و برای اطمینان از ایمنی خدمه و موفقیت مأموریت طراحی شده‌اند.

اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، می‌توانیم نخستین پرتاب سرنشین‌دار کرو دراگون را پنجشنبه هشتم خرداد در ساعت ۱:۰۳ بامداد به وقت ایران مشاهده کنیم؛ اما درصورت بروز هرگونه اشکال، پرتاب به پنجره‌ی بعدی در دهم خرداد موکول خواهد شد. شما مخاطبان نیز می‌توانید پوشش زنده‌ی این رویداد را در زومیت تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات