ناسا باوجود دنیاگیری کرونا ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار را ادامه می‌دهد

شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
هرچند شیوع بیماری کرونا بخش اعظمی از مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده؛ اما ناسا در تلاش است مأموریت‌های خود را طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ادامه دهد.
تبلیغات

درحالی که همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات‌متحده رو به گسترش است، سازمان فضایی این کشور همچنان می‌خواهد بسیاری از مأموریت‌ها ادامه پیدا کنند. این مأموریت‌ها شامل مأموریت‌های ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز می‌شود. در حال حاضر، ناسا تغییری را در این مأموریت‌ها ایجاد نکرده؛ اما فرایندهایی را اعمال کرده تا از رسیدن هرگونه بیماری به فضا جلوگیری کند.

ناسا دارای «چهارچوب واکنش» داخلی خود برای مقابله با همه‌گیری کرونا است. این چهارچوب شامل چهار سطح است و در هر سطح جزئیاتی در این رابطه که چه اشخاصی از منزل به کار خود ادامه می‌دهند، سطح دسترسی به مراکز ناسا چگونه خواهد بود و چه میزان جابه‌جایی مجاز است مشخص شده است.

ناسا دارای «چهارچوب واکنش» داخلی خود برای مقابله با کرونا است

در حال حاضر، مرکز تحقیقاتی اِیمز (Ames) و مرکز پروازهای فضایی مارشال در سطح سوم قرار دارند. بدین معنی که در این مراکز دورکاری اجباری است و تنها پرسنلی که حضور آن‌ها در مرکز حیاتی است باید به‌طور فیزیکی در محل کارشان حضور داشته باشند. قرار دادن این دو مرکز در سطح سوم پس از این انجام شد که نتیجه‌ی تست ابتلا به کووید ۱۹ کارکنان این مراکز مثبت اعلام شد.

مرکز فضایی جانسون که مسئولیت نظارت بر پروازهای سرنشین‌دار ناسا و فعالیت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی را برعهده دارد، در سطح ۲ قرار گرفته است. در این سطح، هرچند کارکنان به دورکاری تشویق می‌شوند؛ اما این کار الزامی نیست. علاوه‌براین، بخش‌هایی از این مرکز نیز تعطیل هستند.

مرکز فضایی جانسون / Johnson Space Center

سخنگوی مرکز فضایی جانسون در بیانیه‌ای اعلام کرده است:

سلامتی و ایمنی نیروی کار ناسا، اولویت اصلی این سازمان است. درحالی‌که نگرانی‌های مرتبط با کرونا رو به افزایش است، ناسا در حال برداشتن قدم‌هایی در جهت اطمینان از اطلاع‌رسانی به کارکنان و حفاظت از آن‌ها است.

درحالی‌که اغلب کارکنان مرکز فضایی جانسون در خانه می‌مانند؛ آن‌ها در حال آماده شدن برای مأموریت سرنشین‌دار بعدی به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند. مأموریتی که روز ۲۱ فروردین (۹ آوریل) از پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان انجام می‌شود. راکت فضایی سایوز قرار است دو کیهان‌نورد روس و کریس کسیدی، فضانورد ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. این سه شخص در ایستگاه فضایی به سه همکار دیگر خود خواهند پیوست.

راکت سایوز / Soyuz Rocket

راکت فضایی سایوز در پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان

برنامه‌ی پرتاب همچنان طبق برنامه‌ریزی پیش خواهد رفت و ناسا تغییری در فعالیت‌ها و زمان‌بندی‌های خود در رابطه با این مأموریت ایجاد نکرده است. در عین حال، به گزارش رویترز، قزاقستان از روز ۲۵ اسفند (۱۵ مارس)، پس از گزارش اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا، مرزهای خود را بسته است. در این شرایط، به‌جز مقامات سیاسی، شهروندان قزاقستان و افرادی که توسط دولت به این کشور دعوت شوند، شخص دیگری اجازه‌ی ورود به قزاقستان را ندارد. ناسا در حال بررسی این مسئله است که آیا نیاز به اعمال تغییرات جهت سفر پرسنل به قزاقستان وجود دارد یا خیر.

البته یکی از نگرانی‌ها این است که فضانوردان و کیهان‌نوردانی که راهی ایستگاه هستند، ممکن است به کووید ۱۹ مبتلا باشند. اما به‌ادعای ناسا، این سازمان از مدت‌ها پیش راهبردی را برای پیش‌گیری از انتقال بیماری‌ها به فضا مورد استفاده قرار می‌داده. بر این اساس، تمامی فضانوردان باید یک قرنطینه‌ی دو هفته‌ای موسوم به دوره‌ی «پایدارسازی سلامت» را طی کنند. بدین شکل ناسا پیش از پرتاب از نبود بیماری‌های پنهان در بدن فضانوردان اطمینان حاصل می‌کند. در عین حال، این سازمان اعلام کرده که:

[ناسا] در همکاری با شرکای بین‌المللی و تجاری خود، به ارزیابی مجدد و شدت دادن به اقدامات [پیشگیرانه] ادامه می‌دهد.

در عین حال، روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه هم از تصمیم خود برای لغو تمام فعالیت‌های رسانه‌ای در رابطه با پرتاب فضاپیمای سایوز خبر داده است. بر این اساس، روزنامه‌نگاران نمی‌توانند از نزدیک این رویداد را پوشش دهند. با این حال، روس‌ها مانند گذشته رویداد را به‌صورت مستقیم پخش می‌کنند و ناسا هم آن را از تلویزیون آنلاین خود پوشش می‌دهد.

فضاپیمای سایوز / Soyuz Spacecraft

فضاپیمای سایوز

پس از انجامِ این پرتاب، قدم بعدی برای مرکز فضایی جانسون، بازگشت فضانوردان از ایستگاه فضایی است. اندرو مورگان و جسیکا میر از ناسا به‌همراه اولگ اسکریپوچکا از سازمان فضایی روسیه قرار است اواسط ماه آوریل، با کپسول سایوز به زمین بازگردند. چنین مأموریت‌هایی نیازمند استفاده از گروه‌های بزرگی از پرسنل جست‌وجو و نجات جهت خارج کردن فضانوردان و کیهان‌نوردان از کپسول فرود است. ناسا اطلاعاتی در رابطه با تغییر در این فعالیت‌ها به‌دلیل گسترش شیوع کرونا منتشر نکرده است.

اما مأموریت‌های سرنشین‌دار ناسا صرفا به موارد فوق محدود نیستند. به‌زودی، شریک تجاری ناسا، اسپیس‌ایکس هم آماده می‌شود تا اولین گروه از فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. این مأموریت گامی اساسی در برنامه‌ی پرتاب‌های سرنشین‌دار تجاری ناسا است. اسپیس‌ایکس زمان زیادی را صرف آماده‌سازی کپسول سرنشین‌دار دراگون (Crew Dragon) کرده و اولین نسخه از آن که انسان‌ها را به فضا می‌رساند نیز هم‌اکنون در فلوریدا است.

Crew Dragon

فضاپیمای کرو دراگون (Crew Dragon)

کرو دراگون اولین مأموریت سرنشین‌دارش را انجام خواهد داد

به‌گفته‌ی گویین شاتوِل، مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس آن‌ها در حال حاضر، ماه مه را برای ارسال فضانوردان در نظر گرفته‌اند. ناسا نیز اعلام کرده که فضانوردان انتخاب‌شده برای این مأموریت، باب بنکن و داگ هارلی طبق برنامه به فعالیت‌های آموزشی‌شان ادامه می‌دهند. فعالیت‌ها در اسپیس‌ایکس هم هنوز طبق روال معمول پیش می‌روند. مدیرعامل اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک، هفته‌ی گذشته طی نامه‌ای به کارکنان این شرکت سعی کرد تهدید کووید ۱۹ را کمرنگ‌تر جلوه دهد و از این استدلال استفاده کرد که احتمال مرگ در یک حادثه‌ی رانندگی، کمتر از احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کرونا است.

البته ممکن است وضعیت در ناسا و اسپیس‌ایکس به‌سرعت تغییر کند. ابتلا به ویروس کرونا رو به گسترش است و شهرها، ایالت‌ها و کشورها ساعت‌به‌ساعت در حال ایجاد تغییراتی فوری هستند تا با این گسترش مقابله کنند. پایگاه فضایی اصلی اروپا در گویان فرانسه در آمریکای جنوبی، تا اطلاع ثانوی پرتاب‌های خود را به حالت تعلیق درآورده است تا کارکنان و مردم این منطقه را از مشکلاتی که سلامتی‌شان را تهدید می‌کند حفظ کند.

ممکن است پرتاب‌های فضایی آتی از خاک ایالات متحده نیز به زمان دیگری موکول شوند. همه‌چیز به واکنش شرکت‌ها و تصمیم احتمالی دولت برای اتخاذ تدابیر جدی‌تر مربوط می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات