پوشش زنده ویدیویی زومیت از پرتاب ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس [تمام شد]

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس تا ساعاتی دیگر ۶۰ ماهواره‌ی استارلینک را برفراز موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب می‌کند.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه دوشنبه ۲۰ آبان به‌وقت تهران، دومین محموله‌ی ۶۰تایی از ماهواره‌های مخابراتی استارلینک خود را از سکوی پرتاب SLC-40 واقع در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا با استفاده از موشک فالکون ۹ به فضا خواهد فرستاد. اسپیس ایکس قصد دارد با منظومه‌ی ماهواره‌ای استارلینک تمام سطح زمین را تحت پوشش اینترنت پرسرعت و ارزان‌قیمت قرار بدهد. جدیدترین مأموریت اسپیس‌ایکس از این جهت که بسیاری از رکوردها را جابه‌جا خواهد کرد، بسیار حائز اهمیت است.

پرتاب امروز هشتادوچهارمین پرتاب اسپیس ایکس از ابتدای تأسیس شرکت، هفتادوششمین پرتاب موشک فالکون ۹، یازدهمین پرتاب اسپیس ایکس در سال جاری میلادی و چهارمین پرتاب بوستر B1048 است. بوستری که در این مأموریت قرار است استفاده شود، پیش از این سه بار به فضا پرتاب شده و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، مأموریت امروز اولین پرتابی خواهد بود که در آن اسپیس ایکس از یک بوستر برای بار چهارم استفاده می‌کند.

دماغه‌ی مخروطی (Fairing) موشک که از ماهواره‌های استارلینک دربرابر فشار جو هنگام صعود موشک محافظت کند، پیش از این در پرتاب Arabsat 6A استفاده و بازیابی شده بود. این مأموریت اولین پرتاب اسپیس ایکس با استفاده از دماغه‌ی بازیابی شده است. اسپیس ایکس همچنین قصد دارد علاوه بر بازیابی بوستر، برای اولین‌بار هر دو قطعه‌ی دماغه را با استفاده از دو کشتی با نام‌های میز تری (Ms. Tree) و میز چیف (Ms. Chief) بازیابی کند.

میز تری و میز چیف

میزتری و میز چیف درحال عزیمت به میانه‌های اقیانوس اطلس برای بازیابی دماغه‌ی موشک

ماهواره‌های استارلینکی که قرار است تا ساعاتی دیگر به فضا پرتاب شوند، اولین سری با شماره نسخه‌ی ۱ (Version 1) هستند. شماره نسخه‌ی ماهواره‌ی قبلی که چندی پیش به‌فضا پرتاب شده بودند ۰/۹ بود. اگرچه ۶۰ ماهواره‌ی پیشین نیز به‌گفته‌ی اسپیس‌ایکس «عملیاتی» هستند، اما هدف از پرتاب آن‌ها بیشتر آزمایش مؤلفه‌هایی مانند عملکرد پنل‌های خورشیدی، موتور یونی کریپتونی و قرارگیری صحیح ماهواره‌ها در مدار موردنظر بود. گفتنی است، ۶۰ ماهواره‌ی جدید نیز فاقد برخی ویژگی‌های نهایی (مانند ارتباط لیزری با یکدیگر) هستند و اسپیس ایکس قصد دارد به‌مرور قابلیت‌های بیشتری به مجموعه ماهواره‌های مخابراتی خود اضافه کند.

دومین محموله‌ی ۶۰ تایی ماهواره‌های استارلینک

هر کدام از ماهواره‌های استارلینک جرمی برابر با ۲۶۰ کیلوگرم دارند که باعث می‌شود مجموع جرم محموله‌ی این پرتاب به حدود ۱۵/۵ تن برسد. مقصد این ماهواره‌ها مدار پایینی زمین (LEO) با ارتفاع حدود ۳۰۰ کیلومتر خواهد بود. پس از قرارگرفتن در مدار، هر یک از ۶۰ ماهواره با استفاده از پیشرانه‌ی یونی ارتفاع خود را تا ۵۰۰ کیلومتر (همچنان واقع در LEO) افزایش خواهد داد.

اسپیس ایکس که درابتدا قرار بود ۱۲ هزار ماهواره‌ی مخابراتی استارلینک را برای پوشش جهانی اینترنت در مدارهای مختلف مستقر کند، چندی پیش اجازه‌ی پرتاب ۳۰ هزار ماهواره‌ی دیگر را نیز از FCC گرفت تا مجموع تعداد ماهواره‌های منظومه‌ی ماهواره‌ای خود را به بیش از ۴۰ هزار عدد برساند. برای مقایسه، جالب است بدانید از ابتدای عصر سفر به فضا تابه‌حال درمجموع تنها ۸۹۰۰ ماهواره به فضا پرتاب شده است که درحال‌حاضر از این تعداد تقریبا ۵۰۰۰ عدد هنوز در مدار قرار دارند و تنها ۱۸۸۶ عدد از آن‌ها همچنان فعال هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات