برنامه جدید بازگشت به ماه ناسا هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
مطالعه 5 دقیقه
نمایندگان کنگره آمریکا از دیرکرد ناسا در تحویل طرح پیشنهادی خود برای اجرای مأموریت فرود در ماه در سال ۲۰۲۴ ناراضی هستند.
تبلیغات

در تاریخ انتشار این مقاله، اعضای کنگره آمریکا، ناسا را به‌خاطر موفق‌نبودن این آژانس در ارائه‌ی طرحی برای بازگشت انسان به ماه در عرض پنج سال بازخواست کرده‌اند. این طرح قرار بود تا اواسط آوریل آماده باشد، اما مقامات رسمی ناسا اعلام کردند که احتمالاً به چند هفته دیگر برای نهایی کردن جزئیات این طرح نیاز دارند.

در تاریخ ۲۶ مارس (۷ فروردین)، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در نشست شورای ملی فضا، ناسا را به چالش کشید تا انسان را تا سال ۲۰۲۴ به سطح ماه بازگرداند. این موضوع باعث تغییری درخورتوجه در مهلت‌ زمانی ناسا برای اجرای این مأموریت شد؛ زیرا پیش ازاین قرار بود اولین فرود انسان در سطح ماه در سال ۲۰۲۸ انجام شود. اما به‌گفته‌ی پنس، ناسا برنامه‌ای برای سرعت بخشیدن به این طرح داشت و جیم برایدنستاین، مدیر ناسا پنج دقیقه پیش از سخنرانی، جزئیات آن را فاش کرده بود.

باوجوداین، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود بسیار کلی صحبت کرد و جزئیات برنامه‌ی جدید بازگشت به ماه از آن زمان تاکنون ناشناخته باقی مانده است. در تاریخ ۲ آوریل (۱۳ فروردین)، برایدنستاین به کمیته علمی مجلس نمایندگان گفت که ناسا اصلاحیه‌ای برای درخواست بودجه رئیس جمهور تهیه می‌کند که برآورد هزینه‌ها و جزئیات مربوط‌به چالش‌های دولت را در برمی‌گیرد. او در پاسخ به این پرسش که آیا ناسا می‌تواند این اصلاحیه را تا تاریخ ۱۵ آوریل آماده کند یا خیر، گفت ناسا تا این تاریخ قطعاً به آنچه که می‌خواهد برسد، نزدیک خواهد بود.

درحال‌حاضر، نزدیک به یک ماه از تاریخ ۱۵ آوریل گذشته است و اعضای کمیته علمی مجلس، ناامیدی خود را نسبت به این واقعیت که اصلاحیه‌ی بودجه هنوز آماده نیست، ابراز کرده‌اند. کندرا هورن، نماینده کنگره طی جلسه استماع کمیته درباره‌ی طرح‌های اکتشاف عمیق فضایی ناسا گفت:

با فقدان شواهد و مدارک لازم برنامه‌ریزی، هنوز هیچ راهی برای اجرای برنامه اکتشاف فضایی انسانی کشور ما وجود ندارد.

درخواست رسمی برای اجرای مأموریت بازگشت انسان به ماه در سال ۲۰۲۴، ناسا را با موقعیت دشواری روبه‌رو ساخته‌ و این سازمان را به توسعه‌ی طرحی برای سرعت‌بخشیدن به روند تدوین اصلاح بودجه‌ای مجبور کرده که هنوز به کنگره تحویل داده نشده است. هورن خواستار این شد که بداند چرا این اصلاحیه هنوز برای ارائه در این استماع آماده نیست. ویلیام گرسمن‌مایر، مدیر اجرایی بخش اکتشافات انسانی ناسا و متخصص حاضر در این جلسه استماع، این‌گونه به سؤال پاسخ داد:

ما می‌دانیم که این موضوع چالشی کاملاً جدی است و باید آن‌ را کاملاً بررسی و حل کنیم و برای حل آن، به یک برنامه‌ی منسجم نیاز داریم. ما باید از این موضوع مطمئن شویم که همه‌چیز به‌صورت یکپارچه و منطقی درکنارهم قرار گرفته است.

گرسن‌مایر اشاره کرد که اصلاحیه‌ی بودجه باید تاییدیه‌ی کاخ سفید را نیز به‌دست آورد که این خود، روند کار را کندتر می‌کند. بااین‌حال، او ادعا کرد که این اصلاحیه همراه‌با جزئیات به‌زودی آماده خواهد شد. او در این‌باره گفت:

ما احتمالاً چند هفته از برنامه عقب باشیم و یک یا دو هفته از روزی که بتوانیم یک طرح را به شما ارائه دهیم، دور هستیم.
چرا بسیاری به ساختگی بودن فرود روی ماه و دیگر نظریه‌های توطئه باور دارند؟

برایدنستاین در طول جلسه استماع در سنا گفت که طبق برخی از گزارش‌ها، هزینه‌های اضافه‌شده به برنامه فضایی ماه بیش از ۸ میلیارد دلار در سال نخواهد بود. اما هنگامی‌که مو بروکس، نماینده مجلس، پرسید کنگره باید انتظار چه میزان هزینه را در این اصلاحیه داشته باشد، نمایندگان ناسا حاضر در این جلسه پاسخ واضحی به این سؤال ندادند. مارک سرانجلو، دستیار ویژه‌ در ناسا که وظیفه دارد این آژانس را به ماه برساند، در این جلسه این‌گونه پاسخ داد: «این موضوع در حال بررسی است.»

تاکنون، مقامات ناسا، تنها دیدی کلی از چگونگی کارکرد برنامه تسریع‌شده‌ی بازگشت به ماه دراختیار مجلس قرار داده‌اند. به‌نظر می‌رسد این طرح شامل بیشتر تجهیزات و سخت‌افزارهایی که ناسا برای مأموریت سال ۲۰۲۸ درنظر گرفته بود، با زمان‌بندی سریع‌تر می‌شود. ناسا امیدوار است ایستگاهی در نزدیکی ماه به‌نام گیت‌وی (Gateway) ایجاد کند که به‌عنوان بستری برای سفر فضانوردان به ماه یا از سطح ماه استفاده شود. این آژانس همچنین به‌‌دنبال توسعه‌ی راکتی غول‌پیکر به‌نام اسپیس لانچ سیستم (Space Launch System) و یک کپسول مسافربری به‌نام اوریون (Orion) است که فضانوردان را تا گیت‌وی حمل می‌کند. همچنین، ناسا به سطح‌نشین قمری انسانی جدیدی نیاز دارد که قادر به بردن انسان از گیت‌وی به سطح ماه باشد.

آنچه که برای انجام مأموریت بازگشت به ماه اهمیت دارد، سرعت است

برایدنستاین اشاره کرد که تمام این موارد برای بازگشت سریع‌تر به ماه موردنیاز است، اما ناسا تاکید می‌کند که کارها به سرعت انجام می‌شوند. برایدنستاین در طول سخنرانی در سمپوزیوم فضایی در ماه آوریل گفت:

مرحله اول سرعت است. ما می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به ماه برویم.

جزئیات چگونگی برنامه‌های ناسا برای برآورده کردن نیاز به سرعت باید در اصلاحیه بودجه جدید باشد. در‌حالی‌که ناسا به‌دنبال بررسی گام‌های بعدی خود است، برخی از پیشرفت‌های مهم در این زمینه، جایگاه‌ ویژه‌ای در این سازمان دارد. وقتی هورن پرسید آیا ناسا لباس‌های فضانوردی مناسب برای سفر به ماه در اختیار دارد، مایر گفت به‌محض آنکه مشخص شود فضانوردان در مأموریت اول خود به سطح ماه چه کارهایی باید انجام بدهند، ناسا لباس‌های فضانوردی جدیدی را تولید خواهد کرد. او در ادامه اضافه کرد: «سپس براساس این مشخصات، لباسی را که مناسب انجام مأموریت است، طراحی و تولید می‌کنیم.»

حتی زمانی‌که طرح ناسا نهایی شود، هنوز عدم قطعیت در حرکت رو به جلو وجود دارد. هر بودجه‌ای که توسط ناسا و کاخ سفید برای مأموریت سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ تعیین شود، باید توسط کنگره تأیید شود. نمایندگان در حال‌حاضر به وضوح از این موضوع ناامید هستند. هورن در این‌باره گفت:

درحال حاضر، ما یک دستورالعمل از کاخ سفید داریم که خواستار فرود انسان روی سطح ماه طی پنج سال است؛ اما هیچ برنامه‌ای برای آن نداریم، هیچ جزئیات بودجه‌ای برای چگونگی انجام آن نداریم و همچنین هیچ نقشه‌ی راهی برای اکتشافات فضایی انسانی نداریم که نشان دهد چگونه می‌توان به اهداف مشخص‌شده‌ای همانند مریخ رسید. درحقیقت، ما بدون اطمینان کامل از برنامه خود عمل می‌کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات