پرتاب موشک ماهواره بر از هواپیما به‌زودی توسط ویرجین اوربیت

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت ویرجین اوربیت امیدوار است تا سال آینده موشک ماهواره‌بر خود را با استفاده از هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ تغییریافته‌اش به مدار زمین ارسال کند تا زمان و هزینه ارسال ماهواره به مدار را کاهش دهد.
تبلیغات

شرکت ویرجین اوربیت روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش، نمونه‌ی اولیه‌ی موشک ماهواره‌بر خود موسوم به LauncherOne را روی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ تغییریافته‌ی خود در فرودگاه لانگ‌ بیچ کالیفرنیا نصب کرد. این شرکت امیدوار است بتواند تا سال آینده، موشک خود را به مدار ارسال کند.

لانچر وان، ۲۱ متر و ۳۰ سانتی‌متر طول و ۲۵ هزار و ۸۵۵ کیلوگرم جرم دارد. این موشک به‌منظور ارسال ماهواره‌های کوچک به مدار زمین طراحی شده است و بر خلاف موشک‌های ماهواره‌بر رایج، به‌جای آنکه از سکوی پرتاب زمینی ارسال شود، سفر خود را از سطح باند فرودگاه آغاز می‌کند.

ماهواره بر/satellite launcher

لانچر وان به هواپیمای بویینگ ۷۴۷ تغییریافته‌ی این شرکت به نام دختر کیهانی (cosmic girl) متصل شد که در گذشته در ناوگان ویرجین برای حمل مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت. ریچارد برنسون، مالک شرکت ویرجین آتلانتیک در وبلاگ خود این‌گونه نوشت:

تیم ما در حال انجام بررسی یکپارچگی سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی، نرم‌افزاری و دینامیکی لانچر وان با هواپیما هستند و این برای ما بسیار هیجان‌انگیز است؛ چون اولین آزمایش ویرجین به‌زودی انجام می‌شود.
ریچارد برنسون/Richard Branson

ریچارد برنسون در هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ دختر کیهانی

برای آماده شدن هواپیما برای تست نهایی، مهندسین صندلی‌ها و تیغه‌های بالک‌هد را از بدنه‌ی هواپیما جدا کردند تا به این ترتیب وزن هواپیما کاهش پیدا کند. هم‌اکنون دختر کیهانی آماده است تا لانچر وان را زیر یکی از بال‌های خود حمل کند.

هواپیما، موشک را به ارتفاع ۱۰ هزار متری می‌برد و در آن نقطه، موتور رانشگر موشک روشن شده و موشک را با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت (معادل ۲۰ برابر سرعت صوت) به مدار زمین می‌رساند.

ماهواره بر/satellite launcher

لانچر وان در حال اتصال به بوئینگ ۷۴۷

Virgin Orbit امیدوار است که با استفاده از هواپیما برای ارسال راکت به مدار بتواند سفارشات ارسال موشک به مدار را با صرف زمان و هزینه‌ی کمتر نسبت به رقبا که اغلب آن‌ها برای ارسال از ایستگاه‌های پرتاب گران‌قیمت زمینی استفاده می‌کنند، انجام دهد. این شرکت همچنین امیدوار است که بتواند ارسال موشک را در مکان‌های مختلف از جمله انگلستان انجام دهد.

ورجین اوربیت بخشی از شرکت ویرجین گالتیک است که یک شرکت توریستی با هدف فرستادن گردشگران به فضا و متعلق به ریچارد برانسون است. در حالی که هدف ویرجین گالتیک، فرستادن گردشگران به فضا است، ویرجین اوربیت روی ارسال ماهواره‌های کوچک به فضا تمرکز کرده است. از زمان تأسیس، این شرکت قراردادهای متعددی را برای ارسال ماهواره به مدار امضا کرده که از جمله‌ی آن، قرارداد با وزارت دفاع ایالات متحده و آژانس فضایی اروپا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات