تماشا کنید: انتقال ماهواره به مدار زمین با استفاده از هواپیمای جت

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
آژانس تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا که بازوی تولید دانش و دست‌یابی به فناوری‌های جدید وزارت دفاع این کشور است، برنامه‌ی جدیدی را برای ارسال ماهواره‌ها به جو زمین تدارک دیده است. دارپا در نظر دارد تا از هواپیما‌های جت برای انتقال ماهواره‌ها به جو استفاده کند.
تبلیغات

 براساس اطلاعات منتشر شده، دارپا در نظر دارد تا برای قراردادن ماهواره‌‌ها در جو زمین از هواپیماهای جت استفاده کند. این مهم از طریق سوار کردن موشک حامل ماهواره روی هواپیماهای جت صورت می‌پذیرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که این نگرش جدید نیست و پیش از این نیز در پروژه‌های نظیر پلتفرم پگاسوس کمپانی اربیتال ساینس و همچنین سیستم ارسال ماهواره‌ی ویرجین گالاکتیک از چنین ایده‌ای برای ارسال ماهواره‌ها به فضا استفاده شده است.  دارپا در نظر دارد تا با سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری ماهواره‌ای ۴۵ کیلوگرمی را برای مانیتورینگ ۲۴ ساله‌ی کره‌ی زمین روانه‌ی فضا کند.

کمپانی بوئینگ طرف قرارداد دارپا در اجرای این پروژه است که ALASA نام دارد. ALASA برگرفته از Airborne Launch Assist Space Access است. بوئینگ از سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲ پرتاب آزمایشی را با استفاده از این سیستم انجام خواهد داد.

این روزها ارسال ماهواره‌ها به فضا با برنامه‌ریزی‌های قبلی و ارسال چندین ماهواره به فضا صورت می‌پذیرد. با توجه به اینکه هزینه‌ی ساخت یک ماهواره نامشخص است، ارسال یک ماهواره با روش کنونی می‌تواند ده‌ها میلیون دلار برای آژانس‌های فضایی هزینه داشته باشند. با توجه به این موضوع، سیکل ارسال ماهواره‌ها به دلیل هزینه‌ی بالا طولانی می‌شود.

بخشی از صرفه‌جویی در هزینه‌ی مورد نیاز برای ارسال ماهواره‌ها به فضا به دلیل استفاده از هواپیمای جت است. دارپا امیدوار است تا با ترکیب سوخت راکت‌های مورد استفاده با اکسیدکننده‌ها راکت‌های بزرگ‌تری را تولید کند که می‌توان این موضوع را قدم بزرگی خواند.

ماهواره‌هایی به وزن ۴۵ کیلوگرم بسیار سبک هستند، چراکه میانگین محموله‌هایی فضایی که شامل فضاپیماهایی برای حمل انسان یا بار است، تقریبا ۲۰۹۷ کیلوگرم می‌شود. اما با این حال چنین امکانی می‌تواند راه را برای ارسال ماهواره‌های کوچک به فضا در کاربردهای مختلف هموارتر از پیش کند. برای درک چگونگی استفاده از این راهکار می‌توانید ویدئوی زیر را تماشا کنید:

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات