و در نهایت زلزله سوم؛ دانلود مستقیم اپلیکیشن‌های آیفون از وب‌سایت‌ها امکان‌پذیر می‌شود

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
نمایشگر آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
اپل رسماً تأیید کرد که کاربران اروپایی آیفون به‌زودی می‌توانند اپلیکیشن‌ها را مستقیماً از وب‌سایت‌ها دانلود کنند.
تبلیغات

اپل در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که به‌منظور رعایت قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهد دانلود مستقیم اپلیکیشن‌های گوشی آیفون را ازطریق وب‌سایت رسمی توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر کند. این یعنی سایدلود سرانجام به‌صورت کامل به آیفون می‌آید.

اپل هفته‌ی گذشته با انتشار iOS 17.4 پشتیبانی از سایدلود را در اتحادیه‌ی اروپا به آیفون اضافه کرد؛ با این‌حال سایدلود آیفون شامل دانلود مستقیم اپلیکیشن از وب‌سایت‌ها نمی‌شود و کاربران باید سراغ فروشگاه‌هایی بروند که به‌عنوان جایگزین اپ استور معرفی شده‌اند.

اپل حالا می‌گوید که امکان توزیع اپلیکیشن ازطریق وب‌سایت را امکان‌پذیر می‌کند، البته به شرطی که توسعه‌دهندگان شرایط اپل را رعایت کنند. این شرایط شامل مواردی مثل عضویت در «برنامه‌ی توسعه‌دهنده‌ی اپل» به‌مدت بیش از دو سال مداوم و داشتن نرم‌افزاری است که در یک سال اخیر صرفا در اروپا بیش از یک میلیون بار نصب شده باشد. توسعه‌دهندگان همچنین باید سیاست‌های جمع‌آوری داده‌ی کاربران را به‌طور شفاف و منظم ارائه دهند.

اپلیکیشن‌هایی که مستقیما در داخل وب‌سایت‌ها توزیع می‌شوند باید همچون همه‌ی اپلیکیشن‌های دیگر iOS با الزامات اپل سازگار شوند. دانلود آن‌ها صرفا از وب‌سایتی امکان‌پذیر است که دامنه‌اش در App Store Connect ثبت شده باشد.

توسعه‌دهندگانی که واجد شرایط باشند، به‌زودی به API-های جدیدی برای تسهیل توزیع اپلیکیشن دسترسی پیدا خواهند کرد.

اپل می‌گوید که توزیع مستقیم اپلیکیشن ازطریق وب‌سایت‌ها در بهار سال آینده ازطریق به‌روزرسانی جدید iOS در دسترس قرار می‌گیرد. این نخستین باری است که چنین قابلیتی برای گوشی‌های آیفون فراهم می‌شود.

توسعه‌دهندگان اروپایی همچنین ازاین‌پس می‌توانند هنگام هدایت کاربران به وب‌سایت خودشان برای تکمیل فرآیند خرید، نحوه‌ی نمایش تبلیغات درون‌برنامه‌ای و تخفیف‌ها را اصلاح کنند. تا پیش از این تغییر، توسعه‌دهندگان مجبور به استفاده از طرح‌های اپل بودند.

تغییراتی که با فشار اروپا در اکوسیستم اپل اعمال شده‌اند، همچون زلزله‌هایی مهیب به نظر می‌رسند که تا قبل از تصویب DMA (قانون بازارهای دیجیتال) کسی آن‌ها را پیش‌بینی نمی‌کرد.

تغییر بزرگ اول، معرفی سیستم سایدلود ازطریق فروشگاه‌های غیرمتفرقه بود؛ در دومین تغییر مهم، اپل مجبور شد سیستمی برای انتقال اطلاعات آیفون به گوشی‌های اندرویدی توسعه دهد و حالا سومین ضربه‌ی بزرگ به «باغ محصور» اپل وارد شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات