خطر بزرگ برای اپل؛ قانون‌گذاران آمریکا به ماجرای آی‌مسیج اندروید ورود می‌کنند

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
تصویر مردی در مقابل لوگو اپل
نمایندگان آمریکایی به ماجرای بیپر و اپل ورود کرده‌اند و شاید تحقیقات رسمی به‌راه بیندازند.
تبلیغات

گروهی از سناتورهای آمریکا به وزارت دادگستری توصیه کرده‌اند که بررسی کند آیا اپل با تلاش برای مسدودکردن دسترسی Beeper Mini به iMessage، قوانین ضدرقابتی را نقض کرده است یا خیر.

در ماه‌های اخیر، تلاش‌هایی برای فراهم‌سازی دسترسی کاربران اندروید به آی‌مسیج انجام شده است. چند هفته پیش، بیپر اعلام کرد که توانسته است با مهندسی معکوس پروتکل آی‌مسیج، دسترسی کاربران اندروید را ازطریق اپلیکیشن بیپر مینی فراهم کند؛ اما در عرض چند روز، اپل تأیید کرد که راه دورزدن پیام‌رسان خود را مسدود کرده است.

طولی نکشید که بیپر راه دیگری برای ارتباط با پیام‌رسان گوشی آیفون در اندروید پیدا کرد؛ اما این بار نیاز به اپل آیدی داشت.

کشمکش بین بیپر و اپل توجه یکی از سناتور‌ها را جلب کرد. او گفت: «پیام‌های حباب سبز امنیت کمتری دارند. پس چرا اپل اپلیکیشن جدیدی که به کاربران اندروید اجازه‌ی گفت‌وگو با کاربران آیفون را در آی‌مسیج می‌دهد، مسدود می‌کند؟ مدیران کوپرتینویی با خفه‌کردن رقبا، سود خود را حفظ می‌کنند.»

نرم افزار Beeper Mini سه اسکرین شات اندروید
اسکرین‌شات اپلیکیشن بیپر مینی

سال گذشته، تیم کوک مدیرعامل اپل، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی بهبود سازگاری ارتباطی iOS و اندروید گفت: «برای مادرتان یک آیفون بخرید.»

تعدادی از سناتورها در قالب نامه‌ای به وزارت دادگستری گفته‌اند: «اقدامات اخیر اپل برای غیرفعال‌کردن بیپر مینی به فضای رقابت آسیب می‌زند، انتخاب‌های مصرف‌کننده را از بین می‌برد و از نوآوری در سرویس‌های پیام‌رسانی تعاملی جلوگیری خواهد کرد.»

نمایندگان مجلس آمریکا درادامه گفتند: «ما از این نوع روش‌ها می‌ترسیم؛ زیرا ممکن است سرمایه‌گذاران و نوآوران آینده را از رقابت با شرکت‌هایی دلسرد کند که فضای دیجیتال را رهبری می‌کنند. بنابراین، ما این موضوع را به بخش رقابتی وزارت دادگستری ارجاع می‌دهیم تا بررسی کند که آیا این رفتار اپل، قوانین ضدرقابتی را نقض کرده است یا خیر.»

اپل برای بهبود تعامل در خدمات پیام‌رسانی حداقل یک تعهد داده است. پس از سال‌ها فشار گوگل، کوپرتینویی‌ها قول داده‌اند که از سال ۲۰۲۴ پروتکل RCS را پشتیبانی خواهند کرد.

انتقال به RCS بدین‌معنا است که پیام‌رسانی بین آیفون و اندروید از SMS امن‌تر خواهد بود و امکان اشتراک‌گذاری فایل‌های چندرسانه‌ای با‌کیفیت‌تر را فراهم می‌کند. پشتیبانی از RCS فعلاً در ایران امکان‌پذیر نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات