تلاش گوگل برای نقض آزمایشی قوانین اپل

یک‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
لوگو WebKit و کرومیوم
گوگل در حال کار روی مرورگری برای سیستم عامل iOS است که که قوانین اپ‌استور اپل را زیرپا می‌گذارد.
تبلیغات

گزارش The Register، نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان کرومیوم گوگل در حال توسعه مرورگر آزمایشی برای iOS هستند که قوانین و محدودیت‌های موتور مرورگر در اپ‌استور را درهم می‌شکند.

مرورگر آزمایشی که به‌طور فعالانه توسط تیم توسعه‌دهندگان دنبال می‌شود، از موتور Blink گوگل استفاده می‌کند. با این حال، اگر گوگل بخواهد آن را در اپ استور منتشر کند، با توجه به شرایط نخواهد توانست روند بررسی اپلیکیشن توسط اپل را پست‌سر بگذارد.

براساس قوانین اپ استور، اپلیکیشن‌های مرورگر روی iOS و iPadOS باید از موتور مرورگر اصلی بومی اپل، یعنی WebKit استفاده کنند. بدین ترتیب، با وجوداینکه مرورگرهایی مانند کروم و مایکروسافت اج با کرومیوم در مک‌او‌اس و ویندوز ساخته شده‌اند؛ اما همتایان آن‌ها در پلتفرم iOS مجبور به استفاده از WbKit اپل هستند که در نتیجه باعث می‌شود رفتاری مشابه مرورگر سافاری داشته باشند.

طبق آنچه کدهای قابل مشاهده نشان می‌دهند، ظاهراً اپلیکیشن آن طور به‌نظر می‌رسد که نسخه‌ی اولیه توسعه یک مرورگر است که هنوز برخی از ویژگی‌های کلیدی را در این مراحل ارائه نمی‌کند. گوگل ادعا می‌کند که این برنامه صرفاً «یک نمونه کاملاً آزمایشی با هدف درک جنبه‌های خاصی از عملکرد اجرا در آی‌او‌اس است و در دسترس کاربران قرار نخواهد گرفت و ما همچنان از سیاست‌های اپل تبعیت خواهیم کرد.»

درهر صورت، پروژه آزمایشی مرورگر گوگل برای iOS می‌تواند نشانه‌ای باشد که این شرکت در حال پیش‌بینی تغییراتی در قوانین پلتفرم اپل است که ممکن است درنهایت باعث شود امکان توسعه مرورگری کاملاً گوگلی برای این سیستم عامل فراهم شود. محدودیت موتور مرورگر اپل موضوع داغی در بررسی‌های فزاینده ضدانحصارگری است و اخیراً دولت بایدن نیز تصویب قانون جدیدی را پیشنهاد کرده است که شرکت‌های «کنترل‌کننده» مانند اپل را از ممنوعیت موتورهای مرورگر جایگزین در پلتفرم خود، منع کند.

پیشنهادات مشابهی نیز توسط مقامات ضدانحصار در بریتانیا، استرالیا و ژاپن نیز ارائه شده است. لایحه‌ی اتحادیه‌ی اروپا (EU) برای بازارهای دیجیتال (Digital Markets Act) نیز انتظار می‌رود تا اپل را وادار به پذیرش نصب فروشگاه‌های برنامه ثالث (Third-Party) کند و محدودیت‌های موتور مرورگر بوحی خود را در سال آینده لغو کند.

حداقل، این پروژه فعال به این معنی است که اگر گوگل در آینده بتواند مرورگر مبتنی‌بر موتور Blink برای آی‌او‌اس ارائه دهد، آمادگی لازم را برای توسعه‌ی آن دارد. گذشته از این، گوگل در صحبتش گفته است که ما از قوانین اپل تبعیت می‌کنیم؛ اما مشخص نیست که قوانین اپل تغییر نمی‌کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره احتمال تغییر در قوانین اپ استور چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات