اقدام ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل به ضرر چند میلیارد دلاری اپل منجر می‌شود

یک‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
وزارت دادگستری ایالات متحده، اقدام جدیدی درمورد قوانین ضدرقابتی علیه گوگل به‌راه انداخته است که می‌تواند باعث شود اپل سالانه میلیاردها دلار از درآمد خود را از دست بدهد.
تبلیغات

وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ)، قانونی بودن پرداخت مبالغ هنگفت گوگل به اپل را به‌چالش می‌کشد؛ مبلغی که برای پیش‌فرض ماندن موتور جست‌وجوی این شرکت روی آیفون‌ها، به شرکت مستقر در کوپرتینو پرداخت می‌شود. درحالی‌که اپل اخیراً ازطرف چندین کشور با تحقیقات ضدانحصار مواجه شده، اما حالا در این مورد خاص، گوگل هدف قرار داده شده است.

پرداختی سالانه‌ی گوگل به اپل

با باز کردن هر مرورگر وب روی آیفون و جست‌وجوی عبارت موردنظر در نوارآدرس یا بخش جستجوی یک‌پارچه، به گوگل هدایت خواهید شد. البته درصورت تمایل می‌توانید این بخش را تغییر داده و از موتور جست‌وجوی موردنظر خود به‌جای گوگل استفاده کنید، اما کاربران به‌ندرت این کار را انجام می‌دهند و حتی دربرخی موارد افراد نمی‌دانند که امکان چنین کاری وجود دارد.

با پیش‌فرض بودن موتور جست‌وجوی گوگل روی آیفون و آیپد، کاربران این دو دستگاه، درواقع منبع درآمد عظیمی برای شرکت مستقر در مانتین‌ویو هستند و دلیل آن فقط ایجاد ترافیک اضافه نیست، بلکه کاربرانی که از محصولات اپل استفاده می‌کنند، جمعیت باارزشی محسوب می‌شوند و نمایش تبلیغات به آن‌ها می‌تواند نتایج بسیار خوبی به‌دنبال داشته باشد.

گوگل برای حفظ موقعیت خود، هرسال مبلغ درخورتوجهی را به اپل پرداخت می‌کند که درواقع تصویر می‌شود این مبلغ، درصدی از درآمد تبلیغاتی است که از کاربران آیفون و آیپد به‌دست می‌آورد. هیچ‌کدام از این دو شرکت درصد یا مقدار مبلغ پرداختی گوگل را اعلام نکرده‌اند و فقط آن را به‌عنوان درآمد پنهان، ثبت می‌کنند. بااین‌حال، شکایت یک قاضی درسال ۲۰۱۴ نشان داد مبلغ این پرداختی در آن زمان یک میلیارد دلار بوده است.

ویجت گوگل در آیفون

البته مبلغ پرداختی گوگل به اپل برای پیش‌فرض ماندن موتور جست‌وجوی آن روی آیفون و آیپد، به‌میزان چشم‌گیری افزایش یافته است. به گزارش 9to5Mac، برآوردها نشان می‌دهد این رقم در سال ۲۰۱۷ به سه میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸ به ۹ میلیارد دلار افزایش یافته و علاوه‌براین گفته می‌شود این مبلغ سال گذشته به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. همچنین تخمین زده می‌شود این رقم در سال جاری به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

با درنظر گرفتن چهار فصل گذشته، کل درآمد اعلام‌شده‌ی اپل از خدمات این شرکت کمی بیش‌از ۷۷ میلیارد دلار بود. اگر ۱۵ میلیارد دلار از این مبلغ، ازطرف گوگل باشد، یعنی ۱۹ درصد از درآمد خدماتی سازنده‌ی آیفون از طرف غول جستجوی اینترنت به‌دست آمده که حتی طبق استانداردهای اپل، مبلغی هنگفت است.

اقدام ضدانحصار وزارت دادگستری ایالات متحده علیه گوگل

اکنون همه‌ی پولی که گوگل سالانه به اپل پرداخت می‌کند درمعرض خطر قرار دارد. طبق گزارش بلومبرگ، وزارت دادگستری ایالات متحده، گوگل را به پرداخت مبالغ هنگفت برای حفظ موقعیت برتر خود در بازار جست‌وجوی اینترنت، به رفتار ضدرقابتی متهم کرده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده، چندروز قبل به یک قاضی فدرال گفت که گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل، سامسونگ و دیگر غول‌های مخابراتی پرداخت می‌کند تا جایگاه خود را به‌عنوان موتور جست‌وجوی شماره یک جهان، به‌طور غیرقانونی حفظ کند.

کنت دینزر، وکیل دادگستری آمریکا، به میزان هزینه‌ای که گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در اکثر مروگرها و همه‌ی گوشی‌های هوشمند ایالات متحده می‌پردازد اشاره نکرد، اما گفت که این رقم بسیار بالا است.

دینزر در جریان جلسه‌ای در واشنگتن به قاضی آمیت مهتا گفت:

گوگل میلیاردها دلار برای پیش‌فرض ماندن به‌عنوان موتور جستجو روی مرورگرها، سرمایه‌گذاری می‌کند زیرا می‌داند که مردم این پیش‌فرض‌ها را تغییر نمی‌دهند. آن‌ها انحصاری پیش‌فرض را خریداری می‌کنند زیرا پیش‌فرض‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند.

قراردادهای گوگل، اساس دعوی مهم ضدانحصار وزارت دادگستری ایالات متحده را تشکیل می‌دهد که در آن ادعا شده این شرکت به‌دنبال حفظ انحصار در بازار جست‌وجوی آنلاین بوده و این کار درواقع نقض قوانین ضدرقابتی است. دادستان‌های کل ایالت، درحال پیگیری یک شکایت موازی ضدانحصار علیه غول جست‌وجوی اینترنت هستند.

این جلسه، اولین گام در روندی طولانی بود و پرونده‌ی آن تا سال آینده، برنامه‌ریزی نشده است. اگر گوگل در این مورد شکست بخورد، بی‌شک درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. علاوه‌براین، به‌نظر می‌سد هیچ خطری برای ازدست رفتن درآمدهای گذشته وجود ندارد، زیرا غول جست‌وجوی اینترنت، به‌جای اپل، متهم به انجام کارهای اشتباه است. به‌هرحال با درنظر گرفتن این شرایط، شاید پرداختی‌های هنگفت گوگل به اپل، برای مدت طولانی‌تری دوام نیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات