پلتفرم درآمدزایی از تلگرام؛ پاول دورف ایده فروش نام‌ کاربری در تلگرام را با استفاده از شبکه TON مطرح کرد

سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
بنیان‌گذار تلگرام، پاول دورف، پیشنهاد مزایده‌ی نام‌ کاربری در پیام‌رسان تلگرام مانند NFT و با قرارداد هوشمند را ارائه کرد.
تبلیغات

به‌گزارش کوین تلگراف، بنیان‌گذار اپلیکیشن پیام‌رسانی تلگرام، پاول دورف، با انتشار پیامی در کانال شخصی خود در تلگرام پیشنهادی درباره‌ی امکان مزایده نام‌ کاربری به‌صورت توکن غیرقابل‌معاوضه (NFT) ارائه کرد.

بنیان‌گذار تلگرام چنین نوشت:

تصور کنید که تلگرام با ۷۰۰ میلیون کاربر فعال خود چقدر می‌تواند موفق باشد، اگر امکان مزایده نام‌های کاربری و لینک‌های کانال‌ها و گروه‌های ثبت‌شده مهیا شود.

پاول دورف، بنیان‌گذار اپلیکیشن پیام‌رسان رمزنگاری‌شده و کاربردی تلگرام، ایده‌ی راه‌اندازی بازاری برای خریدوفروش نام‌های کاربری محبوب را با استفاده از قرار داد هوشمند و تبدیل آن‌ها به توکن غیرقابل‌معاوضه مطرح کرده است. وی این پیشنهاد را بعد از موفقیت حراج نام دامنه به‌وسیله‌ی The Open Network یا همان TON ارائه می‌کند. شبکه TON بلاک‌چینی لایه‌اول یا به‌عبارت‌دیگر بلاک‌چینی پایه است که در اصل تیم تلگرام آن را طراحی کرده است.

پروژه بلاک‌چین تون پیش‌تر در جولای ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) سرویس TON DNS را راه‌اندازی کرد که به کاربران امکان می‌دهد تا نام‌های قابل‌خواندن برای انسان را به کیف‌پول‌های کریپتو (والت‌های رمزارزی) یا قراردادهای هوشمند خود اختصاص دهند.

تلگرام

۲۳ آگوست (۱ شهریور)، دورف پیامی در کانال شخصی خود در تلگرام منتشر و در آن اعلام کرد که عمیقاً تحت‌تأثیر موفقیت مزایده‌ی اخیر TON برای فروش نام دامنه و والت قرار گرفته است. دورف به این موضوع اشاره کرد که تلگرام می‌تواند از فناوری مشابه کمک بگیرد و بازار جدیدی با امکان خرید‌و‌فروش آدرس‌های جذاب تلگرام مثل Storm یا Royal و نام‌های کاربری چهارحرفی راه‌اندازی کند. گفتنی است که درحال‌حاضر کاربران برای ایجاد نام کاربری باید حداقل نام‌های پنج‌حرفی انتخاب کنند.

وی در‌ادامه افزود:

این پلتفرم جدید می‌تواند به محلی تبدیل شود که دارندگان نام‌های کاربری با قراردادهای مطمئن، آدرس‌های خاص را به علاقه‌مندان واگذار و مبلغی را دریافت کنند. این آدرس‌ها نیز با استفاده از قابلیت‌های قرارداد هوشمند و توکن‌های غیرقابل‌معاوضه روی بلاک‌چین تحت حفاظت قرار خواهند گرفت. علاوه‌براین، می‌توان دیگر عناصر اکوسیستم تلگرام از‌جمله کانال‌ها یا استیکرها یا ایموجی‌ها را نیز در آینده بخشی از این بازار کنیم.

نخستین مزایده در پلتفرم TON DNS در ۳۰ جولای ۲۰۲۲ (۸ مرداد ۱۴۰۱) به‌صورت زنده برگزار شد. این پلتفرم مانند پلتفرم Ethereum Name Service که دامنه‌هایی با پسوند .eth در آن معامله می‌شود، امکان خریدوفروش دامنه‌هایی با پسوند .ton را فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد با روشی ساده و بدون نیاز به تایپ رشته‌های طولانی حروف و اعداد در والت‌هایشان به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند.

شبکه بلاک چین تلگرام با نام TON

شبکه‌ی TON از زبان برنامه‌نویسی FunC برای ماشین مجازی TON و راه‌اندازی قراردادهای هوشمند خاص روی شبکه‌ی بلاک‌چین استفاده می‌کند. اگر قرار باشد که تلگرام توکن‌های غیرقابل‌معاوضه راه‌اندازی کند، به‌احتمال زیاد برپایه این استاندارد طراحی خواهند شد. بنابراین، احتمالاً ادغام و یکپارچه‌سازی برای تلگرام خیلی ساده خواهد بود؛ زیرا دورف و تیمش خودشان قبلاً TON را با نام Telegram Open Network در سال ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶) توسعه داده‌اند. پاول دورف در‌این‌باره نوشت:

تیم ما می‌تواند قراردادهای هوشمند نفوذناپذیری برای شبکه TON بنویسد [زیرا تیم ما زبان برنامه‌نویسی این قرارداد هوشمند را ابداع کرده است]. بنابراین، تمایل داریم که از شبکه TON به‌عنوان بلاک‌چین زیربنایی بازار آینده‌ی خود استفاده کنیم.

شبکه‌ی TON در ابتدا به‌عنوان پلتفرم پرداخت دیجیتال برای اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام توسعه داده شد؛ اما بلافاصله بعد از راه‌اندازی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) درباره‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی توکن‌های Gram به‌ارزش ۱/۷ میلیارد دلار به‌مشکل خورد. بااین‌حال، بعد از شکست در دادگاه مقابل کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در میانه‌ی سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹)، دورف از پروژه فاصله گرفت و تمرکزش را به تلگرام معطوف کرد. از آن زمان تاکنون، توسعه‌دهندگان متن‌باز پروژه‌ی Telegram Open Network را بل عنوان The Open Network احیا کردند.

شبکه کنونی TON از سازوکار اجماع گواه بر سهام (PoS) بهره می‌برد و از قابلیت‌هایی نظیر استیکینگ و توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه (NFT) و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. براساس داده‌های Coin Market Cap، ارزش توکن بومی این شبکه، Toncoin یا TON، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷/۷۰ درصد افزایش یافته و در زمان نگارش مقاله به‌ ۱/۳۳ دلار رسیده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی امکان خریدوفروش نام‌های کاربری در پیام‌رسان تلگرام چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات