اپل به اپلیکیشن‌های اشتراکی اجازه می‌دهد تا بدون اطلاع کاربر، هزینه اشتراک را افزایش دهند

سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل درصورتی‌که اپلیکیشن‌های اشتراکی قوانین بسیار خاصی را رعایت کنند، به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون درخواست از کاربر، هزینه‌ی بیشتری از او دریافت کنند.
تبلیغات

اپل قوانین اپ‌استور را به‌روزرسانی کرده است تا امکان تمدید خودکار اشتراک‌ها را بدون اجازه از کاربر حتی در شرایطی که قیمت آن اشتراک افزایش یافته باشد، فراهم کند. کاربران قبل از تغییر این قانون باید تمدید اشتراک درصورت افزایش قیمت را به‌صورت دستی انتخاب می‌کردند، اما با به‌روزرسانی اپ‌استور این روند تغییر خواهد کرد. البته کاربران همچنان قبل از وقوع تغییر قیمت از این مورد مطلع خواهند شد. اپل اعلام کرده این تغییر برای کمک به جلوگیری از وضعیتی ایجاد شده است که کاربران به‌دلیل از دست‌ دادن یک پیام، به‌طور ناخواسته از سرویس اشتراکی موردنظرشان حذف می‌شوند.

به گزارش ورج، پستی که اپل روز دوشنبه منتشر کرد نشان می‌دهد اگر توسعه‌دهندگان بخواهند آنچه را که این شرکت «افزایش قیمت اشتراک با قابلیت تمدید خودکار» می‌نامد به کاربران خود ارائه دهند، شرایط خاصی وجود دارد که حتماً باید از آن‌ها پیروی کنند. برای شروع، قوانین اپل در این‌ رابطه می‌گوید اگر توسعه‌دهنده قیمت اشتراک هفتگی یا ماهانه را بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد و این تفاوت بیش از پنج دلار باشد، اپلیکیشن موردنظر واجد شرایط استفاده از این قابلیت جدید نخواهد بود. درمورد اشتراک‌های سالانه نیز، توسعه‌دهندگان همچنان می‌توانند قیمت را تا ۵۰ درصد افزایش دهند اما این افزایش قیمت نباید بیشتر از ۵۰ دلار آمریکا باشد.

به‌عنوان مثال فرض کنید هزینه‌ی اشتراک شما در یک اپلیکیشن به‌طور سالانه ۶۰ دلار است. توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن می‌توانند قیمت اشتراک سالانه را تا ۹۰ دلار افزایش دهند و در این شرایط، بدون نیاز به انتخاب کاربر، اشتراک او به‌طور خودکار تمدید خواهد شد. اگر در یک اپلیکیشن اشتراک ماهانه‌ی ۱۵ دلاری داشته باشید و توسعه‌دهندگان تصمیم بگیرند هزینه‌ی اشتراک را به ۲۲ دلار افزایش دهند، ازنظر تئوری کاربر باید این مورد را به‌طور دستی انتخاب کند زیرا اگرچه این افزایش قیمت کمتر از ۵۰ درصد است اما درعین‌حال بیش از پنج دلار است.

بااین‌حال، توضیحات اپل برخی جوانب این تغییرات را مبهم باقی گذاشته است. اگر هزینه‌ی اشتراک سالانه‌ی یک اپلیکیشن ۱۰ دلار باشد و تا ۶۰ دلار در سال افزایش یابد چه؟ قوانین اپل می‌گوید:

برای اشتراک‌های زیر یک‌ سال، افزایش قیمت نباید بیش از ۵۰ درصد قیمت فعلی باشد و همچنین تفاوت قیمت نباید بیشتر از پنج دلار در هر دوره باشد. درمورد اشتراک‌های سالانه نیز افزایش قیمت نباید بیش از ۵۰ دلار باشد.

این یعنی برای انتخاب دستی تمدید اشتراک اپلیکیشن‌ها، هردو شرط مدنظر اپل باید برقرار باشند.

طبق توضیحات اپل، افزایش قیمت فقط یک‌ بار در هر سال امکان‌پذیر است. این مورد می‌تواند به جلوگیری از افزایش برنامه‌های کلاه‌برداری به‌میزان یک تا دو دلار در ماه کمک کند. این شرکت همچنین می‌گوید افزایش قیمت باید در قوانین محلی نیز مجاز باشد.

اگر هر یک از شرط‌های اپل برآورده نشود، همچنان باید برای تمدید اشتراک، این گزینه را به‌صورت دستی انتخاب کنید و در غیر این‌صورت اشتراک شما لغو خواهد شد. اپل می‌گوید کاربران درمورد تغییرات قیمت ازطریق ایمیلَ، اعلان‌ و پیام‌های درون‌برنامه‌ای مطلع خواهند شد. شایان‌ ذکر است کاربران می‌توانند به‌راحتی منطق اپل را تغییر دهند؛ به‌عنوان مثال اگر کاربران اعلان‌های تمدید اشتراک را مشاهده نکنند، آیا هشدارهای جدید تغییر قیمت را نیز از دست خواهند داد؟

شواهد نشان می‌دهد که این تغییر در راه است. ماه گذشته TechCrunch گزارش داد اپل با افزایش قیمت اشتراک دیزنی پلاس درحال آزمایش این تغییر است. توسعه‌دهنده‌ای به‌نام Max Seelemann نیز ماه مارس اسکرین‌شاتی منتشر کرد که نشان می‌دهد اعلان‌های افزایش قیمت چگونه خواهند بود، اگرچه مشخص نیست آیا این طراحی نهایی است یا خیر. در آن زمان اپل تأیید کرد درحال آزمایش ویژگی آزمایشی جدیدی است که قصد دارد به‌زودی آن را راه‌اندازی کند و گفت جزئیات بیشتری درمورد آن ارائه خواهد کرد.

اسکرین‌شات ماه مارس نشان می‌دهد پیوندی در نزدیکی دکمه‌ی OK وجود دارد که می‌گوید «برای کسب اطلاعات بیشتر یا لغو اشتراک خود، این پیوند را مرور کنید». پست روز دوشنبه اپل نیز توضیح می‌دهد که کاربران را از نحوه‌ی مشاهده، مدیریت و لغو اشتراک‌ها مطلع خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد اپل با این تغییر به‌دنبال راحت‌تر کردن روند تمدید اشتراک اپلیکیشن‌ها برای کاربران است. احتمالاً تعداد زیادی از کاربران از این‌مورد خوشحال خواهند شد که برای تمدید اشتراک نیازی به تأیید آن نخواهند داشت و دیگر اشتراکی را صرفاً به این‌ دلیل که یک دلار افزایش یافته است، از دست نخواهند داد.

البته کاربران باید مراقب اپلیکیشن‌هایی باشند که قیمت اشتراک آن‌ها به‌میزان درخورتوجهی افزایش می‌یابد. راهکاری آسان برای حل این مشکل وجود دارد: اپل باید به کاربران اجازه دهد خودشان انتخاب کنند که آیا با تمدید اشتراک خودکار موافق هستند یا خیر.

اگر اپل واقعاً به‌دنبال آسان‌تر کردن روند تمدید اشتراک اپلیکیشن‌های اپ‌استور باشد، می‌تواند قابلیتی ایجاد کند که این اشتراک‌ها به‌طور پیش‌فرض درحالت خودکار تمدید نشوند. بهتر است از کاربران درخواست شود که آیا با این روند جدید موافق هستند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات