ظاهراً اپل به‌دنبال حذف گسترده اپلیکیشن‌های به‌روزنشده از اپ استور است

یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد به‌طور گسترده، اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی را که برای مدت طولانی به‌روزرسانی نشده‌اند، از اپ‌استور حذف کند.
تبلیغات

اپل احتمالاً قصد دارد اپلیکیشن‌هایی که به‌مدت درخورتوجهی به‌روزرسانی نشده‌اند، از اپ‌استور حذف کند. این شرکت در ایمیلی که با عنوان «اعلان بهبود برنامه» برای توسعه‌دهندگان ارسال کرده، هشدار داده است اپلیکیشن‌هایی که به‌مدت طولانی به‌روزرسانی نشده‌اند از اپ‌استور حذف می‌کند و به توسعه‌دهندگانی که تحت تأثیر این مورد قرار دارند، فقط ۳۰ فرصت می‌دهد تا نسبت به به‌روزرسانی این اپلیکیشن‌ها اقدام کنند.

به گزارش TheVerge و به‌نقل از اپل، توسعه‌دهندگان برای اینکه اپلیکیشن آن‌ها همچنان ازطریق اپ‌استور برای کاربران دردسترس باشد، باید در مدت ۳۰ روز، به‌روزرسانی جدیدی برای آن منتشر کنند. اگر در ۳۰ روز آینده، به‌روزرسانی جدیدی برای اپلیکیشن‌های قدیمی منتشر نشود، آن اپ‌ها از فروشگاه اپلیکیشن اپل حذف خواهند شد. شایان‌ ذکر است اگرچه اپل اپلیکیشن‌های قدیمی را از اپ‌استور حذف خواهد کرد، همه‌ی اپ‌های دانلودشده‌ی قبلی همچنان در دستگاه کاربران باقی خواهد ماند.

تعدادی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، مثل Robert Kabwe از Protopop Games، نگرانی‌های خود را درمورد این تغییر ابراز کرده‌اند. Kabwe در توییتر خود نوشت که اپل تهدید کرده است بازی کاملاً کاربردی Motivoto را حذف خواهد کرد زیرا از مارس ۲۰۱۹ به‌بعد، به‌روزرسانی جدیدی برای آن منتشر نشده است.

درهمین‌حال، Kosta Elftheriou توسعه‌دهنده صفحه‌کلید FlickTye برای اپل واچ اعلام کرده است اپل نسخه‌ای از اپلیکیشن او که را مخصوص افراد کم‌بینا ساخته شده بود حذف کرد، زیرا از دو سال قبل به‌روزرسانی نشده است. همان‌طور که Elftheriou در توییت خود اشاره می‌کند، اپلیکیشن فوق‌العاده محبوب Pocket God با وجود اینکه آخرین به‌روزرسانی خود را در سال ۲۰۱۵ دریافت کرده است، همچنان در اپ‌استور دردسترس کاربران قرار دارد. توسعه‌دهنده‌ی دیگری به‌نام Emilia Lazer-Walker گزارش داد که اپل درحال حذف تعدادی از اپلیکیشن‌های او است. بازی‌های قدیمی ساخته‌شده توسط چندین توسعه‌دهنده‌ی دیگر نیز تحت تأثیر این تغییر، شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند. توسعه‌دهندگان این بازی‌ها اعلام کرده‌اند زمان کافی برای ارائه‌ی نسخه‌ی جدید دراختیار ندارند.

اپل در صفحه‌ی بهبودهای فروشگاه اپ‌استور می‌گوید:

ما با اجرای فرایندی مداوم برای ارزیابی مجدد اپلیکیشن‌ها، به‌دنبال حذف برنامه‌هایی هستیم که دیگر طبق برنامه عمل نمی‌کنند، دستورالعمل‌های بررسی کنونی ما را دنبال نمی‌کنند یا قدیمی هستند.

برنامه‌ی زمانی در این صفحه ارائه نشده و نمی‌دانیم اپل این پست را چه‌ زمانی منتشر یا به‌روزرسانی کرده است. این شرکت سال ۲۰۱۶ اعلام کرد حذف اپلیکیشن‌های قدیمی و به‌روزرسانی نشده از اپ‌استور را آغاز خواهد کرد. شرکت مستقر در کوپرتینو در آن زمان به توسعه‌دهندگان هشدار دارد که ۳۰ روز فرصت دارند تا قبل از حذف شدن اپلیکیشن‌ خود، آن را به‌روزرسانی کنند. بااین‌حال، مشخص نیست آیا اپل به‌طور مداوم این قانون را در طول سال‌های گذشته نیز اجرا کرده است یا صرفاً قصد دارد این اقدام را به‌طور گسترده‌تر انجام دهد. اپل همچنین به‌وضوح مشخص نکرده منظورش از برنامه‌های منسوخ چیست و آیا این برنامه‌ها براساس تاریخ انتشار آخرین به‌روزرسانی انتخاب می‌شوند یا سازگاری با نسخه‌های جدید iOS.

منتقدان سیاست حذف برنامه‌های قدیمی توسط اپل از اپ‌استور استدلال می‌کنند که اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند بدون‌ توجه‌ به قدمت آن‌ها، باید دردسترس کاربران باقی بمانند؛ درست مثل بازی‌های ویدئویی قدیمی که روی کنسول‌ها قابل اجرا هستند. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند این سیاست بی‌جهت به ضرر توسعه‌دهندگان خواهد بود و مدعی شده‌اند اپل به‌طور کامل به اقداماتی که در بازی‌های مستقل انجام می‌شوند، احترام نمی‌گذارد.

اوایل ماه جاری، فروشگاه گوگل پلی نیز به‌طور مشابه اعلام کرد که قصد دارد محدودیت‌هایی برای اپلیکیشن‌هایی که از API نسخه‌های اندروید منتشرشده در دو سال گذشته استفاده نمی‌کنند، اعمال کند. گوگل اعلام کرد توسعه‌دهندگان اندروید تا یکم نوامبر ۲۰۲۲ فرصت دارند تا برنامه‌های خود را به‌روزرسانی کنند اما همچنان می‌توانند در صورت عدم عملی شدن این ضرب‌الأجل، برای تمدید مهلت شش‌ماهه اقدام کنند. با توجه به اینکه هر دو فروشگاه بزرگ اپلیکیشن، به‌دنبال حذف برنامه‌ها و بازی‌های قدیمی هستند، این شرایط می‌تواند برخی از توسعه‌دهندگان ازجمله استودیوهای مستقل را با مشکل مواجه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات