آژانس رقابت بازار بریتانیا: اپل و گوگل به انتخاب کاربران در اپ استورهای خود اهمیت نمی‌دهند

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آژانس بریتانیا اعلام کرده است دو شرکت اپل و گوگل در فروشگاه اپلیکیشن‌های خود به انتخاب کاربران اهمیتی نمی‌دهند.
تبلیغات

پلتفرم‌های موبایلی اپل و گوگل با انتقادهای زیادی درباره‌ی فروشگاه اپلیکیشن و سیستم‌عامل خود مواجه شده‌اند و سازمان رقابت و بازار بریتانیا موسوم به CMA نیز از‌جمله‌ی این منتقدان است. این سازمان پس از تحقیقات خود در سال جاری به این نتیجه رسید که دوقطبی گوشی‌های هوشمند باعث شده است رقابت و انتخاب معنی‌دار در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند برای مشتریان کمتر شود.

به‌گزارش دیجیتال ترندز، CMA از چند مسئله‌ی نگران‌کننده نام‌برده است. ازجمله‌ی این مسائل می‌توان به اپل اشاره کرد که به برنامه‌ی استریم بازی xCloud مایکروسافت اجازه‌ی ورود به اپ‌استور را نداده است. این سازمان به قراردادهای گوگل با سازندگان گوشی‌های هوشمند برای اضافه‌کردن کروم و سایر برنامه‌های گوگل در دستگاه‌های تولیدی این شرکت‌ها در ازای دسترسی به فروشگاه پلی‌استور و خدمات گوگل‌پلی نیز اشاره کرده است.

آندریا کوسلی، مدیر اجرایی CMA گفت:

اپل و گوگل بر نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از گوشی‌های هوشمند تسلط دارند و ما نگران هستیم که این امر باعث شود میلیون‌ها نفر در سراسر بریتانیا ضرر کنند.

مردم می‌دانند هنگام انتخاب گوشی هوشمند، اپل و گوگل بازیگران اصلی هستند؛ اما نمی‌توان به‌راحتی فراموش کرد که این دو شرکت همه‌ی قوانین مرتبط با این حوزه را نیز تعیین می‌کنند؛ ازجمله‌ کدام برنامه‌ها در فروشگاه‌های اپلیکیشن این دو شرکت در‌دسترس هستند و ایجاد مشکل برای تغییر مرورگر پیش‌فرض. این میزان کنترل می‌تواند نوآوری و انتخاب را محدود کند و باعث افزایش قیمت‌ها شود که این‌ها برای کاربران خبر خوشی نیست.

گوگل پلی استور

دوقطبی موبایل چرخه‌ای جالب و ماندگار است؛ زیرا توسعه‌دهندگان نمی‌توانند سیستم‌عامل‌های فرضی که اندروید یا iOS نیست، راه‌اندازی کنند. علاوه‌بر‌این، سیستم‌عامل‌های دیگر حتی اگر جذابیت زیادی داشته باشند، بازهم در بهترین حالت نمی‌توانند با اندروید و IOS مطابقت داشته باشند.

در گذشته، این اتفاق با سیستم‌عامل‌هایی مثل ویندوزفون و بلک‌بری ۱۰ و سایر سیستم‌عامل‌های کوچک‌تر آزمایش شده است. حتی در‌حال‌حاضر هواوی تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است تا با هارمونی اواس و اپ‌استور جایگزین، مسیر مخصوصش را طی کند؛ اما این شرکت پی برده که این شرایط به کاهش میزان فروش آن منجر شده است.

چگونه می‌توان این شرایط را بهبود داد؟

CMA در گزارش خود چند اصلاح بالقوه درباره‌ی بارگذاری جانبی و تغییر برنامه‌های پیش‌فرض ارائه کرده است. شایان ذکر است که هر دو راهکار ارائه‌شده‌ی CMA در‌حال‌حاضر در اندروید با مشکل خاصی مواجه نیستند. همچنین، این سازمان اعلام کرده است که اپل و گوگل باید به کاربران اجازه دهند تا پیش‌فرض‌های خود مثل مرورگر را تغییر و امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت جایگزین را نیز در‌اختیار توسعه‌دهندگان و کاربران قرار دهند.

اپ استور

اقدام مهم‌تر در این زمینه، برچسب‌زدن اپل و گوگل به‌عنوان «وضعیت بازار استراتژیک» پیشنهادی است؛ اقدامی که این دو شرکت را مجاب خواهد کرد تا آیین‌نامه‌ی رفتاری مخصوصی را رعایت کنند که با استفاده از قانون، مانع از اقدامات ضدرقابتی توسط آن‌ها خواهد شد. کریس فیلپ، وزیر فناوری و اقتصاد دیجیتال دولت بریتانیا گفت:

می‌خواهیم بریتانیا مکانی باشد که همه‌ی شرکت‌ها بتوانند در آن پیشرفت کنند و این مطالعه بر اهمیت تضمین عادلانه و رقابتی بودن فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل تأکید می‌کند. قوانین رقابتی جدید ما زمین بازی را برای غول‌های فناوری و کسب‌وکارهای کوچک‌تر هموار و از سوءاستفاده‌هایی جلوگیری خواهد کرد که باعث محدودیت رشد و نوآوری می‌شود. از آنچه CMA تا‌به‌امروز انجام داده است، سپاسگزاریم و مشتاقانه منتظر توصیه‌های نهایی هستیم.

معمای اساسی

حتی با اینکه اپل و گوگل از یک طرف با شکایت‌های اپیک‌گیمز مواجه شده‌اند و از طرف دیگر از کره‌‌جنوبی تا ایالات متحده‌ی آمریکا درگیر دعواهای قانونی هستند، مفسران گوشی‌های هوشمند از ادغام و استانداردسازی انتقاد‌شده به‌خصوص درباره‌ی اندروید حمایت کرده‌اند.

گوگل زمانی به سازندگان گوشی‌های هوشمند اجازه می‌داد تا انواع اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های رقیب را روی دستگاه‌های خود نصب کنند که این موضوع باعث به‌خطر‌افتادن تجربه‌ی نهایی کاربر می‌شد.

این در حالی است که تجربه‌ی کم‌وبیش استاندارد‌شده‌ی اندروید تجربه‌ای کاربرپسندتر است. حتی ابزارهایی مثل تشویق و اتخاذ سیستم پرداخت متمرکز نیز با ایمن‌ترکردن خریدها و اشتراک‌های گوشی‌های هوشمند مدیریت آن، برای مشتری ارزش ایجاد می‌کرد.

اجازه‌دادن به راهکارهایی مثل فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین و بارگذاری اپلیکیشن‌های جانبی، ازجمله اقدامات مثبت برای بهبود وضعیت رقابت است. البته پیش‌از‌این نیز اقداماتی برای تشویق کاربران به استفاده از مرورگر یا موتورهای جست‌وجوی جایگزین شده است؛ ولی در شرایطی که کاربران استفاده‌ی چندانی از خدمات رقیب گوگل و اپل نکنند، مشخص نیست که وضعیت رقابت و میزان دستیابی به موفقیت برای این سرویس‌های جایگزین دقیقا چگونه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات