پشتیبانی رسمی از ادوبی فلش به‌پایان رسید؛ چگونه ادوبی فلش را از کامپیوتر پاک کنیم؟

یک‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر هنوز ادوبی فلش را روی کامپیوترتان نصب دارید، وقت آن فرارسیده تا به کار افزونه‌ی ادوبی فلش برای همیشه پایان بدهید.
تبلیغات

با اتمام سال ۲۰۲۰، کار یکی از افزونه‌های (Plug-in) بحث‌برانگیز، یعنی ادوبی فلش، نیز به‌پایان رسید؛ افزونه‌ای که حتی گفته شد باعث آسیب‌پذیرشدن کامپیوتر شخصی کاربر می‌شود و هکرها می‌توانند با استفاده از آن، به اطلاعات شخصی کاربر دسترسی پیدا کنند. رسانه‌ی خبری digitaltrend در گزارشی نقل می‌کند پشتیبانی رسمی از ادوبی فلش در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۹) به‌پایان رسید. حال نوبت آن است ادوبی فلش را از کامپیوتر شخصی‌تان حذف کنید.

فلش در دورانی که تازه معرفی شده بود، به وب‌سایت‌ها اجازه می‌داد محتوای صوتی‌و‌تصویری را پخش کنند. سپس، برای تولید بازی به‌کار رفت و حتی عناوینی معرفی شدند که روزانه میلیون‌ها نفر آن‌ها را تجربه می‌کردند. بااین‌حال، ضریب امنیتی اندک و نیاز به اشغال منابع بسیاری از سخت‌افزار کامپیوتر شخصی کاربر سبب شد ارزش استفاده از ادوبی فلش در سال‌های گذشته به‌شدت کاهش یابد. حتی انتشار به‌روزرسانی‌های پیاپی نیز به مشکلات پیش روی ادوبی فلش کمکی نکرد تا سرانجام پشتیبانی از آن برای همیشه خاتمه یابد.

سال ۲۰۱۰، افزونه‌ی ادوبی فلش با انتقادهای فراوانی مواجه شد. در همان سال، استیو جابز، یکی از مؤسسان اپل، نامه‌ای سرگشاده با اسم «نظراتم درباره‌ی فلش» را منتشر و در آن، به مشکلات مختلف ادوبی فلش اشاره کرد. درنهایت، وی گفت هرگز اجازه نمی‌دهد افزونه‌ای مانند ادوبی فلش در کامپیوترهای اپل استفاده شود. افزون‌بر مشکلات امنیتی، فلش روی دستگاه‌های قابل‌حمل، ازجمله گوشی‌های هوشمند نیز به‌سختی اجرا می‌شد و تأثیر بسیاری روی مصرف انرژی باتری می‌گذاشت. 

سال ۲۰۱۴، فلش با HTML5 جایگزین شد؛ اما همچنان برخی از وب‌سایت‌ها از فلش استفاده می‌کردند. حال که پایان راه فلش رسیده است، اگر همچنان آن را روی دستگاه خود نصب دارید، وقت آن فرا‌رسیده تا ادوبی فلش را برای همیشه از سیستم‌عاملتان حذف کنید. روی کامپیوترهای سری مک می‌توانید با مراجعه به بخش Utilities و انتخاب ادوبی فلش پلیر، آن را حذف کنید.

در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ نیز با انتشار به‌روزرسانی ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰ (۵ آبان ۱۳۹۹)، افزونه‌ی ادوبی فلش به‌طورخودکار از سیستم‌عامل حذف شده است؛ اما اگر به هر دلیلی به‌روزرسانی مدنظر را نصب نکرده‌اید یا ادوبی فلش را هنوز روی سیستم‌عاملتان دارید، از کنترل پنل به قسمت Programs and Features بروید و ادوبی فلش را حذف کنید.

با اتمام پشتیبانی ادوبی فلش پلیر، برخی از آثار کلاسیک متعلق به سال‌های بسیار قبل، همچنان دردسترس خواهند بود. چنین اقدامی را اینترنت آرشیو (Internet Archive) انجام خواهد داد تا تاریخ ابتدایی اینترنت، همچنان دردسترس کاربران قرار گیرد و بتوانند به محتوای تولیدشده با فلش دسترسی داشته باشند.

چنین اتفاقی در حالی رخ می‌دهد که کاربران به نصب ادوبی فلش نیازی نخواهند داشت. بااین‌حساب، اگر تمایل داشتید برخی از محتوای تولیدشده با فلش، ازجمله بازی‌های قدیمی مانند Peanut Butter Jelly Time را تجربه کنید، سازمان اینترنت آرشیو چنین فرصتی را در‌اختیارتان قرار خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات