نرم‌افزار محبوب آمفتامین در فروشگاه نرم‌افزاری مک باقی خواهد ماند

یک‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برنامه‌ی محبوب کامپیوترهای مک موسوم به آمفتامین پس از تهدید به حذف نام و مارک تجاری به‌دلیل نقض قوانین و دستورالعمل‌های اپ استور، در فروشگاه نرم‌افزاری مک باقی خواهد ماند.
تبلیغات

آمفتامین برنامه‌ای رایگان برای کامپیوترهای مک محسوب می‌شود که به کاربران کمک می‌کند مدت زمان مشخصی دستگاهشان را در حالت آماده‌به‌کار نگه دارند. برنامه‌ی مذکور در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و برآوردها نشان می‌دهد تاکنون، بیش از ۴۳۲ هزار بار در کامپیوترهای مک بارگیری شده است و از قرار معلوم، امتیاز درخورتوجهی از کاربران کسب کرده است.

چندی پیش، اپل بعد از شش سال حضور آمفتامین در فروشکاه مک، به‌‌ناگهان اعلام کرد این نرم‌افزار دستورالعمل‌های فروشگاهش را نقض کرده و به‌زودی از اپ استور حذف خواهد شد. حال طبق گزارش وب‌سایت MacRumors، نرم‌افزار مذکور توانسته رضایت اپل را به‌دست آورد و از‌این‌پس، با همین نام و لوگو به کار خود ادامه خواهد داد.

ویلیام گوستافسون، سازنده‌ی آمفتامین، چند روز پیش گزارش مفصلی در گیت‌هاب (GitHub) منتشر کرد و توضیح داد نماینده‌ی اپل با او تماس گرفته و گفته است در‌صورت اعمال‌نشدن تغییراتی، آمفتامین از ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۳ دس ۱۳۹۹) از فروشگاه نرم‌افزاری مک حذف خواهد شد. نماینده‌ی اپل دراین‌باره می‌گوید:

برنامه‌هایی که مصرف دخانیات و محصولات vape (سیگار الکتریکی) و داروهای غیرقانونی یا مقادیر بیش‌ازحد الکل را ترویج می‌کنند، در فروشگاه نرم‌افزاری مجاز نخواهند بود و نیز برنامه‌هایی حذف می‌شوند که افراد خردسال را به مصرف هریک از این مواد ترغیب می‌کنند. علاوه‌براین، تسهیل فروش ماری جوانا یا تنباکو یا مواد کنترل‌شده (به‌استثنای داروخانه‌های مجاز) غیرقانونی تلقی می‌شود.

با استناد به گفته‌های نماینده‌ی اپل، به‌نظر می‌رسد برنامه‌ی آمفتامین مواد کنترل‌شده را ترویج می‌کند. به‌طور خاص، نام و نماد این برنامه شامل ارجاع به مواد کنترل‌شده و قرص‌ها است. در جواب به نماینده‌ی اپل، گوستافسون استدلال می‌کند آمفتامین استفاده از داروهای غیرقانونی را ترویج نمی‌کند؛ زیرا آمفتامین دارویی قانونی و تجویزی در ایالات متحده است. همچنین، وی خاطرنشان کرد برنامه‌ی آمفتامین کاربران را به مصرف آمفتامین غیرمسئولانه و غیرقانونی یا تفریحی ترغیب نمی‌کند.

درست مانند آمفتامین (ترکیب آلی) که می‌تواند قانونا برای بیدار نگه‌داشتن و افزایش تمرکز انسان استفاده شود، آمفتامین (برنامه) می‌تواند قانونا برای بیدار نگه‌داشتن و آماده‌به‌کار بودن کامپیوتر مک استفاده شود. افزون‌براین، گوستافسون با هدف تجدیدنظر اپل کمپینی برای جمع‌آوری امضای دیجیتال راه‌اندازی کرد و شواهد نشان می‌دهد تاکنون، بیش از ۵۰۰ امضا برای مبارزه با ادعا علیه این برنامه به‌دست آورده است. درنهایت، مدتی پیش او در توییتر اعلام کرد در تماس تلفنی با App Review Board تنش‌های پیش‌آمده را به‌پایان رسانده است و آمفتامین در فروشگاه نرم‌افزاری مک باقی خواهد ماند. او می‌گوید: 

در تماس با اپل، درخواست تجدیدنظر پذیرفته شده و آمفتامین در اپ استور مانند سابق دردسترس خواهد بود. از تمامی افراد به‌خاطر نظرات و حمایتشان متشکرم. شاید همه‌ی ما موافق نباشیم؛ اما خوشحالم که امروز آزادی‌بیان داریم. 

ناگفته نماند پیش از ایجاد تنش‌ها، آمفتامین مستقیما در اپ استور تبلیغ شده و بیش از ۱،۴۰۰ بررسی در فروشگاه نرم‌افزاری مک کسب کرده بود؛ بنابراین، عجیب به‌نظر می‌رسد فقط از این برنامه خواسته شده است مارک تجاری‌اش را تغییر دهد. علاوه‌براین، گوستافسون بیان می‌کند درباره‌ی نرم‌افزار یادشده با اهالی کوپرتینو و تیم بررسی برنامه آن تعاملات بی‌شماری کرده است؛ اما اقدام به حذف نرم‌افزار آمفتامین در گذشته هرگز مطرح نشده بود و هنوز دلیل این امر در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات