اپل بازی‌های بیشتری را از اپ استور چین حذف می‌کند

جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
وال‌استریت ژورنال می‌گوید اپل سری جدیدی از بازی‌های ویدئویی را برای رعایت قوانینی که دولت چین وضع کرده است، از اپ استور این کشور حذف می‌کند.
تبلیغات

وال‌استریت ژورنال با انتشار گزارشی اختصاصی مدعی شد اپل فرایند حذف هزاران بازی را از اپ استور (Apple App Store) آغاز کرده است. چین بازی‌هایی که مجوزهای لازم را کسب نکرده باشند، ممنوع می‌کند و به‌همین دلیل تاکنون بارها شاهد حذف بازی‌ها از اپ استور چین بوده‌ایم؛ البته در برخی مواقع، این موضوع به اپلیکیشن‌ها نیز تعمیم داده می‌شود.

ماه گذشته‌،‌ اپل به توسعه‌دهندگان چینی هشدار داد که «سری جدیدی از بازی‌های پولی در خطر حذف‌شدن هستند». وال‌استریت ژورنال می‌گوید اپل ماه‌ها است روی فرایند حذف کار می‌کند و نخستین سری از حذف بازی‌ها در تابستان گذشته اتفاق افتاد. اپل در ماه جاری به توسعه‌دهندگان یادآوری کرد که «بازی‌های پریمیوم و آن‌هایی که دارای سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای هستند، صرفا تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۹) فرصت دارند» تا مدارک لازم را برای اثبات دریافت مجوز از دولت چین، به اپل ارائه دهند. 

مشکل اصلی به یکی از قوانین دولت چین بازمی‌گردد که به‌صراحت می‌گوید بازی‌های ویدئویی پیش از منتشر شدن در چین باید مجوز دریافت کنند. از سال‌ها پیش توسعه‌دهندگان اپ استور می‌توانند این قانون را دور بزنند و بدون نیاز به دریافت مجوز، بازی‌های خود را بر بستر فروشگاه آنلاین اپل منتشر کنند. یکی از تبصره‌هایی که برای اپل در نظر گرفته شده این است که بازی‌های ویدئویی در فرایند دریافت مجوز از دولت چین، اجازه‌ی انتشار روی اپ استور را دارند. به‌علاوه اپ استور در برخی موارد به‌خصوص، به‌طور کلی پیش‌نیاز دریافت مجوز از دولت چین را برای بازی‌ها اعمال نمی‌کند. 

براساس گزارش جدید وال‌استریت ژورنال، چین از اپل درخواست کرده است Tripadvisor و بیش از ۱۰۰ اپلیکیشن دیگر را نیز بدون ارائه‌ی توضیحی مشخص، از اپ استور حذف کند. وال‌استریت ژورنال می‌گوید فرایند حذف بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها از اپ استور درحالی پیگیری می‌شود که چینی‌ها تلاش‌هایشان را افزایش داده‌اند تا بتوانند بر اینترنت نظارت و به‌شکلی جدی‌تر محتوا را سانسور کنند.

ظاهرا اداره‌ی فضای مجازی چین «بدون مشخص کردن جرائم اپلیکیشن‌ها،‌ آن‌ها را غیرقانونی خوانده» و خواستار حذف‌شان شده است. ظاهرا اکثر اپلیکیشن‌هایی که درخواست حذف شدن آن‌ها ثبت شده، متعلق‌به توسعه‌دهندگان چینی هستند. Tripadvisor ترجیح می‌دهد درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیحات را بی‌پاسخ بگذارد. 

فردی به‌نمایندگی از اپل در گفت‌و‌گو با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد اپ استور تابع مقرراتی است که دولت‌ها وضع می‌کنند. بر اساس گفته‌های او، اپل درخواست‌های این‌چنینی را با دقت بررسی و در اغلب مواقع با آن‌ها مخالفت می‌‌کند. بااین‌حال آن‌طور که اپل می‌گوید، تصمیمات نهایی گاهی اوقات برخلاف خواسته‌های این شرکت گرفته می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات