اپل هزاران بازی را از اپ استور چین حذف کرده است

پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش جدید رسانه‌ی اینفورمیشن ادعا می‌کند اپل اوایل ماه جاری میلادی هزاران بازی را از فروشگاه آنلاین اپلیکیشن‌محور خود در چین حذف کرده که این موضوع نگرانی ناظران بازار را به‌دنبال داشته است.
تبلیغات

هرچه تنش‌های بین ایالات متحده‌ی آمریکا و چین افزایش پیدا می‌کند، شرکت‌هایی مثل اپل که بخشی از درآمدهای خود را مدیون بازار چین هستند، بیشتر متضرر می‌شوند. تنش‌های بین دو کشور تاکنون توانسته آثار منفی زیادی روی فعالیت‌های اپل بگذارد. بدون شک با افزایش تنش‌ها، واحد تجاری اپل در چین بیش‌ازپیش در خطر قرار می‌گیرد؛ کوپرتینونشین‌ها امروزه میلیون‌ها کاربر در چین دارند و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند آن‌ها را از دست بدهند. به‌علاوه بخش عظیم تولیدات اپل در کارخانه‌های چین اتفاق می‌افتد. یکی از آثار بالا گرفتن تنش‌ بین آمریکا و چین، تعیین تعرفه برای واردات محصول بود که درنتیجه‌ی آن قیمت آیفون‌ها بالا رفت.

به‌تازگی رسانه‌ی اینفورمیشن گزارشی اختصاصی منتشر کرده و مدعی شده که دولت چین فشار خود را بر اپل بیشتر کرده است. اینفورمیشن در گزارش خود به‌‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد یکی از جدیدترین اقدامات چین، این است که اپل را به حذف هزاران اپلیکیشن از اپ استور چینی مجبور کرده. این کار می‌تواند آینده‌ی فعالیت‌های اپل را در چین دچار برخی مشکلات کند.

آن‌طور که رسانه‌ی مستقل ‌اپ‌این‌چاینا به‌تازگی گفته، اپل در اوایل ماه جاری میلادی بیش از ۴۷٬۰۰۰ اپلیکیشن را از اپ استور چین حذف کرده است. البته این حرکت چندان غیرقابل‌پیش‌بینی نبود. اپل مدتی پیش در بیانیه‌ای رسمی از اعمال تغییر در برخی سیاست‌هایش خبر داد. اپل قبلا سیاستی داشت که طبق آن بازی‌های پولی و بازی‌های دارای پرداخت درون‌برنامه‌ای را می‌شد پیش از دریافت مجوز رسمی از نهادهای رگولاتوری چین، به‌فروش رساند، اما این قانون حذف شده است.

اپل فعلا با درخواست چین مبنی‌بر ارائه‌ی کد منبع iOS به دولت این کشور، مخالفت کرده است

این نخستین باری نیست که نهادهای دولتی چین، اپل را مجبور می‌کنند برخی سیاست‌های خود را در این کشور تغییر دهد. برای مثال چینی‌ها در سال ۲۰۱۶ و به‌طور دقیق‌تر ۶ ماه پس از آغازبه‌کار iBookstore و iTunes Movies، اپل را مجبور کردند این دو فروشگاه آنلاین را در چین از دسترس خارج کند.

اپل سیاست‌های مختلف و عموما سخت‌گیرانه‌ای برای اپ استور دارد و همواره روی آن‌ها تأکید کرده است. اینفورمیشن در گزارش اختصاصی خود می‌نویسد فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور خارجی در چین باید دارای سرمایه‌گذار چینی مشترکی باشند، اما این قانون برای اپ استور اپل صدق نمی‌کند و این شرکت فروشگاه خود را به‌تنهایی راه‌اندازی کرده و فعالیت‌های آن را ادامه می‌دهد. همچنین اینفورمیشن می‌گوید اپل تاکنون با ارائه‌ی کد منبع iOS به دولت چین مخالفت کرده است. اپل به‌منظور معاف شدن از ارائه‌ی کد منبع iOS، مستقیما با دولت چین وارد مذاکره شده است. 

تنش‌های بین ایالات متحده و چین طی ماه‌های اخیر وارد مراحل جدیدی شده و دونالد ترامپ تصمیمات سرسختانه‌ای علیه برخی شرکت‌های چینی اتخاذ کرده است. قوانینی که به‌تصویب ترامپ رسیده‌اند، تجارت‌ شرکت‌های چینی با شرکت‌های آمریکایی را بسیار سخت می‌کنند.

تنش‌های بین آمریکا و چین بیشتر از همه به‌ضرر اپل تمام می‌شود

یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه‌ی فناوری سال گذشته، قرار گرفتن هواوی در فهرست تحریم‌های ایالات متحده موسوم‌به Entity List بود که درنتیجه‌ی آن، شرکت‌های آمریکایی مجبور شدند ارتباط خود را با هواوی قطع کنند. قطع ارتباط گوگل با هواوی و نبود GMS در گوشی‌های شرکت چینی، چالش‌های متعددی را ایجاد کرده است. در خارج از چین کمتر کسی پیدا می‌شود که حاضر به خرید گوشی‌های هواوی باشد. تحریم‌های آمریکا عملا فعالیت‌های بین‌المللی هواوی در حوزه‌ی موبایل را فلج کرده و آن‌طور که مدیرعامل هواوی می‌گوید، این شرکت به‌زودی امکان تولید تراشه‌های اختصاصی سری کرین را هم از دست می‌دهد.

دونالد ترامپ در جدیدترین اقدام خود برای مقابله با شرکت‌های چینی سراغ شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک رفت. تیک‌تاک توسعه‌دهنده‌ای چینی با نام بایت‌دنس دارد که ترامپ آن را به دولت چین نسبت می‌دهد و می‌گوید داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تیک‌تاک ممکن است برای اهداف جاسوسی مورداستفاده قرار گیرند؛ حتی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا نیز احتمال مسدودشدن تیک‌تاک را مطرح کرده بود. درنهایت تیک‌تاک به‌توافق اولیه با دولت آمریکا رسید و اکنون مذاکراتش را با مایکروسافت ادامه می‌دهد تا واحد تجاری تیک‌تاک در آمریکا به زیرشاخه‌ای از شرکت ردموندی تبدیل شود.

فرمان جدید ترامپ همچنین اپل را به حذف وی‌چت از اپ استور مجبور می‌کند. کاربران چینی از وی‌چت استفاده‌ی بسیار زیادی دارند و نبود وی‌چت می‌تواند به‌شکلی محسوس به فروش آیفون‌ها ضربه بزند. تحلیلگران مطرح می‌گویند وی‌چت در چین حکم خود گوشی را دارد و نبود وی‌چت بدین معنی است که کاربران زیادی آیفون‌ها را کنار خواهند گذاشت. باید درنهایت ببینیم که تنش‌های بین آمریکا و چین قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات