فصل‌بندی خودکار یوتیوب؛ راه‌ حلی برای صرفه‌جویی در وقت

یک‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تولید‌کنندگان محتوا در یوتیوب دیگر مجبور نیستند برای نظم بیشتر و جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، به‌طور دستی ویدئو را فصل‌بندی کنند؛ چراکه طبق اعلام یوتیوب، این قابلیت قرار است به‌صورت خودکار انجام شود.
تبلیغات

چند ماه پیش یوتیوب قابلیت فصل‌بندی را به این پلتفرم محبوب اضافه کرد؛ این قابلیت اجازه می‌دهد تولیدکنندگان محتوا، ویدیوها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند تا کاربران بتوانند مستقیم به بخش مد نظر بروند و وقت‌شان را با تماشای مقدمه‌های طولانی تلف نکنند.

اما این قابلیت باید به‌طور دستی تنظیم شود و اگر تولیدکننده به خودش زحمت فصل‌بندی محتوا در بخش توضیحات ویدئو ندهد، کاربر از این ویژگی کاربردی محروم می‌ماند.

حالا یوتیوب اعلام کرده که قرار است فصل‌بندی ویدیوها به‌طور خودکار و با استفاده از یادگیری ماشین از روی خوانش متن انجام شود. به عبارت دیگر، تولید‌کننده محتوایی که برای نام‌گذاری بخش‌های مختلف ویدئو‌ وقت گذاشته باشد، به کمک فصل‌بندی خودکار دیگر لازم نیست این کار را بعدا به‌صورت دستی انجام دهد.

این قابلیت خودکار در حال ‌حاضر در مرحله‌ی آزمایشی است و روی «گروه کوچکی از ویدیوها» تست شده تا تولیدکنندگان فرصت داشته باشند از آن صرف‌نظر کنند یا درموردش بازخورد ارائه دهند.

این غول دنیای اشتراک‌گذاری ویدئو به‌تازگی خبر مرحله‌ی آزمایشی این قابلیت را در صفحه‌ی آزمایش و تست ویژگی‌های یوتیوب در وب‌سایت Google Support اعلام کرده است:

ما قصد داریم به کمک فصل‌بندی، تماشای ویدئو برای افراد آسان‌تر شود؛ برای همین در حال آزمایش اضافه‌ کردن خودکار فصل‌بندی به ویدیوها هستیم تا تولیدکنندگان مجبور به اضافه ‌کردن دستی برچسب‌های زمانی نباشند. این قابلیت به کمک یادگیری ماشین، متن را می‌خواند تا به‌صورت خودکار برای ویدئو فصل‌بندی مشخص کند. در حال‌ حاضر این ویژگی را روی گروه کوچکی از ویدیوها آزمایش می‌کنیم.

تماشا در یوتیوب

به گفته یوتیوب، وقتی گزینه‌ی فصل‌بندی فعال شود، کاربران بخش‌های بیشتری از ویدئو را تماشا می‌کنند و احتمال بازگشتشان به آن بیشتر است. بااین‌حال اضافه ‌کردن دستی این فصل‌ها و برچسب‌های زمانی (Timestamps) بسیار وقت‌گیر است و بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از این قابلیت استفاده نکنند. با اضافه‌ شدن گزینه‌ی خودکار، بدون شک در وقت تولیدکنندگان محتوا و کاربران صرفه‌جویی خواهد شد.

بااین‌حال این قابلیت خودکار به کار ویدیویی که انتقال (Transition) بین بخش‌های مختلف آن نامحسوس است، نمی‌آید و بعید نیست بعضی از تولیدکنندگان محتوا به مرتب‌سازی ویدیوهایشان توسط هوش ماشینی تردید داشته باشند. اما اگر این فناوری کارش را به‌خوبی انجام دهد، تولیدکنندگان را از دردسر اضافه‌ کردن برچسب ‌زمانی و کاربران را از تماشای دو دقیقه مقدمه برای یک ویدیوی پنج‌دقیقه‌ای نجات خواهد داد.

اگر ویدیوهای شما جزو این دسته ویدیوی در حال آزمایش است، می‌توانید ازطریق این فرم بازخوردتان را مطرح کنید یا از این آزمایش خارج شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات