مایکروسافت فریم ورک Fluid را متن‌باز کرد

پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
فریم‌ورک فلوئید پروژه‌ی ویژه‌ی مایکروسافت است که این شرکت ازطریق آن قصد دارد در مسیر بهبود تجربه‌ی کاربری اپلیکیشن‌های خانواده‌ی آفیس قدم بردارد.
تبلیغات

مایکروسافت شب گذشته در کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ اعلام کرد فریم‌ورک فلوئید (Microsoft Fluid) آماده‌ی بهره‌برداری شده است. فلوئید را می‌توان فریم‌ورکی جدید برای اپلیکیشن‌های خانواده‌ی آفیس به‌حساب آورد که قصد دارد همکاری روی فایل‌های آفیس ازطریق فضای ابری را وارد مرحله‌ای جدید کند.

ناگفته نماند مایکروسافت نخستین نسخه‌ی پیش‌نمایش عمومی فلوئید را در همایش ایگنایت ۲۰۱۹ معرفی و منتشر کرد. مایکروسافت از فریم‌ورک فلوئید به‌عنوان فناوری جدید و مجموعه‌ای غنی از ابزارهای متنوع یاد می‌کند که در تلاش است با از‌بین‌بردن مرز بین اپلیکیشن‌ها، تجربه‌ای یکپارچه از آن‌ها ارائه دهد.

فلوئید صرفا سند آفیس نیست و از آن می‌توانیم به‌عنوان سندی یاد کنیم که شامل مجموعه‌ای از بلوک‌های تعاملی برای ایجاد آیتم‌هایی نظیر جدول، فهرست، نمودار و موارد مشابه است. امکان ویرایش این آیتم‌ها برای کاربری از آفیس وجود دارد که به درون فریم‌ورک دعوت شده باشد. ناگفته نماند این آیتم‌ها را می‌توان در تمامی اپلیکیشن‌های آفیس ویرایش کرد. مایکروسافت می‌گوید آیتم‌های ایجادشده ازطریق فلوئید به سندی خاص محدود نیستند؛ بنابراین، اگر نمودار یا جدول خاصی ایجاد کرده‌اید که می‌خواهید هم‌زمان از آن‌ها ورد و پاورپوینت استفاده کنید، تنها به یک مجموعه‌آیتم نیاز پیدا خواهید کرد. 

نکته‌ی جالب این‌ است آیتم‌هایی که ازطریق فلوئید ایجاد می‌کنید، حتی پس از اضافه‌شدن به سندی خاص، نهایی‌سازی نمی‌شوند و همچنان امکان ویرایش جداگانه‌ی آن‌ها وجود دارد. به بیان ساده‌تر، می‌توانید آیتمی نظیر جدول را به سندی در ورد اضافه کنید. اگر کاربری دیگر ازطریق فلوئید همان جدول را ویرایش کند، تغییرات اعمال‌شده در جدول شما هم به‌صورت خودکار ظاهر می‌شوند، صرف‌نظر از اینکه در آن زمان در حال ویرایش جدول باشید یا نه.

فریم ورک فلوئید مایکروسافت / Microsoft Fluid Framework

مایکروسافت برای طراحی فریم‌ورک فلوئید تا حدی از گوگل داکس الهام گرفته است. براین‌اساس، ردموندی‌ها تلاش کرده‌اند بیش‌از‌پیش در مسیر تولید ابزارهایی برای همکاری روی سندها ازطریق فضای ابری و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها قدم بردارند. در دهه‌ی گذشته، از این سیستم استقبال شایانی شده بود و دیدن تلاش مایکروسافت در این حوزه چندان دورازانتظار به‌نظر نمی‌رسد. در نظر داشته باشید خود فلوئید کاملا به وب متکی است؛ رویکردی که نشان می‌دهد مایکروسافت به‌طور جدی در تلاش است محدودیت‌های اپلیکیشن‌های عادی دسکتاپ را از پیش رو بردارد؛ محدودیت‌هایی که حتی گوگل داکس و گوگل شیتس و برخی دیگر از اپلیکیشن‌ها با آن‌ها مواجه هستند.

مایکروسافت همچنین از متن‌باز‌بودن فلوئید خبر داده است. بدین‌ترتیب، جامعه‌ی توسعه‌دهندگان می‌توانند روی پیشرفت این سیستم نقش ایفا کنند. مایکروسافت که سال‌ها پیش لینوکس را «سرطان» می‌نامید، امروزه به‌شکلی گسترده از دنیای متن‌باز حمایت می‌کند. حتی یکی از مدیران اجرایی مایکروسافت چند روز پیش مدعی شد دیدگاه این شرکت در سال‌های پیش اشتباه بوده است. ردموندی‌ها به‌منظور استقبال بیشتر از دنیای متن‌باز، مدتی پیش مرورگر اج را کاملا با اتکا بر موتور کرومیوم بازسازی کردند. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد رویکردی نسبتا مشابه نیز برای آفیس نیز اتخاذ کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات