افزایش دانلود وی‌چت و تیک‌تاک در آستانه اجرای حکم مسدودسازی در ایالات متحده

یک‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
احتمالا دانلود وی‌چت و تیک‌تاک به‌زودی برای کاربران آمریکایی غیرممکن می‌‌شود و به‌همین دلیل این دو اپلیکیشن، افزایش آمار دانلود شدیدی را تجربه کردند.
تبلیغات

وی‌چت بیشترین آمار دانلود روزانه در طول دو سال گذشته را در روز جمعه‌ ثبت کرد. این افزایش آمار دانلود در آستانه‌ی اجرایی‌شدن حکم مسدودسازی اپلیکیشن در ایالات متحده به دست آمد. حکمی که احتمالا طبق دستور وزارت بازرگانی ایالات متحده به‌زودی اجرا می‌شود. گزارش جدید شرکت تحلیل داده‌ی Sensor Tower ادعا می‌کند که اپلیکیشن چینی وی‌چت در روز جمعه آمار نصب ۱۰ هزار نسخه را در ایالات متحده ثبت کرده است. این آمار، افزایش ۱۵۰ درصدی دانلود را نسبت به روز پنجشنبه و افزایش ۲۳۳ درصدی را نسبت به هفته‌ی گذشته نشان می‌دهد. ۱۰ هزار دانلود روزانه، بیشترین آمار دانلود وی‌چت در ایالات متحده از هفتم اکتبر ۲۰۱۹ تا امروز بوده است.

پلتفرم اشتراک ویدیوی تیک‌تاک هم که در معرض ممنوعیت و مسدودسازی در ایالات متحده قرار دارد، روز جمعه با افزایش شدید نرخ دانلود در آن کشور روبه‌رو شد. آمار دانلود تیک‌تاک در آمریکا در روز جمعه، ۲۴۷ هزار نسخه بود که افزایش ۱۲ درصدی را نسبت به روز پنجشنبه تجربه کرد.

بایت‌دنس، مالک چینی تیک‌تاک، در هفته‌های گذشته مذاکره‌های متعددی با شرکت‌های آمریکایی داشت تا در ساختاری جدید، شرکتی به‌نام TikTok Global راه‌اندازی و به‌نوعی نگرانی‌های دولت ترامپ را درباره‌ی تهدیدهای امنیتی برطرف کند. دونالد ترامپ، چندی پیش دستور داده بود که درصورت عدم توافق بایت‌دنس برای فروش تیک‌تاک به یک شرکت آمریکایی، فعالیت‌های این اپلیکیشن از تاریخ ۱۵ سپتامبر در ایالات متحده ممنوع اعلام شود. پس از آنکه مایکروسافت چند هفته به‌عنوان اصلی‌ترین مشتری با بایت‌دنس مذاکره کرد و به نتیجه نرسید، نام اوراکل و والمارت به‌عنوان مشتریان اصلی مطرح می‌شود.

پس از ممنوعیت تیک‌تاک در هند، ایالات متحده به‌عنوان دومین بازار بزرگ این اپلیکیشن در خارج از چین شناخته می‌شود. حسگر تاور می‌گوید تیک‌تاک تنها در سال جاری ۷/۶ میلیون نصب را در اپ استور و گوگل پلی ثبت کرده است.

دولت چین در واکنش به اقدام‌های ترامپ علیه شرکت‌های چینی، اقدام‌های مشابه را در دستور کار دارد. آن‌ها مشغول طراحی فهرست سیاهی از شرکت‌های آمریکایی هستند تا فعالیت شرکت‌های هدف را در بازار چین محدود کنند. اگرچه هیچ جزئیاتی از طرح احتمالی دولت پکن در دست نیست، اما برخی کارشناسان احتمال می‌دهند که محدودیت‌ها، شامل شرکت‌های بزرگ فناوری همچون اپل و گوگل می‌شود. به‌هرحال اگر تنش‌ها بین واشنگتن و پکن ادامه پیدا کند، شرایط برای شرکت‌های فناوری که همیشه بازار بین‌المللی را هدف قرار می‌دهند، بسیار چالش‌برانگیز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات