موسس وردپرس: اپل به‌دلیل کارمزد ۳۰ درصدی، اجازه انتشار آپدیت را از ما گرفت

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
درحالی‌که اپلیکیشن وردپرس در iOS کاملا رایگان است، اپل، موسس وردپرس را وادار کرده تا قسمتی را برای خرید درون‌برنامه‌ای به اپلیکیشن اضافه کند.
تبلیغات

اپلیکیشن وردپرس در پلتفرم iOS به کاربر اجازه می‌دهد وب‌سایتی را توسعه داده و با آیفون یا آیپد خود به‌صورت کاملا رایگان مدیریت کند. درواقع وردپرس از اپلیکیشن خود درآمدی ندارد و درآمد اصلی شرکت، فروش دامنه‌های دات کام (com.) و حق اشتراک‌های ویژه برای استفاده از مزایای مختلف وردپرس در وب‌سایت رسمی خود است.

پس از جنجال‌های به‌وجودآمده بر سر اختلافات اپیک گیمز با اپل، این بار مت مولنوگ، موسس وردپرس، در حساب توییتر خود اعلام کرد که اپل به‌دلیل عدم برخورداری اپلیکیشن وردپرس در پلتفرم iOS از خرید درون‌برنامه‌ای، اجازه انتشار آپدیت جدید را نمی‌داده است. به گفته مولنوگ، اپل از آن‌ها خواسته که امکان خرید درون‌برنامه‌ای را به وردپرس اضافه کنند تا امکان انتشار آپدیت جدید، دوباره در دسترسشان قرار گیرد.

درواقع باارزش‌ترین شرکت دنیا خواسته است که اپلیکیشنی کاملا رایگان امکانی داشته باشد تا اپل بتواند کارمزد ۳۰ درصدی خود را ازطریق فروش درون‌برنامه‌ای آن به دست آورد. بااین‌حال، چنین اقدامی کمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد؛‌ زیرا اپلیکیشن وردپرس تنها برای مدیریت وب‌سایت‌های کاربران طراحی شده و ابزاری مدیریتی محسوب می‌شود.

خبرنگاران رسانه TheVerge از مقامات اپل در مورد اتفاقات پیش‌آمده سوالاتی پرسیده‌اند و مقامات کوپرتینویی‌ها نیز در پاسخ گفته‌اند: «هرگونه شرایطی در اپلیکیشن که باعث شود کاربری به محتوایی دسترسی داشته باشد، حق اشتراک دریافت کند یا ازطریق اپلیکیشن به ویژگی‌های سایت یا پلتفرمی دیگر دسترسی پیدا کند، نیاز به افزودن بخش خرید درون‌برنامه‌ای دارد.»

مولنوگ نیز در پاسخ به رسانه TheVerge گفته است که شرایط اپل را پذیرفته و طی مدت ۳۰ روز بخشی برای خرید درون‌برنامه‌ای به اپلیکیشن وردپرس اضافه می‌کند. این بخش شامل حق اشتراک‌های وردپرس می‌شود که کاربران می‌توانستند به‌صورت مستقیم از وب‌سایت رسمی وردپرس خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنند. درواقع خرید حق اشتراک‌ها از وب‌سایت وردپرس صورت می‌گیرفت و کاربران در اپلیکیشن iOS تنها به مدیریت وب‌سایت خود می‌پرداختند.

به گفته مولنوگ، وی به اپل پیشنهاد داده بود که رفتن به صفحه خرید حق اشتراک ازطریق اپلیکیشن مسدود شود؛ اما کوپرتینویی‌ها چنین اقدامی را نپذیرفته‌اند. بااین‌حال، پس از اینکه مولنوگ با اپل به توافق رسیده است، کوپرتینویی‌ها اجازه داده‌اند که آپدیت‌های جدید برای اپلیکیشن وردپرس منتشر شود.

روز گذشته تعدادی از نشریه‌های معروف دنیا نامه‌ای به اپل ارسال کردند تا کارمزد خود را ۱۵ درصد کاهش دهد. اپل تاکنون واکنشی نسبت به رویدادهای اخیر نشان نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات