گوگل سرویسی شبیه پینترست بهنام Keen طراحی میکند
انکوباتور گوگل که توسعهی ایدههای داخل سازمانی را برعهده دارد، بهنام Area 120 شناخته میشود. این مجموعه، سرویسی بهنام Keen معرفی کرد که امکان ردگیری موضوعهای مورد علاقه را به کاربران میدهد. اپلیکیشن مذکور، بهنوعی شبیه به یک بازطراحی و بازآفرینی مدرن برای سرویس Google Alerts محسوب میشود. سرویسی که امکان مرور وب با تمرکز بر محتوای خاص را به کاربران ارائه میکند. سرویس کین بهجای ارسال ایمیل شبیه به Alerts، از روشهای متعدد یادگیری ماشین و مشارکت نیروی انسانی بهره میبرد تا کاربران، محتوای مرتبط با یک موضوع خاص را با آزادی عمل و قدرت بیشتری ترکیب و آماده کنند.
هر حوزهی علاقهمندی کاربر در سرویس Keen به همان نام keen شناخته میشود. کلمهای که عموما بهعنوان توصیفی برای افراد با قابلیتهای خاص و چابکی به کار میرود. سیجی آدامز، همبنیانگذار کین در زمانیکه بدون هدف در وب و شبکههای اجتماعی محتوای متنوع و بیربط را مشاهده میکرد، با ایدهی کین روبهرو شد. او در گوشی هوشمند خود، بدون هیچ هدف خاصی فیدهای متنوع را مرور میکرد تا تنها زمان استراحت خود را بگذارند. او متوجه شد که میتوان همین زمان را به یادگیری در موضوعهایی اختصاص داد که شخصا به آنها علاقه دارد. بهعنوان مثال موضوع یک تحقیق خاص یا مهارتی که او همیشه بهدنبال یادگیریاش بود، موضوعهای جالبی بودند.
آدامز با همکاری چهار نفر از همکارانش در گوگل، با تیم People and AI Research Team گوگل موسوم به PAIR همکاری کردند که روی یادگیری ماشین متمرکز بر نیروی انسانی، تحقیق و توسعه میکند. نتیجهی همکاری آنها، همین سرویس Keen شد. کاربران برای استفاده از کین ابتدا باید با حساب کاربری گوگل وارد سرویس شوند و سپس، موضوع و محتوای مدنظر برای تحقیق را وارد کنند. بهعنوان مثال میتوان به موضوعهای ساده و کاربردی همچون «یادگیری پختن نان»، «عکسبرداری از پرندهها»، «یادگیری طراحی متن» و موارد مشابه اشاره کرد. کین ابتدا برای کاربران وب و اندروید دردسترس خواهد بود.
کین پس از دریافت موضوع مورد علاقهی کاربر، احتمال موضوعهای مرتبط را به او پیشنهاد میدهد. بهعنوان مثال اگر موضوع «آموزش حیوان خانگی» را در سرویس وارد کنید، کین به شما موضوع «کلاسهای آموزش حیوان خانگی» یا «کلاسهای آموزش حیوان خانگی» یا «روشهای کاربردی آموزش حیوان خانگی» و موارد مشابه را پیشنهاد میدهد. کاربر پس از کلیک کردن و انتخاب موضوعهای پیشنهادی، keen خود را تشکیل میدهد.
محتوای موردعلاقه در بخشهایی بهنام Keen تجمیع میشود
وقتی پس از انتخاب موضوعها، هر بخش کین را باز کنید، با صفحهای پر از تصاویر مشابه میشوید که شما را به محتوای وب مرتبط با موضوع مورد علاقه متصل میکنند. لینکها میتوانند به ویدیوی یوتیوب، پست یک وبلاگ، محصولی در فروشگاه اینترنتی و بسیار مقاصد دیگر متصل باشند. سرویس کین برای هر مجموعه از محتوای مورد علاقهی کاربر، از موتور جستوجوی گوگل و یادگیری ماشین برای کشف محتوای مرتبط با علاقه استفاده میکند. هرچه محتوای بیشتری را با سازماندهی گستردهتر به یک کین اضافه کنید، پیشنهادهای بهتری دریافت خواهید کرد. درنهایت، میبینید که با یک سرویس شبیه به پینترست با رویکرد خودکار روبهرو هستیم.
پس از ساختن هر مجموعهی کین، میتوان محتوای جدید را به مجموعه اضافه یا حتی پیشنهادهای جدید را حذف کرد. همچنین میتوان مجموعه را با دیگران به اشتراک گذاشت که امکان اضافه کردن محتوا را هم به آنها میدهد. درنهایت، مجموعهی کین را میتوان بهصورت خصوصی یا عمومی مدیریت کرد و همچنین قابلیت ارسال ایمیل اطلاعرسانی پس از اضافه شدن محتوای مرتبط هم وجود دارد.
گوگل در رویکردی تقریبا مشابه، هماکنون برای مدیریت و تقویت فید خبری در اپلیکیشن اختصاصی خود، از رویکردی شبیه به کین استفاده میکند. فید خبری با استفاده از ترکیب المانهایی از تاریخچهی جستوجوی کاربر و موضوعهایی که دنبال میکند، اخبار و اطلاعات مرتبط و جذاب را در صفحهی اول اپلیکیشن نمایش میدهد. درمقابل، کین از تاریخچهی جستوجو استفاده نکرده و تنها محتوا را براساس علاقهی کاربر منظم میکند.
کین برخلاف فید خبری، تنها محتوای جدید را نمایش میدهد. درواقع هر نوع از محتوا مربوط به هر دورهی زمانیکه اطلاعاتی مفید و مرتبط برای کاربر داشته باشید، در کین به او نمایش داده میشود. این محتوا میتواند شامل وبسایت، رویداد، ویدئو یا حتی محصول باشد. البته کین هم مانند هر پروژهی دیگر گوگل (که در ضمن برای ورود از حساب کاربری گوگل بهره میبرد)، دادههای جمعآوری شده را با گوگل به اشتراک میگذارد. کین هم مانند تمامی پروژههای دیگر گوگل، طبق سیاستهای حریم خصوصی غول موتور جستوجو فعالیت خواهد کرد.
اگرچه کین امروز بهعنوان یک پروژهی کوچک در دل یک سازمان بزرگ شناخته میشود، میتوان آن را قدمی مهم در مسیر شخصیسازی محتوای وب دانست. شرکتهای دنیای فناوری از مدتها پیش میدانند که متصل کردن کاربران به محتوای مورد علاقه، تعامل و زمان استفاده از سرویس و وفاداری آنها را افزایش میدهد که درنهایت منجر به محبوبتر شدن نیز خواهد شد. ازطرفی شخصیسازی محتوای وب، دسترس افراد را به محتوای جدید و حتی مخالف محدود میکند و آنها جهانبینی محدودی پیدا خواهند کرد. حتی برخی کارشناسان اعتقاد دارند افراط در قرارگیری در معرض محتوای محبوب، افراد را بهمرور رادیکال میکند و دیدگاههای محدود و تعصبی بههمراه خواهد داشت.
کین با وجود تمامی قابلیتهایی که ارائه میکند، یک نقطهی ضعف ساختاری دارد. بهتر بود توسعهدهندهها با ترکیب یادگیری ماشین با نیروی انسانی، محتوای انتخابشده را بهینهسازی میکردند. در توضیح اولیه، هیچ اثری از متخصص محتوا و نیروی انسانی در مسیر توسعهی کین دیده نمیشود و تنها میتوان دوستان و آشنایان را به مشاهده و اشتراک یک keen دعوت کرد. همین موارد باعث افزایش نیاز کین به ویراستاری انسانی میشود و بهتر است تا توسعهی چنین بخشهایی، عرضهی کین را به کاربران، کمی محدود کرد.