Remove China Apps از گوگل پلی استور حذف شد

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
Remove China Apps که برای حذف اپلیکیشن‌های چینی کاربرد داشت و توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده بود، توسط گوگل از پلی استور حذف شد.
تبلیغات

بررسی‌ها نشان می‌دهد Remove China Apps رسما از گوگل پلی استور حذف شده است. Remove China Apps طی هفته‌های اخیر در هند مورداستقبال زیادی قرار گرفته بود تا‌ حدی که این اپلیکیشن در صدر جدول برترین اپلیکیشن‌های رایگان فروشگاه آنلاین گوگل حضور داشت. همانطور که از نامش پیدا است، Remove China Apps اپلیکیشن‌های چینی را از گوشی حذف می‌کرد. 

Remove China Apps بیش از هر جای دیگری توسط ساکنین هند مورداستقبال واقع شد. کاربران در سراسر دنیا از اواخر ماه مه تا چند روز پیش، Remove China Apps را بیش از پنج میلیون‌بار دانلود کرده بودند که بخش عظیمی از این آمار توسط کاربران هندی به‌دست آمد. Remove China Apps به کاربران امکان می‌داد به‌سادگی اپلیکیشن‌هایی را که سازنده‌ی آن‌ها شرکتی چینی است شناسایی و حذف کنند.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد گوگل به‌دلیل نقض قانون «سیاست رفتار گمراه‌کننده» تصمیم گرفته است ریموو چاینا اپس را از پلی استور حذف کند. طبق قانون موردبحث هیچ اپلیکیشنی در پلی استور نباید بدون اجازه و رضایت کاربر روی تنظیمات دستگاه یا قابلیت‌هایی که به خود اپلیکیشن مربوط نمی‌شوند، تغییر ایجاد کند. به‌‌علاوه این قانون به‌صراحت اعلام می‌کند هیچ اپلیکیشنی اجازه ندارد کاربران را برای حذف یا غیرفعال‌سازی اپلیکیشن‌های متفرقه تحریک کند. 

بررسی‌های اخیر نشان می‌داد که Remove China Apps نمی‌توانست عملکردی کاملا دقیق از خود نشان دهد. درواقع این اپلیکیشن توانایی شناسایی همه‌ی اپلیکیشن‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌های چینی را نداشت. همچنین Remove China Apps نمی‌توانست اپلیکیشن‌هایی را که به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌‌های چینی قرار گرفته بودند شناسایی کند. این اپلیکیشن تنها توانایی شناسایی مواردی را داشت که کاربر به‌صورت دستی ازطریق گوگل پلی یا فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور متفرقه روی گوشی خود نصب کرده بود.

توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن در بخش توضیحات آن در فروشگاه گوگل پلی گفته بود :‌«Remove China Apps برای اهداف آموزشی و صرفا به‌منظور شناسایی کشور سازنده‌ی اپلیکیشنی خاص، توسعه‌ داده شده است». با این‌حال Remove China Apps تنها اپلیکیشن‌های چینی را اسکن می‌کرد. به‌دنبال پیدا کردن اپلیکیشن‌های چینی، گزینه‌ای روی صفحه ظاهر می‌شد که ازطریق آن می‌توانستید به‌سادگی آن‌ها را حذف کنید. برای استفاده از Remove China Apps به حساب کاربری هم نیازی نداشتید، با این‌حال بررسی‌ کارشناسان نشان می‌داد این اپلیکیشن برخی داده‌ها جمع‌آوری می‌کرد که شامل نسخه‌ی اندروید، شمار کلیک‌ها روی قابلیت‌های خود اپلیکیشن، زبان مورداستفاده در دستگاه، نسخه‌ی اپلیکیشن‌های نصب‌شده، زمان و موارد دیگر بودند. 

ریمو چاینا اپس که توسط توسعه‌دهنده‌ای هندی با نام وان‌تاچ اپ‌لبز (OneTouch AppLabs) توسعه داده شده است بیش از هر جای دیگری توسط کاربران هندی مورداستقبال واقع شد، دلیل اصلی این موضوع تا حد زیادی به افزایش تنش‌ها در بین دولت هند و چین ارتباط داده می‌شود. شمار درخورتوجهی از ساکنان هند طی چند وقت اخیر نشان داده‌اند که تمایلی به استفاده از محصولات چینی ندارند. طی روزهای اخیر اختلافات مرزی چین و هند به بالاترین حد خود رسیده است و تنش‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند. به‌تازگی حتی شماری از سلبریتی‌های هندی از ایده‌ی حذف اپلیکیشن‌های چینی از روی گوشی‌ها حمایت کرد‌ه‌اند. بابا رِمدو، از مربی‌های معروف یوگا، آخر هفته‌ی گذشته ویدئویی در صفحه‌ی توییتر خود منتشر کرد. در ویدئوی موردبحث رمدو در حال حذف چندین اپلیکیشن بود که ارتباطاتی با چین داشتند. 

افزون بر این‌ها مدتی پیش یکی از بازیگران هند اپلیکیشن چینی تیک‌تاک را از روی گوشی خود حذف کرد. نوپر شارما به‌نمایندگی از حزب حاکم BJP در هند در واکنش به این اقدام گفت «دیدن این‌که شهروندان نگران [به‌منظور حذف اپلیکیشن‌های چینی] سرمشق دیگران می‌شوند» فوق‌العاده است. شارما همچنین می‌گوید «ما باید از بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف‌شان به آن‌ها ضربه بزنیم».

خبرگزاری دولتی گلوبال تایمز چین سه‌شنبه‌ی گذشته به‌نقل از منبعی آگاه نوشت که اگر دولت هند اجازه دهد «احساسات نامعقول ضدچینی» به‌همین روند ادامه پیدا کند، خطر خراب‌شدن روابط دوجانبه‌ی خود با دولت چین را به‌جان می‌خرد. این خبرگزاری می‌نویسد: «اگر این روند ادامه پیدا کند احتمالا شاهد پاسخ متقابل ازسوی دولت پکن خواهیم بود». گزارش موردبحث گلوبال تایمز در ادامه ادعا می‌کند شماری از کاربران در چین اپلیکیشن Remove China Apps را مسخره کرده‌اند و از ساکنان هند خواسته‌اند به‌جای این‌کار، «گوشی‌شان را دور بیندازند». ساکنان چین ازطریق این گفته‌ها به‌صورت غیرمستقیم به سلطه‌ی بی‌چون‌و‌چرای گوشی‌های چینی بر بازار هند اشاره کرده و گفته‌اند اگر هندی‌ها تمایلی به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های چینی ندارند، همان بهتر که گوشی خود را به سطح آشغال بیندازند. 

ادامه‌ی تمایلات ضدچینی در بین کاربران هند به‌هیچ‌وجه خبر خوبی برای برخی از شرکت‌های چینی نظیر بایت‌دنس (ByteDance) و البته توسعه‌دهنده‌ی مرورگر وب UC Browser نخواهد بود. دو شرکت یادشده بیشترین سهم کاربران خود را مدیون بازار هند هستند و همواره روی کاربران هندی حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. هفته‌ی گذشته شمار زیادی از کاربران هندی به صفحه‌ی گوگل پلی تیک‌تاک هجوم بردند و نظراتی انتقادآمیز نسبت‌به آن نوشتند. در پی این اتفاق گوگل بسیاری از نظرات منفی را حذف کرد.

به‌دنبال چالش‌های هفته‌ی گذشته، یکی از کاربران معروف تیک‌تاک در هند مدعی شد ویدئویی روی پلتفرم قرار داده و تیک‌تاک بدون اطلاع آن را حذف کرده است. به‌دنبال انتشار این خبر، هندی‌ها مجددا نسبت‌به تیک‌تاک خشمگین شدند و بحث و جدل‌های جدیدی به‌راه افتاد. گفته می‌شود این کاربر در ویدئوی حذف‌شده به‌انتقاد از دولت چین پرداخته است. تیک‌تاک در پی مطرح‌شدن این ادعاها بیانیه‌ای به‌صورت اختصاصی در اختیار رسانه‌ی تک‌کرانچ قرار داد. تیک‌تاک در اطلاعیه‌ی جدید خود می‌گوید این پلتفرم به‌طور کامل از تنوع کاربران و خط فکری آن‌ها استقبال می‌کند. تیک‌تاک ظاهرا به‌دنبال بررسی‌های بیشتر، ویدئوی حذف‌شده را به پلتفرم خود بازگردانده است. 

در ماه آوریل گذشته، دولت اصلاحاتی مهم در برخی سیاست‌های خود در زمینه‌ی اجازه‌دادن‌به شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در هند اعمال کرد. هند ازطریق این اصلاحات تلاش می‌کند بررسی‌های موشکافانه‌ را روی سرمایه‌گذاران چینی که می‌خواهند سهم خود را از شرکت‌های حاضر در دومین بازار بزرگ اینترنت‌محور دنیا افزایش دهند، بیشتر و سخت‌تر کند. دولت هند که قوانینی مشابه برای برخی از سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه نیز وضع کرده است می‌گوید ازطریق این قوانین قصد دارد «تصاحب فرصت‌طلبانه‌ی شرکت‌های هندی توسط بیگانه‌ها را مهار کند». امروزه شرکت‌های هندی به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا دچار چالش‌هایی جدی شده‌اند و ممکن است سرمایه‌گذاران خارجی از فرصتِ پیش‌آمده برای تصاحب شرکت‌های مهم هندی سوء استفاده کنند. 

نارندرا دامورداس مودی، نخست‌وزیر هند، طی چند وقت اخیر به‌شکلی جدی از دولت خواسته است در راستای تحریم کالاهای ساخته‌شده توسط شرکت‌های خارجی تلاش کند. مودی از ۱/۳ میلیارد نفر ساکن هند می‌خواهد به‌جای استفاده از محصولات خارجی به نمونه‌های تولید داخل روی بیاورند تا بدین ترتیب هند بتواند کاملا به‌خود متکی باشد و وابستگی خود را به بیگانه‌ها از بین ببرد. هند از همین طریق قصد دارد اقتصاد خود را دوباره احیا کند به روند رشد آن سرعت بخشد. آمیت شاه، وزیر امور داخله‌ی هند و یکی از نزدیک‌ترین افراد به نخست‌وزیر، در اوایل هفته‌ی جاری گفت که ۱/۳ میلیارد ساکن هند قدرت اصلی این کشور هستند و اگر این افراد تصمیم بگیرند که محصولات خارجی را تهیه نکنند، اقتصاد هند با جهشی مثبت روبه‌رو خواهد شد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات