ویندوز 10 هوم یا پرو؛ ویندوز 10 هوم خود را به پرو ارتقا دهیم؟

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
برای اغلب کاربران ویندوز ۱۰ هوم این سؤالات پیش می‌آید: لازم است ویندوز خود را به پرو ارتقا دهم؟ ویندوز ۱۰ پرو چه امکانات بیشتری از ویندوز ۱۰ هوم دارد؟ در این مقاله ما، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.
تبلیغات

ویندوز ۱۰ نسخه‌های مختلفی برای موارد خاص پیشنهاد می‌دهد؛ اما کاربران خانگی عموما به دو گزینه‌ی Windows 10 home و Windows 10 pro فکر می‌کنند. معمولا این سؤال پیش می‌آید: تفاوت ویندوز ۱۰ هوم و پرو در چیست؟ به‌همین‌دلیل، ویندوز ۱۰ هوم  را با ویندوز ۱۰ پرو مقایسه‌ کرده‌ایم تا به شما می‌گوییم اگر ویندوز ۱۰ هوم خود را به ویندوز ۱۰ پرو ارتقا دهید، چه امکاناتی بدست خواهید آورد و انجام این کار ارزش دارد یا خیر.

ویندوز ۱۰ هوم درمقابل پرو در یک نگاه

قبل از اینکه به جزئیات اشاره کنیم، تفاوت‌های بین ویندوز ۱۰ هوم و ویندوز ۱۰ پرو را به‌طورخلاصه مرور می‌کنیم:

  • ویندوز ۱۰ هوم تمامی ویژگی‌های برجسته‌ی ویندوز ۱۰ را دارد که کاربر معمولی از آن لذت می‌برد؛ مانند صفحه‌ی خوش‌آمدگویی در ویندوز، Windows Defender antivirus، Cortana، پشتیبانی از لمس و Microsoft Store؛
  • ویندوز ۱۰ پرو تمام ویژگی‌های ویندوز ۱۰ هوم را دربر دارد؛ بنابراین، با استفاده از ویندوز ۱۰ پرو چیزی از دست نخواهید داد؛
  • در ویندوز ۱۰ پرو، چندین ویژگی پیشرفته ازجمله Hyper-V برای ماشین مجازی، ابزار رمزگذاری BitLocker، امکان Remote Desktop برای دسترسی و کنترل کامپیوتر از راه دور به‌همراه مجموعه‌ای از ویژگی‌های درنظرگرفته‌شده برای استفاده‌های تجاری وجود دارد.
  • ابتدا به چگونگی بررسی نسخه‌ی ویندوز ۱۰ سیستم خود اشاره و سپس برخی ویژگی‌های اختصاصی را با دقت بیشتری مرور می‌کنیم.

    تشخیص نسخه‌ی ویندوز ۱۰

    اگر ویندوز ۷ یا ۸ خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا داده باشید، نسخه‌ی ویندوز ۱۰ شما با نسخه‌ی ویندوز قبلی مطابقت خواهد داشت؛ بدین‌صورت که از ویندوز ۷ هوم به ویندوز ۱۰ هوم ارتقا می‌یابید و از ویندوز ۸.۱ پرو به ویندوز ۱۰ پرو. کسانی که کامپیوتر شخصی‌شان را با ویندوز ۱۰ جدید خریده‌اند، احتمالا نسخه هوم دارند. بعضی از سیستم‌های پیشرفته‌تر با ویندوز ۱۰ پرو فروخته می‌شوند؛ اما این ‌کار چندان رایج نیست. به‌راحتی می‌توانید نسخه‌ی ویندوز ۱۰ خود را بررسی کنید. برای این‌کار تنظیمات را بازکنید و مسیر زیر را بروید:

    System > About

    در پایین صفحه و زیر Windows specifications و مقابل Edition، نسخه‌ی ویندوز شما نوشته شده است.

    windows edition

    تفاوت‌های بین ویندوز ۱۰ هوم و پرو

    ویندوز ۱۰ هوم برای ما کافی است یا باید از ویندوز ۱۰ پرو استفاده کنیم؟ بیایید نگاهی به ویژگی‌های ویندوز ۱۰ پرو بیندازیم.

    ۱. Windows Remote Desktop

    ویندوز مدتی است که ابزار Remote Desktop را ارائه داده است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد با استفاده از کامپیوتر دیگری به کامپیوتر خود متصل شوید و آن را طوری کنترل کنید که انگار روبه‌روی آن نشسته‌اید. این امکان در ویندوز ۱۰ هوم وجود ندارد و شما برای این ‌کار به ویندوز ۱۰ پرو احتیاج دارید. برای استفاده از این قابلیت در ویندوز ۱۰ پرو، می‌توانید مسیر زیر را در کامپیوتر خود دنبال کنید:

    Settings > System > Remote Desktop

    remote desktop

    اگر ویندوز ۱۰ هوم دارید، می‌توانید این ویژگی را با نرم‌افزارهای مشابه رایگان مانند TeamViewe به کامپیوتر خود بیاورید.

    ۲. رمزنگاری BitLoker

    bit locker

    حتما می‌دانید اگر کامپیوتر شما رمزعبور داشته باشد، بازهم کسی که به هارد دیسک شما دسترسی دارد، می‌تواند اطلاعات ذخیره‌شده‌ی آن را بخواند. این همان ‌جایی است که رمزنگاری وارد می‌شود و تمام فایل‌های شما را رمزگذاری می‌کند؛ به‌طوری‌که بدون داشتن کلید رمز اطلاعات شما خواندنی نیست. BitLocker ابزار رمزگذاری ویندوز است که شرکت مایکروسافت ارائه کرده است. این ویژگی ویندوز ۱۰ پرو را می‌توانید در کنترل پنل با عنوان BitLocker Drive Encryption پیدا کنید. برای دسترسی سریع می‌توانید آن ‌را در قسمت جست‌وجو از منو استارت بیابید).

    BitLocker ابزاری ساده و قدرتمند است که به سیستم‌عامل اضافه شده است؛ با‌این‌حال، کاربران ویندوز ۱۰ هوم می‌توانند نرم‌افزارهای رایگانی مانند VeraCrypt را برای رمزگذاری روی ویندوز ۱۰ نصب و استفاده کنید.

    ۳. مجازی‌سازی با Hyper-V

    Hyper-V مدیر ماشین مجازی (VM) است که امکان می‌دهد سیستم‌عامل‌های‌ مجازی را روی کامپیوتر خود اجرا کنید. این امکان خصیصه‌ای عالی برای آزمایش سیستم‌‌عامل‌ها یا نصب نرم‌افزار در محیطی امن و بدون ریسک روی سیستم‌عامل واقعی شما است.

    نسخه‌های جدیدتر ویندوز ۱۰ نیز ابزار دیگری به‌نام Windows Sandbox دارد که امکان می‌دهد کپی تمیز از ویندوز ۱۰ را باز کنید؛ به‌طوری‌که وقتی آن ‌را ببندید، ویندوز ریست ‌می‌شود. این ابزار در‌مقایسه‌با ماشین مجازی معمولی زمان راه‌‌اندازی زیادی ندارد و مدیریت آن نیز ساده‌تر است. مانند دو بخش قبل، کاربران ویندوز ۱۰ هوم که این امکان را ندارند، می‌توانند از گزینه‌های رایگان موجود استفاده کنند. گرچه Hyper-V ابزاری کاربردی است، برای کاربران عادی ماشین مجازی VirtualBox هم می‌تواند وظایف یادشده را به‌خوبی انجام دهد.

    ۴. عقب‌انداختن به‌روزرسانی برای مدت طولانی

    برای مدتی کاربران ویندوز ۱۰ هوم راهی برای خاموش‌کردن به‌روزرسانی نداشتند؛ چراکه این ‌کار به‌صورت خودکار انجام می‌شد. حالا ویندوز ۱۰ هوم این امکان را برای کاربران ایجاد کرده تا بتوانند به‌روزرسانی را برای ۳۵ روز به‌تعویق بیندازند. برای استفاده از این امکان می‌توانید مسیر زیر را بروید و در Pause Update تاریخ به‌روزرسانی را مشخص کنید. این ‌کار مانع تمام به‌روزرسانی‌ها تا زمان مشخص‌شده می‌شود.

    Settings > Update & Security > Windows Update > Advanced Option

    advanced update

    ویندوز ۱۰ پرو یک گام جلوتر می‌رود و به شما اجازه می‌دهد به‌روزرسانی خصوصیات و به‌روزرسانی امنیتی را برای چند روز به‌تعویق بیندازید. به‌روزرسانی خصوصیات همان بازبینی و اصلاحات اصلی ویندوز است که تقریبا هرسال دوبار ارائه می‌شود و ویژگی‌های جدیدی اضافه می‌کند. به‌روزرسانی کیفی هم شامل وصله‌هایی است که باگ‌ها و مشکلات امنیتی را برطرف می‌کند. اگر به کنترل بیشتر روی به‌روزرسانی نیاز دارید، ویندوز ۱۰ پرو می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

    ۵. دیگر ویژگی‌های ویندوز ۱۰ پرو

    یکی از این ویژگی‌ها حالت Enterprise برای اینترنت اکسپلورر است که به شما امکان می‌دهد اینترنت اکسپلورر ۸ را در اینترنت اکسپلورر ۱۱ شبیه‌سازی کنید. این ‌کار برای استفاده از وب‌سایت‌های قدیمی مناسب است که در مرورگرهای مدرن کار نمی‌کند.

    ابزار دیگری که می‌تواند موردتوجه کاربران عادی قرار گیرد، دسترسی اختصاصی است که امکان می‌دهد تا یک حساب را روی دستگاه محدود کنید تا فقط از یک اپلیکیشن خاص استفاده کند. این ویژگی برای برخی کیوسک‌ها یا محیط‌های خاص طراحی شده است؛ اما می‌تواند ابزاری مناسب برای محدودکردن استفاده‌ی کودکان از کامپیوتر باشد.

    ویندوز ۱۰ پرو ملزومات دیگری نیز دارد که برای سایر ویژگی‌های تجاری مانند پیوستن کامپیوتر به دامنه‌ای خاص یا پشتیبانی از Active Directory مناسب است. این ویژگی‌ها برای محیط‌های کاری بسیار مهم است؛ اما برای کاربران عادی استفاده‌شدنی نیست.

    دلایل ارتقاندادن به ویندوز ۱۰ پرو

    گرچه ممکن است بعضی از ویژگی‌های مذکور برایتان وسوسه‌کننده باشد، دلایلی هم وجود دارد که نشان می‌دهد ارتقای ویندوز ۱۰ هوم به پرو برای برخی افراد سودی ندارد.

    ۱. ممکن است ویندوز ۱۰ هوم ویژگی مدنظر شما را داشته باشد

    ویندوز ۱۰ هوم ویژگی‌های اصلی ویندوز را دارد و مانع کار روزانه شما نمی‌شود و این احتمال وجود دارد تمام قابلیت‌های مدنظرتان را داشته باشد. دستیار صوتی Cortana، منو استارت نو‌سازی‌شده، دسکتاپ مجازی اختصاصی و مرورگر Edge همگی در ویندوز ۱۰ هوم دردسترس است. برخی کاربران از امکانات ویندوز ۱۰ هوم و پرو برای بازی می‌پرسند که در پاسخ باید گفت: گرچه برخی ویژگی‌های ویندوز ۱۰ پرو برای بازی مناسب است، هیچ مزیت خاصی درمقایسه‌با ویندوز ۱۰ هوم برای بازی ندارد. شما با هر نسخه‌ای می‌توانید بازی کنید و از آن لذت ببرید.

    ویژگی‌های یادشده هرکدام جایگزین رایگانی دارد یا ممکن است برخی برای استفاده‌ی روزانه مناسب نباشند؛ پس چه دلیلی دارد برای آن‌ها هزینه پرداخت کنیم؟

    ۲. هزینه

    دلیل مهم برای انتخاب ویندوز ۱۰ هوم یا پرو هزینه است. هزینه‌ی ویندوز ۱۰ هوم و ویندوز ۱۰ پرو برای هر سیستم جدید به‌ترتیب ۱۳۹ و ۱۹۹ دلار است. اگر کاربر بخواهد ویندوز ۱۰ کامپیوتر خود را از هوم به پرو ارتقا دهد، باید ۹۹ دلار بیشتر پرداخت کند؛ درحالی‌که می‌تواند این مبلغ را برای خرید نرم‌افزاری خاص یا پرداخت حق اشتراک و... خرج کند. اگر هنوزهم تصمیم دارید ویندوز خود را ارتقا دهید، مسیر زیر را دنبال کنید:

    Settings > Update & Security > Activation

    windows active key

    در اینجا، بخش به‌روزرسانی نسخه‌ی ویندوز خودتان را می‌بینید. با کلیک روی Change product key می‌توانید لایسنس تازه خریده‌شده را وارد کنید؛ در‌غیر‌این‌صورت، باید برای خرید کلید جدید به فروشگاه مایکروسافت مراجعه کنید.

    ویندوز ۱۰ هوم برای بسیاری از کاربران مناسب است

    همان‌طورکه مشاهده کردید، ویندوز ۱۰ پرو امکانات بسیار کاربردی دارد؛ اما اکثر آن‌ها برای مخاطب معمولی استفاده چندانی ندارد و کاربر می‌تواند از گزینه‌های رایگان موجود استفاده کند و وجه خود را برای کارهای مفیدتری ذخیره کند. ویندوز ۱۰ همچنان به افزودن ویژگی‌های جدید در به‌روزرسانی‌ها برای همه کاربران ادامه خواهد داد؛ بنابراین، دارندگان ویندوز ۱۰ هوم چیزی از دست نخواهند داد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات