یوتیوب Shorts به‌عنوان رقیب تیک تاک احتمالا امسال آغاز به‌ کار می‌کند

پنج‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارش‌های جدید، یوتیوب قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، با راه‌اندازی سرویس Youtube Shorts با شبکه‌ی اجتماعی محبوب تیک‌تاک رقابت کند.
تبلیغات

یوتیوب پیش‌تر فقط منبعی قابل‌اتکا برای مشاهده‌ی محتوای ویدئویی به‌شمار می‌آمد؛ اما از زمان ظهور تیک‌تاک (TikTok)، اوضاع تغییر کرده است و کاربران زیادی به استفاده از این اپلیکیشن روی آورده‌اند. حال به‌نظر می‌رسد یوتیوب به‌دنبال راهی برای رقابت کاملا مستقیم به تیک‌تاک است. سرویس جدیدی که یوتیوب احتمالا مشغول کار روی آن است، امکان تولید ویدئوهایی کوتاه و سپس به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها را به کاربران می‌دهد. از سرویس مذکور با نام یوتیوب شورتس (Youtube Shorts) یاد می‌شود. یوتیوب شورتس احتمالا تا پایان سال جاری میلادی رسما آغاز به‌ کار خواهد کرد.

سرویس شورتس اپلیکیشن‌های موبایل برای تمامی پلتفرم‌ها خواهد داشت و کاربر خواهد توانست ویدئوهایی کوتاه تولید و آن‌ها را در فید اصلی یوتیوب شورتس منتشر کند. تیک‌تاک نیز بستری مشابه برای کاربران فراهم کرده است. براساس گزارش رسانه‌ی The Information، سرویس شورتس از موسیقی‌هایی نیز بهره‌مند خواهد بود که یوتیوب مجوز پخششان را دارد تا امکان استفاده از آن‌ها در محتوای ویدئویی خلق‌شده‌ی کاربران فراهم شود. 

در‌حال‌حاضر، تیک‌تاک به کاربرانش امکان می‌دهد به مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی و موسیقی‌ها دسترسی داشته باشند و از آن‌ها در ویدئوهایشان استفاده کنند. دیلان بایرز، از رسانه‌ی MSNBC، مدتی کوتاه پس از انتشار مقاله‌ی رسانه‌ی The Information، توییتی منتشر و ادعاهای مطرح‌شده درباره‌ی سرویس شورتس را تأیید کرد. 

اگر اخبار را پیگیری کرده باشید، قطعا می‌دانید یوتیوب چرا به‌فکر راه‌اندازی سرویسی نظیر شورتش افتاده است. آمار منتشرشده‌ی App Annie در ژانویه نشان می‌دهد در دو سال اخیر، شمار کاربران تیک‌تاک بیش از ۱۲۵ درصد رشد کرده است. این موضوع نشان می‌دهد معمولا کاربران به‌ مشاهده‌ی محتوای ویدئویی کوتاه و نوآورانه برای سرگرم‌شدن علاقه‌ی زیادی دارند. تیک‌تاک امروزه صدها میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد و می‌توان از آن به‌عنوان نیرویی فرهنگی هم یاد کرد. رسانه‌ی The Information در مقاله‌ی خود مدعی شده است در ۱۲ ماه اخیر، کاربران جدید اپلیکیشن تیک‌تاک را تقریبا ۸۴۲ میلیون بار از فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی دانلود کرده‌اند. با نگاهی به آمار متوجه می‌شویم شمار افرادی که نخستین‌بار تیک‌تاک را دانلود کرده‌اند، در یک سال اخیر ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

این نخستین‌باری نیست که یوتیوب سعی می‌کند با طراحی پلتفرمی جدید با یکی از پلتفرم‌های اجتماعی محبوب دیگر رقابت کند؛ زیرا چندی پیش، شاهد اضافه‌شدن قابلیت استوری اینستاگرام به خود یوتیوب بودیم. امروزه، یوتیوب کاربران بسیار زیادی دارد؛ به‌گونه‌ای که آمار نشان می‌دهد ماهانه بیش از دومیلیارد نفر از این پلتفرم بازدید می‌کنند. همچنین با درنظرگرفتن مجوزهایی که یوتیوب برای پخش موسیقی‌ها دراختیار دارد، تصمیم این شرکت برای راه‌اندازی سرویسی برای رقابت با تیک‌تاک چندان هم دورازانتظار به‌نظر نمی‌رسد. 

ناگفته نماند یوتیوب نخستین شرکت بزرگی نیست که برای رقابت با تیک‌تاک اقدام می‌کند؛ چراکه فیسبوک نیز از مدتی پیش روی سرویسی مشابه با نام Lasso کار می‌کند. این سرویس فیسبوک ظاهرا به‌تازگی به‌صورت آزمایشی در برزیل و چند کشور دیگر آغاز به‌ کار کرده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی احتمال راه‌اندازی سرویس یوتیوب شورتس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات