منتقدان iOS 13 را بدافزاری تبلیغاتی می‌نامند

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
برخی کارشناسان اعتقاد دارند رویکردهای جدید اپل در نمایش تبلیغات سرویس‌های ثبت‌نامی و اپلیکیشن‌های پولی مزاحمت‌های زیادی برای کاربران ایجاد می‌کند.
تبلیغات

مصرف‌کننده‌هایی که هزینه‌های بیشتر از میانگین بازار را برای ورود به اکوسیستم اپل می‌پردازند، ورود به مجموعه‌ای حرفه‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که تنها اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پیشرفته را به آن‌ها ارائه می‌کند. البته وقتی سیستم‌عامل دستگاه گران‌قیمت آن‌ها به محلی برای فروش سرویس‌های دیگر تبدیل می‌شود، انتظارها دستخوش تغییر می‌شوند. در همین رویکرد، کیفیت تجربه‌ی کاربری برای بازشدن فضا برای تبلیغات بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

گوشی آیفون را می‌توان جریان درآمدی اصلی اپل دانست. کوپرتینویی‌ها همیشه تلاش می‌کنند این محصول خود را به کالایی جذاب برای افرادی تبدیل کنند که به‌دنبال تجربه‌ی iOS برای زندگی موبایلی خود هستند. آن‌ها در همین مسیر تصمیم گرفته‌اند گوشی ارزان‌قیمت‌تری به‌نام iPhone 9 یا iPhone SE 2 عرضه کنند که iOS را دردسترس کاربران بیشتری قرار خواهد داد. اپل امروز می‌داند فرصت اصلی رشد در سرویس‌ها وجود دارد؛ زیرا سرویس‌ها دستگاه‌های هوشمند را کاربردی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر می‌کنند. در فصل گذشته، کوپرتینویی‌ها از سرویس‌های خود تنها ۱۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند که برابر با ۱۴ درصد از کل درآمد شرکت است.

استیو استرزا، مهندس سرویس تامبلر، اعتقاد دارد اپل برای درآمد از بخش سرویس‌ها به ثبت‌نام کاربران وفادار خود در سرویس‌های اختصاصی‌اش اکتفا نمی‌کند. اپل موزیک، اپل نیوز پلاس، اپل تی‌وی پلاس و اپل آرکید جریان‌های درآمدی مناسبی برای این شکرت فراهم می‌کنند؛ اما استرزا می‌گوید آن‌ها برای افزایش درآمد به رویکردهای تهاجمی تبلیغاتی روی آورده‌اند. او اعتقاد دارد زمانی‌که کاربران iOS از سرویس‌های اختصاصی اپل استفاده نمی‌کند، تبلیغات متعدد با شیوه‌های تهاجمی برای او نمایش داده می‌شود؛ گویی ۴۸۰ میلیون کاربر سرویس‌های اختصاصی اشتراکی اپل برای آن‌ها کافی نیست.

تبلیغات در سرتاسر iOS 13 دیده می‌شوند و راهی نیز برای مسدودکردن آن‌ها با استفاده از سیستم داخلی مسدودساز محتوای تبلیغاتی وجود ندارد. استرزا با اشاره به این نکته می‌گوید اپلیکیشن‌های اختصاصی اپل در iOS همچون اپ استور و اپل موزیک به‌صورت مداوم تبلیغ سرویس‌های اشتراکی را نمایش می‌دهند؛ حتی برخی اوقات در پنل اعلان‌ها نیز شاهد نمایش تبلیغات مشابه خواهید بود. کاربران iOS با تأیید نمایش تبلیغات برای سرویس‌های اشتراکی، مزاحمت تبلیغ برای سرویس پولی آی‌کلاد را آزاردهنده‌تر از همه می‌دانند.

apple tv plus

نمایش تبلیغات به کاربران سیستم‌عامل محدود به iOS نیست. مایکروسافت نیز اخیرا استراتژی تبلیغاتی‌ای به‌کار گرفته است و به‌روزرسانی رایگان به ویندوز ۱۰ را به دفعات برای کاربران ویندوز ۷ نمایش می‌دهد. حتی کاربرانی که ویندوز ۷ را با پرداخت هزینه‌ی کامل خریده‌اند، بازهم تبلیغات مذکور را مشاهده می‌کنند. ردموندی‌ها تبلیغ ارتقای ویندوز ۱۰ را با پوشش نکته و پیشنهاد نمایش می‌دهند که آن‌ها را برای برخی کاربران تحمل‌پذیر می‌کند.

تبلیغات متعدد برای سرویس‌های اشتراکی کیفیت تجربه‌ی کاربری iOS را کاهش می‌دهد

گزارش‌های متعدد از کاربران iOS تأیید می‌کند تبلیغات اپل در صفحه‌ی هوم و تب‌های موجود در اپلیکیشن‌هایی همچون اپل موزیک، تی‌وی پلاس، نیوز پلاس، والت و اپ استور نمایش داده می‌شود. روندی که کوپرتینویی‌ها در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود در پیش گرفته‌اند، به‌نوعی آن را به بدافزار تبلیغاتی (Adware) شبیه می‌کند. رویکرد کنونی کاملا درمقابل ادعای اپل قرار می‌گیرد که همیشه ادعا می‌کند بهترین تجربه‌ی کاربری را برای مشتریانش به‌ارمغان می‌آورد.

اگر کاربر iOS در منطقه‌ای ساکن باشد که از سرویس‌هایی همچون اپل تی‌وی پلاس پشتبیانی نمی‌کند، تبلیغ آن سرویس‌ها را در اپلیکیشن‌های دیگر مشاهده نخواهد کرد. ظاهرا اپل پس از معرفی و عرضه‌ی محتوای جدید در سرویس‌های مذکور، روندهای تبلیغاتی را شدیدتر می‌کند؛ البته درنهایت همیشه روی نفروختن داده‌ی کاربران تأکید می‌کند.

این اولین مرتبه‌ای نیست که اپل به‌‌دلیل رویکردهای بحث‌برانگیز با انتقادهای شدید مواجه می‌شود؛ زیار سال گذشته مجبور شد الگوریتم جست‌وجوی اپ استور را تغییر دهد؛ چون اپلیکیشن‌های خود اپل را در نتایج صدها کلمه‌ی کلیدی در رتبه‌های برتر قرار می‌داد. البته اپل با حفظ موقعیت خود ادعا کرد تغییر در الگوریتم تصحیح نیست و به‌نوعی بهینه‌سازی محسوب می‌شود. درنهایت، اگر انتقادها از روندهای تبلیغاتی شرکت ادامه پیدا کند و تشدید شود، شاید روزی «بهینه‌سازی» روندهای تبلیغاتی را نیز شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات