گوگل مپس ۱۵ ساله شد؛ اپلیکیشنی که مسیریابی را متحول کرد

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل مپس ۱۵ سال پیش به‌عنوان سرویس اختصاصی نقشه‌ ومسیریابی غول موتور جست‌وجو رونمایی و منتشر شد و دورانی تازه را در دنیای فناوری شروع کرد.
تبلیغات

گوگل پانزدهمین سال یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین پروژه‌های خود را جشن می‌گیرد؛ ابزاری که نقشه‌برداری از تمامی نقاط جهان را در سر داشت. اگر نگاهی به گذشته‌ی نه‌چندان دور داشته باشید، قطعا نقشه‌های کاغذی را به یاد می‌آورید که برای پیدا کردن مسیرهای حتی ساده کاربرد داشتند؛ المان‌هایی تاریخی که امروز واقعا جایی در زندگی مردم روزمره ندارند و حذف آن‌ها از پیامدهای توسعه‌ی گوگل مپس بود.

غول موتور جست‌وجو ۱۵ سال پیش و در یک پست وبلاگی در تاریخ هشتم فوریه‌ی ۲۰۰۵، گوگل مپس را رونمایی کرد. در آن زمان، برت تیلور مدیر محصول سرویس نقشه بود و کاربردهایی همچون پیدا کردن مکان‌های مهم مانند هتل را در نزدیکی موقعیت افراد پیشنهاد داد. به‌علاوه امکان مشاهده‌ی زنده‌ی وضعیت ترافیک مناطق مجاور بدون نیاز به دانلود کردن تصاویر نقشه نیز از کاربردهای پیشنهادی برای گوگل مپس بود.

گوگل امروز ۱۵ سالگی سرویس محبوب مسیریابی خود را با آیکون جدید و بازطراحی کلی اپلیکیشن و چند قابلیت جدید جشن می‌گیرد. بزرگ‌ترین تغییر را در آیکون اپلیکیشن می‌بینیم که در عکس اصلی مطلب نیز به‌وضوح مشخص است. در محیط کاربری اپلیکیشن، شاهد دو تب جدید به‌ نام‌های contribute و updates هستیم.

گوگل مپس / Google Maps

در طراحی جدید گوگل مپس، تب for you با بخشی متمرکزتر به‌نام saved جایگزین شده است. تغییرات اخیر با هدف نشان دادن تمرکز بیشتر اپلیکیشن بر محتوای تولیدشده توسط کاربر و امکان دنبال کردن کاربران دیگر در طراحی اعمال شد. با تغییر طراحی و اضافه کردن تب‌های جدید، تغییرهای کاربردی مذکور بیش‌ازپیش در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. گوگل همچنین قابلیت‌‌‌های جدید را در سرویس نقشه‌ی خود رونمایی کرد که البته تا ماه مارس منتشر نمی‌شوند. گوگل مپس قبلا تنها شلوغ بودن قطار یا اتوبوس را در برخی مناطق بسته به ورودی کاربران اعلام می‌کرد. در نسخه‌های جدید، کاربران می‌توانند مواردی همچون دمای داخلی وسیله‌ی نقلیه، امکان ورود با صندلی چرخ‌دار، واگن مخصوص بانوان و حتی حضور مأموران امنیتی را گزارش دهند. تغییر مهم دیگر نیز در بخش رابط کاربری واقعیت افزوده‌ی مسیریابی اعمال شد که تجربه‌ی کاربری راحت‌تری را ارائه می‌کند.

اینترنت پیش از تولد و گسترش سریع گوشی‌ هوشمند، ابزار مفیدی در نقشه‌خوانی و مسیریابی بود، اما این کاربرد را به شیو‌ه‌ای متفاوت ارائه می‌کرد. سرویس‌هایی همچون MapQuest وجود داشتند که مسیر موردنظر کاربر را پیش از شروع سفر با دستورهایی همچون پیچیدن به سمت چپ و راست مشخص می‌کردند. سپس همین دستورها توسط کاربر چاپ می‌شد و مانند یک نقشه‌ی کاغذی، همیشه همراه او بود. البته چنین دستورالعمل‌‌هایی قطعا قابلیت نمایش زنده‌ی وضعیت کاربر و به‌روزرسانی درصورت خارج شدن از مسیر را نداشتند.

گوگل مپس / Google Maps

پیش از تولد اینترنت، مسیریابی وضعیتی بسیار متفاوت با امروز داشت. کاربران از نقشه‌های کاغذی یا کتاب‌های اطلس استفاده می‌کردند که عموما هم اطلاعاتی به‌روز نداشتند. هیچ‌گونه دستورالعمل رانندگی و مسیریابی نیز وجود نداشت و افراد باید نقشه‌خوانی را خودشان می‌آموختند. شاید تصور چنین دنیایی برای کاربران جوان امروز دنیای اینترنت، ترسناک و غیرواقعی باشد.

امروز گوگل مپس در فهرست برترین و پربازدیدترین اپلیکیشن‌های مسیریابی جهان قرار دارد و در مناطقی همچون ایالات متحده، با فاصله‌‌‌ی قابل‌توجه، برترین سرویس است. رقبایی همچون اپلمپس و Waze هم در فهرست برترین‌ها قرار دارند، اما به‌هرحال گوگل مپس همیشه فاصله‌ای زیاد با آن‌ها دارند. درنهایت، پروژه‌ی موفق گوگل یکی از بزرگ‌ترین ساختارشکنی‌ها را در سبک زندگی انسان‌ها ایجاد کرد و امروز دیگر اثری از نقشه‌های چاپی در دست مردم عادی دیده نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات