یوتیوب پردرآمدترین اپ دنیا در دسته ویدئو باقی ماند

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش‌های سنسورتاور، پلتفرم تحلیل بازار اپلیکیشن‌ها، یوتیوب در فهرست درآمد برترین اپلیکیشن‌های حوزه‌ی عکس و ویدئو در فصل دوم ۲۰۱۹ صدرنشین شد.
تبلیغات

اکنون زمان خوشحالی گوگل است؛ چراکه یوتیوب باردیگر به‌عنوان پردرآمدترین اپلیکیشن در دسته‌بندی فیلم و عکس در فصل دوم ۲۰۱۹ معرفی شده است. براساس داده‌های منتشرشده‌ی سنسورتاور (SensorTower)، تحلیلگر بازار اپلیکیشن، یوتیوب ۱۳۸ میلیون دلار درآمد از پرداخت کاربران کسب کرده است. کاربران آمریکایی حدود ۷۰ درصد و کاربران ژاپنی و بریتانیایی به‌ترتیب ۷ و ۴ درصد درآمد غول اشتراک ویدئو را تشکیل می‌دهند. این ارقام نمایانگر رشدی ۲۲۰ درصدی درآمد یوتیوب در مقایسه با سال گذشته هستند.

گفتنی است اپلیکیشن ویرایش ویدئو Kwai که هلدینگ تنسنت از آن پشتیبانی می‌کند، در جایگاه دوم و اپلیکیشن اشتراک ویدئو چینی تیک‌تاک (TikTok) در جایگاه سوم پردرآمدترین اپ‌های این دسته قرار گرفتند.

apps revenue for q2 2019 in photo and video category

یوتیوب در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹ نیز در این فهرست صدرنشین بود و Kwai نیز در جایگاه کنونی خود قرار داشت؛ اما تیک‌تاک خود را یک پله بالا کشیده و به جایگاه سوم دست یافته است.

فهرست سنسورتاور برای سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

apps revenue for q1 2019 in photo and video category

سنسورتاور روند تخمین درآمد خود از اپلیکیشن‌ها را این‌گونه توصیف می‌کند:

تخمین‌های ما از درآمد اپلیکیشن‌ها براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از اپ‌استور و گوگل‌پلی در سراسر دنیا و در بازه زمانی اول آوریل ۲۰۱۸ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ هستند و میزان کل پرداخت کاربران را نشان می‌دهند. این رتبه‌بندی درآمدهای دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن را شامل نمی‌شود.

جای تعجب دارد نتفلیکس که زمانی پردرآمدترین اپ در بین تمام دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۱۸ بود؛ اما اکنون در دسته‌ی عکس و ویدئو نامش به‌چشم نمی‌خورد. چند هفته پیش، سنسورتاور گزارش داد گوگل ۱۴.۲ میلیارد دلار درآمد از خریدهای گوگل‌پلی کسب کرده؛ درحالی‌که این رقم ۲۲.۵ میلیارد دلار برای اپ‌استور اپل گزارش شده است. با وجود چنین رشدی در درآمدهای یوتیوب، سازندگان آن با سیاست‌های اخیر این پلتفرم، به‌‌ویژه سیاست‌های مبهم کسب‌ درآمد آن، موافق نیستند.

در روزهای اخیر نیز، گروهی از یوتیوبرها کمپینی اعتراضی به‌نام FairTube به‌راه انداختند و در آن شفافیت بیشتری درباره‌ی عوامل تأثیرگذار بر کسب درآمد و میزان بازدیدها را خواستار شدند. همچنین، این گروه درباره‌ی اینکه کدام قسمت از ویدئو سیاست‌های این پلتفرم را نقض می‌کند، از یوتیوب اطلاعات دقیق‌تری طلب کردند. ناگفته نماند آن‌ها برای طرح مخالفت خود علیه تصمیم‌های جنجال‌برانگیز غول اشتراک ویدئو، وجود افرادی پاسخ‌گو را خواستار شدند. برای روشن‌شدن تأثیر این حرکت به‌منظور تغییر اوضاع باید منتظر ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات