زوم‌اپ: EXIF Viewer؛ مشاهده و ویرایش اطلاعات تگ‌های عکس و فیلم

دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با اپلیکیشن EXIF Viewer می‌توانید اطلاعات Exif عکس‌ها و ویدئوهای خود، مانند محل و تاریخ ثبت و تنظیمات دوربین را ببینید و ویرایش کنید.
تبلیغات

Exif مخفف Exchangeable image file format یا همان قالب فایل تصویری تعویض‌پذیر است و استانداردی برای قراردادن اطلاعات و تگ‌های مختلف روی فایل‌های صوتی و عکس‌ها به‌شمار می‌آید. این اطلاعات از تاریخ ثبت تصویر و نوع دوربین و لنز گرفته تا موقعیت جغرافیایی و مشخصات دقیق تنظیمات دوربین و حتی جهت ثبت عکس را شامل می‌شود. در این مطلب، اپلیکیشن EXIF Viewer را برای سیستم‌عامل iOS معرفی می‌کنیم. این اپلیکیشن، اپلیکیشنی بسیار کارآمد برای نمایش و تغییر اطلاعات Exif است. گفتنی است مشابه اندرویدی این اپلیکیشن نیز در این مطلب معرفی شده است.

این برنامه طراحی مناسب و ساده‌ای دارد. در صفحه‌ی اول، همه‌ی عکس‌ها بدون دسته‌بندی نمایش داده و در صفحه‌ی Albums، در قالب آلبوم‌ها دسته‌بندی شده‌اند. البته در نسخه‌ی مجانی، این دسته‌بندی‌ها محدودیت‌هایی دارند. با انتخاب آیکون بالا سمت راست نیز می‌توانید نحوه‌ی نمایش عکس‌ها را تغییر دهید یا چند عکس را برای ویرایش انتخاب کنید.

EXIF Viewer
EXIF Viewer

در حالت نمایش List View، چند مورد اصلی از اطلاعات عکس را می‌بینید و با کشیدن انگشت روی عکس در جهت افقی، اطلاعات بیشتر به‌نمایش در می‌آید. با انتخاب عکس نیز می‌توانید اطلاعات کامل آن را مشاهده کنید. همچنین، می‌توانید برای انتشار در بسترهای مختلف، موقعیت جغرافیایی عکس یا کل اطلاعات Exif آن را پاک کنید و با انتخاب Share در بالا سمت راست، تصویر را به‌اشتراک بگذارید یا صرفا اطلاعات Exif آن را کپی کنید. افزون‌براین، با انتخاب دکمه‌ی مشخص‌شده در شکل میانی می‌توانید انتخاب کنید که تغییرات روی عکس اصلی ذخیره یا عکس جدیدی ایجاد شود یا پس از ایجاد عکس جدید، عکس قبلی پاک شود. با انتخاب دکمه‌ی Edit EXIF نیز، می‌توانید برخی از این برچسب‌ها را ویرایش کنید.

EXIF Viewer
EXIF Viewer
EXIF Viewer

علاوه‌براین، از قسمت Favorites به عکس‌های دلخواهتان دسترسی دارید. در بخش تنظیمات، می‌توانید انتخاب کنید کدام تگ‌ها نمایش داده شوند و ترتیب آن‌ها را تغییر دهید. همچنین، می‌توانید ظاهر برنامه و برخی موارد دیگر مانند واحدها را تغییر دهید. در بخش Help، به راهنمای استفاده از برنامه دسترسی دارید که در اولین اجرای اپ نمایش داده شده است. افزون‌براین، لینک به دو ویدئوِ آموزش ویژگی‌های این برنامه در یوتیوب، در این قسمت موجود است.

EXIF Viewer
EXIF Viewer
EXIF Viewer

یکی از ویژگی‌های بسیار مفید این برنامه اکستنشن آن است که مشاهده‌ی اطلاعات Exif از داخل همه‌ی برنامه‌ها را ممکن می‌کند. کافی است روی دکمه‌ی Share برای هر عکس یا فیلم کلیک و در قسمت اکستنشن‌ها، View Exif را انتخاب کنید. اگر این اکستنشن را نمی‌بینید، تا انتها به‌سمت راست بروید و با انتخاب More، به تنظیمات اکستنشن‌ها بروید و آن را فعال کنید.

EXIF Viewer
EXIF Viewer

ویدئویی از ویژگی‌های برنامه:

دانلود ویدئو

این اپلیکیشن دو نسخه‌ی پولی (با قیمت ۲.۹۹ دلار) و رایگان دارد که نسخه‌ی رایگان فقط کمی در تعداد عکس‌ها و آلبوم‌های نمایش‌داده‌شده در برنامه محدودیت دارد و شامل تبلیغات است. این دو نسخه به‌ترتیب امتیاز بسیار خوب ۴.۷ و ۴.۶ را از کاربران دریافت کرده‌اند.

نکات مثبت

  • طراحی مناسب
  • امکان ویرایش اطلاعات
  • اکستنشن
  • وجود همه‌ی امکانات مربوط به Exif در نسخه‌ی رایگان

نکات منفی

  • نبود امکان ویرایش همه‌ی تگ‌ها

دانلود اپلیکیشن

اپ‌استور (پولی) اپ‌استور (رایگان)

اپلیکیشن‌های محبوب خود را ازطریق ایمیل app@zoomit.ir به زومیت معرفی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات