اینستاگرام امکان دانلود محتوای ارسال شده را فراهم می‌کند

پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینستاگرام به زودی به کاربران اجازه خواهد داد محتوایی را که در این شبکه‌ی اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند دانلود کنند.
تبلیغات

پیش از این اینستاگرام به دلیل عدم وجود امکان انتقال محتوا مورد انتقاد قرار گرفته بود؛ این درحالی است که در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک امکان دانلود محتوای ارسال شده توسط کاربر وجود دارد. اکنون یکی از سخن‌گویان اینستاگرام اعلام کرده:

ما در حال ساخت ابزاری برای انتقال داده‌ها هستیم. به‌زودی می‌توانید آنچه در اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اید، از جمله تصایر، ویدئوها و پیام‌ها را دانلود کنید.

این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد به‌آسانی اینستاگرام را ترک کرده و به یکی از شبکه‌های اجتماعی رقیب مهاجرت کنند. اگر اینستاگرام این ابزار را پیش از چهارم خردادماه (۲۵ ماه می) ارائه دهد، از نظر پیروی با قوانین مراقبت از داده‌های عمومی اتحادیه‌ی اروپا نیز با مشکلی مواجه نخواهد شد؛ بر اساس این قوانین، فراهم آوردن امکان انتقال اطلاعات اجباری است.

از ابتدای کار، اینستاگرام به گونه‌ای طراحی شده بود که امکان تهیه‌ی خروجی از داده‌ها بسیار مشکل باشد. در این شبکه‌ی اجتماعی کاربران امکان ذخیره‌سازی و دانلود پست‌هایی که خودشان ارسال کرده‌اند را ندارند. این در حالی است که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر از این شبکه استفاده می‌کنند و ۸ سال از شروع کار آن می‌گذرد. در مقام مقایسه، فیسبوک در سال ۲۰۱۰، تنها شش سال پس از شروع به کار خود، ابزاری را برای دانلود داده‌های ارسال شده فراهم کرد.

اینستاگرام / Instagram

باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا اینستاگرام صرفا امکان دانلود تصاویر، ویدئوها و پیام‌های ارسالی را فراهم خواهد کرد؛ یا این‌که امکان تهیه‌ی خروجی از لیست دنبال کنندگان و دنبال شدگان، نظرات، استوری‌ها و متن‌های اضافه شده به هر پست هم وجود خواهد داشت. همچنین مشخص نیست که مطالب دانلود شده با همان کیفیت اصلی دانلود خواهند شد یا فشرده می‌شوند. اینستاگرام در پاسخ به وب‌سایت تک‌کرانچ اعلام کرده:

ما به‌زودی و در زمان معرفی این ابزار، جزئیات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت. اما به‌طور کل، این ابزار امکان دانلود و خروجی گرفتن از آنچه در اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اید را فراهم خواهد کرد.

با این اوصاف باید منتظر باشیم تا جزئیات بیشتری مشخص شوند.

اگر اینستاگرام امکان دانلود تصاویر را بدون فشرده‌سازی و با همان کیفیت نمایش داده شده در این شبکه‌ی اجتماعی فراهم آورد، اپلیکیشن‌های غیررسمی مانند InstaPort، که برای تهیه‌ی خروجی از محتوای ارسالی در اینستاگرام ساخته شده‌اند منسوخ خواهند شد. این یک تغییر مثبت برای کاربران خواهد بود؛ چرا که توسعه‌دهندگانِ برخی از این اپلیکیشن‌ها ممکن است به محتوای ارسالی کاربران و اطلاعاتی نظیر نام کاربری و رمز عبور آن‌ها دست پیدا کرده و از این اطلاعات سوءاستفاده کنند.

امکان انتقال داده‌ها می‌تواند برای رشد شبکه‌های اجتماعی که می‌خواهند با اینستاگرام رقابت کنند هم مفید باشد. همچنین، با کمک چنین ابزاری امکان پشتیبان‌گیری از محتوای ارسالی برروی رایانه‌های شخصی یا اپلیکیشن‌های ذخیره‌ی تصویر فراهم خواهد شد. در عین حال، این ویژگی تحلیل ارتباطات اجتماعی و جمع‌آوری داده‌های مربوط به علائق کاربران است که به الگوریتم‌های اینستاگرام اجازه می‌دهد محتوای مرتبط با سلیقه‌ی کاربران را به آن‌ها نشان دهد. این ویژگیِ شخصی‌سازی باعث می‌شود شبکه‌های اجتماعی مشابه توانایی رقابت با اینستاگرام را نداشته باشند.

اگر اینستاگرام می‌خواست زمینه‌ی رقابت را برای شبکه‌های اجتماعی رقیب هموار کند، می‌بایست امکان تهیه‌ی خروجی از داده‌های ارتباطات اجتماعی کاربران را به‌ شیوه‌ای امن فراهم می‌کرد. این داده‌ها می‌توانند به کاربران اجازه دهند در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز افراد مشابهی را پیدا کرده و آن‌ها را دنبال کنند. اما معرفی همین ابزار انتقال اطلاعات نیز به منزله‌ی پیدا شدن کلیدی برای قفل صندوقچه‌ی داده‌های کاربران در اینستاگرام است؛ کلیدی که از مدت‌ها پیش نیاز به آن احساس می‌شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات