اینستاگرام به فراهم‌سازی بستر برای آزار جنسی کودکان متهم شد

پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
متا اینستاگرام
دادستان کل نیومکزیکو شکایت جدیدی را علیه متا ثبت کرده و فیسبوک و اینستاگرام را بستری برای پرورش مجرمان جنسی دانسته است.
تبلیغات

به گزارش وال‌استریت ژورنال، شکایت جدیدی از سوی دادستان کل نیومکزیکو علیه متا ثبت شده است. این دادخواست ادعا می‌کند که متا و مدیر عامل آن، مارک زاکربرگ، به فیسبوک و اینستاگرام اجازه داده‌اند تا به «بستری برای آزارگران جنسی کودکان» تبدیل شوند. طبق این شکایت که روز سه‌شنبه در دادگاه ایالتی ثبت شد، الگوریتم‌های متا محتوای جنسی را به کودکان توصیه می‌کنند.

دفتر دادستان کل نیومکزیکو تحقیقاتی را انجام داد که شامل ایجاد تعدادی پروفایل‌‌ جعلی و آزمایشی در فیسبوک و اینستاگرام بود؛ حساب‌هایی که ادعا می‌کردند کودک یا نوجوان هستند. در نتیجه‌ی این تحقیقات نه تنها توصیه‌های نامناسبی برای هر یک از حساب‌های طعمه پیدا کردند (از جمله حساب‌هایی که به‌صورت عمومی محتواهای مستهجن بزرگسالان را پست می‌کردند)، بلکه تأیید شد که آنها آزارگران و شکارچیان جنسی را نیز جذب کرده‌اند.

یک حساب کاربری آزمایشی که ادعا می‌کرد یک دختر ۱۳ ساله است، بیش از ۶٬۷۰۰ فالوور به دست آورد که بیشتر آنان مردان بزرگسال بودند. برخی از حساب‌ها از کاربر خواستند تا به‌صورت خصوصی با آنها تماس بگیرد یا به‌صورت آفلاین با آنان ملاقات کند.

بر اساس شکایت ثبت‌شده، حساب جعلی این دختر ۱۳ ساله «پیام‌هایی مملو از تصاویر و فیلم‌های جنسی» دریافت کرده است. این حساب بسیاری از پست‌ها و حساب‌ها را گزارش کرد؛ اما متا پاسخ داد که هیچ‌گونه نقضی از استانداردهای جامعه پیدا نکرده است.

در این شکایت آمده است: «پلتفرم‌های متا، فیسبوک و اینستاگرام، محل پرورش مجرمانی هستند که کودکان را برای قاچاق انسان، توزیع تصاویر جنسی، اغفال و فحشا شکار می‌کنند. نوجوانان و کودکان به‌راحتی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی ثبت‌نام کنند و هیچ فرآیند تأیید سنی برای آنان وجود ندارد. همچنین متا مطالب و محتوای نامناسب را برای آن‌ها ارسال می‌کند.»

وال استریت ژورنال اخیراً یافته‌هایی را منتشر کرده است از این که چگونه فیسبوک گروه‌هایی را که مطالب سوءاستفاده‌ی جنسی از کودکان را به اشتراک می‌گذارند، فعال و ترویج می‌کند. بر این اساس، متا اصطلاحات، عبارات و ایموجی‌های مرتبط با ایمنی کودکان را گسترش داد و از آن‌ها برای شناسایی شبکه‌های مجرم استفاده کرد. همچنین توصیه‌ی گروه‌ها با اعضایی که «رفتار مشکوک از خود نشان می دهند» را متوقف کرد.

سخنگوی متا به وال‌استریت ژورنال گفت: «ما برای از بین بردن آزارگران از فناوری پیشرفته استفاده می‌کنیم، کارشناسان ایمنی کودکان را استخدام می‌کنیم، محتوا را به مرکز ملی کودکان مفقود و مورد سوءاستفاده‌قرارگرفته گزارش می‌دهیم و اطلاعات را با دیگر شرکت‌ها و سازمان‌های مجری قانون، از جمله دادستان‌های کل ایالت به اشتراک می‌گذاریم.»

رائول تورس، دادستان کل نیومکزیکو، مدعی شد که متا خطراتی که کودکان در این پلتفرم با آن مواجه هستند را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد و همچنان تعامل و درآمدهای تبلیغاتی خود را به امنیت آسیب‌پذیرترین اعضای جامعه‌ ترجیح می‌دهد.

متا درحال حاضر با ده‌ها پرونده‌ی قضایی مبنی‌بر این که پلتفرم آن به سلامت روان کودکان آسیب می‌رساند، مواجه است. زاکربرگ و مدیران دیگر پلتفرم‌های اجتماعی بزرگ نیز قرار است در ماه ژانویه (دی و بهمن) در مجلس سنای ایالات متحده درباره ناتوانی خود در محافظت از کودکان شهادت دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات