متا بر سر «الگوریتم اعتیادآور و مضر برای جوانان» با انبوهی از شکایت‌ها روبه‌رو شد

پنج‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس شکایت‌های متعدد صورت‌گرفته از متا، این شرکت با وجود آگاهی از الگوریتم اعتیادآور رسانه‌های اجتماعی خود، برای محافظت از کاربران جوان اقدامی نمی‌کند.
تبلیغات

متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، با انبوهی از شکایت‌ها روبه‌رو شده که می‌گویند این شرکت به اندازه‌ی کافی برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های روانی به کاربران جوان خود تلاش نمی‌کند. شکایت‌های ارائه‌شده‌ در هفته‌ی جاری ادعا می‌کنند با وجود اینکه رسانه‌های اجتماعی از ورود آسیب‌های جدی به سلامت روان جوانان توسط محصولات خود آگاه هستند، عمداً تاکتیک‌های روان‌شناختی اعتیادآوری را برای به دام انداختن کاربران جوان و آسیب‌پذیر به کار می‌گیرند.

به گزارش Cnet، افراد شاکی می‌گویند سایت‌های محبوب در محافظت از کاربران جوان شکست می‌خورند و قرار گرفتن طولانی‌مدت درمعرض آن‌ها باعث خودکشی یا اقدام به خودکشی، آسیب رساندن به خود، اختلالات تغذیه، اضطراب شدید، افسردگی و مشکلات خواب می‌شود. درواقع شرکت‌ها حاضر هستند تمام این اتقاقات برای کاربرانشان رخ دهد اما سود بیشتری به دست آوردند.

اندی برچفیلد، وکیلی که شکایت‌ها را ارائه کرده است، در بیانیه‌ی روز چهارشنبه خود گفت:

امکان‌پذیر بود که اپلیکیشن‌های مذکور را به‌گونه‌ای طراحی کرد که آسیب‌های احتمالی به حداقل برسد، اما شرکت تصمیم گرفته‌اند برای دستیابی به سود بیشتر نوجونان را به آن‌ها معتاد کنند.متهمان می‌دانستند که محصولات و خدمات آن‌ها برای کودکان و نوجوانان تأثیرپذیر خطرناک است، اما این مسئله را کاملاً نادیده گرفتند.

تمام شکایات ۱۰۰ صفحه‌ای ارسال‌شده از کلرادو، دلاور، فلوریدا، جورجیا، ایلینویز، میسوری، تنسی و تگزاس ادعا می‌کنند متا در هشدار دادن به افراد زیر سن قانونی و والدین آن‌ها درباره اثرات مضر استفاده از رسانه‌های اجتماعی کوتاهی کرده است. درواقع، سال گذشته پس از افشای اسناد داخلی توسط فرانسیس هاگن، که قبلاً مدیر محصولات فیسبوک بود، کاربران در مورد این آسیب‌ها مطلع شدند.

برخی از تحقیقات داخلی که هاگن افشا کرده به تأثیر اینستاگرام بر نوجوانان مربوط می‌شود اما فیسبوک استدلال می‌کند که این گزارش نتایج تحقیق را اشتباه درک کرده است.

این شکایت‌ها نشان می‌دهند که متا چگونه محصولاتش را طراحی می‌کند تا کاربران را به پلتفرم خود معتاد و وابسته نگه دارد. برای مثال، با لایک کردن پست‌ها افراد زیر سن قانونی احساس سرخوشی را تجربه می‌کنند، اما زمانی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی متوقف می‌شود، علائمی مانند اضطراب و بی‌خوابی سراغ آن‌ها می‌آید.

متا هنوز به این شکایات و ادعاهای مطرح‌شده پاسخ نداده است.

آدام موسری، رئیس اینستاگرام در ماه دسامبر درمقابل کنگره‌ درباره‌ی آسیب‌هایی که شبکه‌ی اجتماعی مذکور به جوانان وارد می‌کند شهادت داد. در پایان سال ۲۰۲۱، موسری گفت این شرکت «درباره‌ی چیستی اینستاگرام» تجدید نظر خواهد کرد. پلتفرم مذکور همچنین ماه مارس گزینه‌های جدیدی را برای کنترل بیشتر والدین دردسترس قرار داد، اما اصلاً مشخص نیست چند نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات