کارکنان کمیسیون اروپا باید فورا تیک تاک را از دستگا‌ه‌های شخصی حذف کنند

پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تیک تاک / TikTok Logo روی گوشی و پس زمینه
کمیسیون اروپا می‌گوید به کارکنانش اعلام کرده است که سریعاً اپلیکیشن تیک تاک را از دستگاه‌های دولتی و شخصی حذف کنند.
تبلیغات

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که کارکنان این سازمان اجازه‌ی استفاده از شبکه‌ی اجتماعی تیک تاک را ندارند. دولت‌های غربی روزافزون در حال ابراز نگرانی درباره‌ی استفاده از پلتفرمی هستند که شرکت مادرش در چین فعالیت می‌کند.

ساعاتی قبل به کارکنان کمیسیون اروپا (بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا) گفته شد که اپلیکیشن تیک تاک را از تمامی دستگاه‌های سازمانی و شخصی که روی آن‌ها اپلیکیشن‌های کمیسیون اروپا نصب شده است، در سریع‌ترین زمان ممکن حذف کنند.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه می‌نویسد اپلیکیشن‌هایی نظیر Skype for Business و سیستم ایمیل داخلی کمیسیون اروپا روی دستگاه‌هایی که به استفاده از تیک تاک ادامه می‌دهند، از دسترس خارج می‌شود.

در پی انتشار گزارش فایننشال تایمز، کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای رسما تأیید کرد که کارکنانش اجازه‌ی استفاده از تیک تاک را ندارند. کمیسیون اروپا می‌گوید با این اقدام در تلاش است از داده‌ها و سیستم‌هایش در برابر تهدیدهای امنیتی احتمالی محافظت کند.

ممنوعیت استفاده از تیک تاک برای کارکنان کمیسیون اروپا جدیدترین نمونه از اقدام سازمان‌های غربی علیه پلتفرم محبوب این روزها است. تیک تاک که توسط بایت‌دنس مدیریت می‌شود، رشد انفجاری تجربه کرده است. منتقدان می‌گویند که به دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ی حزب کمونیست چین، بایت‌دنس مجبور است داده‌ی کاربران را در دسترس دولت قرار دهد.

تیک تاک در بیانیه‌ای که برای فایننشال تایمز ارسال کرده است از ناامیدی نسبت‌به تصمیم جدید کمسیون اروپا خبر داده است. سخنگوی این شبکه‌ی اجتماعی می‌گوید تیک تاک با کمیسیون اروپا در تماس است تا ذهنیت اشتباهی را که درباره‌ی پلتفرم محبوب چینی به وجود آمده است برطرف کند. تیک تاک بارها گفته است که هیچ ارتباط مستقیمی با دولت چین ندارد.

ایالات متحده و بریتانیا نیز پیش‌تر اقدام مشابهی انجام داده‌اند و از کارکنان بخش‌های حساس خواسته‌اند که تیک تاک را حذف کنند.

سنای آمریکا مدتی قبل لایحه‌ی جدیدی تصویب کرد که به موجب آن، کارکنان فدرال اجازه ندارند از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی استفاده کنند. شماری از ایالت‌های آمریکا ازجمله مریلند، تگزاس و آیووا به‌طور جداگانه استفاده از تیک تاک را ممنوع کرده‌اند.

بایت‌دنس در تلاش است قراردادی با دولت آمریکا امضا کند تا نگرانی‌ها را درباره‌ی تیک تاک پایان دهد. احتمالا این قرارداد باعث می‌شود بخشی از تیک تاک به یک شرکت آمریکایی فروخته شود. شاید تیک تاک به برخی از شرکت‌های آمریکایی اجازه دهد که روی سیستم‌های داخلی‌اش نظارت کنند.

اواخر سال گذشته‌ی میلادی اعلام شد که چهار کارمند بایت‌دنس به‌طور غیرقانونی به داده‌ی کاربران آمریکایی دسترسی پیدا کرده‌اند. تیک تاک گزارش‌ها را تأیید کرد و گفت کارمندان خاطی اخراج شده‌اند. همچنین سال گذشته پارلمان بریتانیا حساب تیک تاک خود را از دسترس خارج کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات