تصاویر منتخب مسابقه عکاسی ملی و منطقه‌ای سونی منتشر شد

یک‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
سازمان عکاسی جهانی، تصاویر بی‌نظیر منتخب مسابقه عکاسی ملی و منطقه‌ای سونی را در فضای مجازی منتشر کرد.
تبلیغات

سازمان عکاسی جهانی (World Photography Organisation) که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد، هدف خود را افزایش آگاهی و سطح مکالمه در مورد عکاسی در سراسر جهان اعلام کرده است. مسئولان این سازمان هر ساله بستری در اختیار سونی قرار می‌دهند که از آثار عکاسان بیش از ۵۰ کشور جهان میزبانی و جایزه ملی و منطقه‌ای سونی را به هنرمندان برتر اهدا کند. تاکنون این برنامه به بیش از ۵۰۰ عکاس جایزه داده و این رقم در حال افزایش است. این مسابقه معتبر و تأثیرگذار اکنون در نهمین سال خود است و بهترین تصاویر آن از سراسر جهان انتخاب شده‌اند. به برندگان آن مسابقه تجهیزات تصویربرداری دیجیتال سونی اهدا می‌شود و آثار آن‌ها در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرد. این جشنواره به حمایت از هنرمندان فعال در رسانه عکاسی کمک می‌کند و کارهای آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. سازمان عکاسی جهانی، تورها و مسابقات بین‌المللی را ترتیب می‌دهد و به شکل‌گیری همکاری‌ها و ارائه جوایز معتبر کمک ‌می‌کند.

خبرگزاری Bored Panda تصاویر منتخب این مسابقه را جمع‌آوری کرده و با برخی از برندگان ارتباط گرفته است. لطفا در قسمت نظرات، نام اثری که در نگاه شما جذاب‌تر و تأثیرگذارتر است بنویسید. در این مقاله تمامی تصاویر برتر را مشاهده می‌کنید.

برنده میانمار

ماهی‌گیری صبح مه‌آلود (Foggy Morning Fishing) اثر مین مین زاو

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

این صحنه پدر و پسری را نشان می‌دهد که اوایل یک روز صبح زمستانی ماهی می‌گیرند. در میانمار، کودکان با والدین خود کار می‌کنند تا برای کل خانواده درآمد به‌ دست آورند.

کامیلا جی گروس، نویسنده کتاب «دختر ماه»، ۱۰ سال را در برلین گذراند و پس از به دست آوردن مقام استادی در رشته‌ ادبیات، به خانه خود در لهستان بازگشت تا در تجارت خانوادگی مشغول شود. وی که مادر دو فرزند است، گفت:

عکاسی اشتیاق، وسواس و شیوه نفس کشیدن من است. عکاسی بخشی از من است که دوست دارم در آن گم شوم، متعجب شوم، بخشی که می‌توانم نسخه‌هایی از واقعیت را ایجاد کنم که بیشتر از همه با حساسیت من سازگار هستند. همیشه عکسی که در حال خلقش هستم، آخرین چیزی است که قبل خواب در ذهن خود دارم.

کامیلا فاش کرد که با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و عکاسی به نوعی درمانی برای او بوده است. او سال ۲۰۱۸ در میان ۱۰۰ برنده انجمن عکس National Geographic's YOUR SHOT بود و امسال برنده جایزه National & Regional Sony شد.

برنده ایتالیا

پرتره روباه (Fox Portrait) اثر داوید جیانتی

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

به دنبال بارش شدید باران در پارک ملی ابروزو، این روباه قرمز وحشی به دنبال غذا است.

جانیس پالولیس ۲۷ ساله، برنده کل لتونی، به Bored Panda گفت او در مسابقه ملی و منطقه‌ای سونی شرکت می‌کند؛ زیرا مجموعه عالی از عکس‌های طبیعت کشور خود را دارد. جانیس عکاس طبیعت و حیات وحش است؛ اما گاهی اوقات کارهای تجاری و حتی عروسی را پوشش می‌دهد. وی اظهار داشت که حضور در میان برندگان به او کمک می‌کند تا محتوای بصری خود را بهبود ببخشد. او گفت:

این تجربه برای الهام بخشیدن به آینده من است!

جانیس بیش از ۱۰ سال تجربه به عنوان عکاس مستقل دارد.

برنده لتونی

قارچ درخشان (Glowing Mushroom) اثر جانیس پالولیس

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

نقاشی با نور در جنگل لتونی.

مقام دوم ژاپن

مار پاییزی (Autumn Snake) اثر هیروکی نوز

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

این عکسی هوایی از جاده‌ای کوهستانی در هاکونه ژاپن است. مسیری که از آسمان دیده می‌شود، شبیه مار است. برگ‌های درختان رنگی که در پاییز عکس آن‌ها گرفته شده بسیار زیبا بودند.

عبدالله الموسیفری، برنده قطر، به Bored Panda گفت توصیف دسته‌ای که اثر او در آن قرار می‌گیرد دشوار است. وی معتقد است که هر عکس می‌تواند به یک اثر هنری تبدیل شود اگر به بهترین روش ثبت شده باشد. وی که اصالتاً اهل عمان است، در قطر اقامت دارد و از سال ۲۰۱۲ وقتی از فیلم‌برداری دور شد، سفر خود را در دنیای عکاسی آغاز کرد. عبدالله گفت:

من در کارگاه‌های زیادی شرکت کردم تا مهارت‌ها و دانش خود را افزایش بدهم؛ اما واقعیت این است که اگر نتوانید هنرهای اطراف خود را تحسین کنید، هیچ یک از این کارگاه‌ها به شما کمک نمی‌کنند و مهم‌ترین مسئله این است که چگونه می‌توانید یک دیدگاه را به واقعیت تبدیل کنید.

الموسیفری، فردی که عکس برنده موزه هنر اسلامی را ثبت کرده است، گفت این مسابقات انگیزه او را با نشان دادن عشقش به هنر عکاسی حفظ می‌کند. وی ادامه داد:

هنوز هم معتقدم که روزی به آرزوی خود خواهم رسید که در جامعه عکاسی نامی شناخته‌شده باشم و آثار هنری من سوژه‌های جالبی برای الهام بخشیدن به نسل آینده باشند.

برنده اتریش

اسب در برابر پس‌زمینه سیاه (Horse Against Black Background) اثر میکائلا اشتاینر

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

من از این اسب زیبا در ورودی اصطبل و فقط با استفاده از نور طبیعی و پس‌زمینه سیاه عکس گرفتم.

برنده اندونزی

شعرهایی برای خواهران (Poems For Sisters) اثر هاردیجانتو بودیمن

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

شما فرشته‌های مبدل هستید

کنار هم یا مایل‌ها از هم فاصله دارید

خواهران همیشه با هم ارتباط قلبی خواهند داشت

میریا ویلاپلانا، عکاس خودآموز متولد بارسلونا، به‌صورت آزمایشی عکاسی آنالوگ را آغاز کرد و سپس به سمت دوربین دیجیتال رفت. این فرد که برنده قسمت امارات متحده عربی شده، از سال ۲۰۱۶ به همراه همسرش و دوقلوهای ۹ ساله خود در دبی زندگی و کار کرده است. او در سبک عکاسی سیاه و سفید و پرتره‌نگاری خلاق تخصص دارد و بیشتر با نور طبیعی و لنزهای خلاقانه کار می‌کند. ویلاپلانا گفت:

۲۰۲۰ برای بسیاری از مردم، سال چالش‌برانگیزی بود. حس عدم اطمینان و شیوه زندگی جدیدی که عادی شده بود مرا مجبور کرد سراغ دلیل نمادین ماسک‌های صورت بروم و روش‌هایی که ما خود را برای دیگران آشکار می‌کنیم کشف کنم. دوقلوهایم با من همکاری کردند و سری عکس‌های «نقاب» در باغ خودمان جان گرفت.

میریا اظهار داشت که برنده شدن در مسابقه جهانی عکاسی سونی ۲۰۲۱ افتخار فوق‌العاده‌ای است و تشویقی برای ادامه کار سخت و استفاده مداوم از هنر عکاسی برای بیان خود و دنیای اطرافش تلقی می‌شود.

برنده فنلاند

شب (Night) اثر متی ویرتانن

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

ممکن است در ۲۰۲۰ نتوانسته باشم هیچ شهاب سنگی را شکار کنم، اما این عکسبرداری شبانه که پر از شگفتی است انجام دادم. این تصویر با اکسپوژر ۳۰ ثانیه‌ای و با استفاده از سه پایه در ISO 4000 ثبت شد.

برنده یونان

کشاورزی مه‌آلود (Foggy Farming) اثر تودوروس آپیرانتیس

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

انسان در ارتفاع ۱۰۰۳ متری، کوه زاس (زئوس) بر جزیره ناکسوس یونان تسلط دارد. روزی در اوایل آوریل، تصمیم گرفتم به قله برسم. زمانی که در نیمه راه بودم، مه چنان متراکم شد که کوه کاملاً پنهان بود و احساس می‌کردم در حال پرواز کردن هستم. متوجه گله کوچکی از گوسفندان شدم که در این محیط عجیب با آرامش در حال چرا بودند. پیش از آن که مسیر خود را ادامه بدهم و در مه گم شوم، این تصویر را ثبت کردم.

برنده مکزیک

نفس اول (First Breath) اثر برایان منا لورینو

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

طلوع آفتاب در دامنه‌های آتشفشان Popocatépetl.

برنده روسیه

بی‌صدا در کوهستان (Silently In The Mountains) اثر اوگنی ایوانف

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

خانه‌ای غرق در سکوت کامل که تا بهار فراموش می‌شود.

برنده تایلند

شناور پاییزی (Autumn Float) اثر ساوانی سانترارک

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

فصل پاییز در دریاچه کاواگوچی ژاپن. کوه فوجی با برگ‌های پاییزی خود برای عکاسان بسیار محبوب است و من نیز عکس گرفتن در این فصل را دوست دارم.

برنده ایالات متحده آمریکا

ساعت شنی (Hourglass) اثر پاتریک مولر

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

تپه شنی دره مرگ با کوه‌های اطراف روبه‌رو می‌شود.

برنده بنگلادش

نام او چندی است (Her Name Is Chandi) اثر صابر هوسن

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

پرتره کودکی که در مزرعه شالیزار مشغول به کار است. او در کنار پدر و مادرش کار می‌کند؛ زیرا به وی امکان ادامه تحصیل می‌دهد. اشتیاق او الهام‌بخش بود.

برنده هندوستان

گاومیش اهلی آسیایی (Water Buffalo) اثر شریجیت بورتاکور

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

جانوری از جنگل‌های شمال شرقی هند.

برنده بلغارستان

زمین فرازمینی - مریخ (Extraterrestrial Earth – Mars) اثر آنیز کارادژا

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

این سد معمولاً پر است؛ اما این بار خشک شده بود. صحنه‌هایی از این دست نشان می‌دهد که تأثیرات تغییرات آب و هوایی آشکارتر از همیشه هستند. بعد از چند هفته که به مطالعه زاویه خورشید پرداختم، موفق شدم تصویری را که آرزو داشتم بگیرم؛ البته نیازی به گفتن نیست که کمی بخت نیز همراهم بود.

برنده لیتوانی

صنایع دستی سنتی: پرتره سازنده اسباب بازی (Traditional Crafts: Portrait Of A Toymaker) اثر سیماس برنوتاس

برنده مسابقه

صنایع دستی باستانی سرشار از خرد نسل‌های گذشته هستند، هر ملتی داستان‌ها و افسانه‌های خاص خود را در مورد آن‌ها دارد. برای این مجموعه، صنعتگران لیتوانیایی را با روحی عرفانی اسیر کردم تا بتوانم آن‌ها را به عنوان مراقبان فداکار سنت‌های رو به زوال نشان دهم. تصویر مذکور یکی از بسیار عکس‌های این پروژه است.

برنده کرواسی

رانندگی از میان جنگل یخی (Driving Through The Ice Forest) اثر تومیسلاو ویچ

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

پس از اولین بارش برف در اواخر سال ۲۰۲۰، دوربین خود را به بزرگ‌ترین جنگل قدیمی در کرواسی بردم. این جاده از آن عبور می‌کند.

برنده صربستان

برداشت فلفل، طلای سرخ صربستان (Serbia's Red Gold Pepper Harvest) اثر ولادیمیر ژیوژینوویچ

 

زن سالخورده‌ای ریسه‌های فلفل قرمز را در دونجا لوکوسنیکای صربستان تهیه می‌کند. در این روستا در موراوای جنوبی، حدود ۲۵۰ از ۲۸۰ خانوار مشغول پرورش فلفل هستند؛ اگرچه کاهش جمعیت به این معنا است که این تعداد نیز کمتر می‌شوند. حدود ۵۰۰ تن فلفل ساییده شده در منطقه‌ای به مساحت ۲۵۰ هکتار تولید می‌شود.

برنده لهستان

دختر ماه (The Moon Girl) اثر کامیلا جی گروس

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

جنبه تاریک شبکه‌های اجتماعی که به نظر می‌رسد همه در آن خوشحال هستند.

برنده ژاپن

آخرین زمستان (The Last Winter) اثر یوکیهیتو اونو

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

این قطار (معروف به Ki-Ha 40) که تصویر آن در فوکوشیمای ژاپن ثبت شده در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ از خط Tadami بازنشسته شد.

برنده اسلواکی

در مسیر خودش (On His Own Path) اثر پیتر سووبودا

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

یک اسکی‌باز کراس کانتری از تپه‌ای بالا می‌رود. می‌خواستم تصویر زمستانی مینیمالی ثبت کنم که نمادین باشد و موازی زندگی انسان را ارائه بدهد.

برنده ویتنام

در انتظار (Waiting) اثر توآن نگویان کوانگ

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

این عکس در هاگیانگ ویتنام گرفته شده است. وارد خانه‌ای در دهکده شدم و اجازه گرفتم تا در آنجا عکس بگیرم.

برنده مصر

رقصنده مولوی (The Mevlevi Dancer) اثر عبدالحمید فوزی طاهون

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

تنورا یک رقص مصری است که با حرکات دایره‌ای شکل اجرا می‌شود و ریشه‌های معنوی آن در تصوف است. مجریان آن معتقدند که تمام حرکات جهان در همان نقطه شروع و پایان می‌یابد، بنابراین این امر در رقص منعکس می‌شود؛ این رقص با چرخش مداوم باعث می‌شود که آن‌ها مانند سیاره‌هایی در فضا ظاهر شوند.

برنده نیوزیلند

مکان اشتباه، زمان اشتباه (Wrong Place Wrong Time) اثر موری چنت

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

این تکه یخ آنقدر در قسمت‌های کم‌عمق چرخید تا سرانجام فرم فرسوده و ارگانیکی به خود گرفت. هنگام غروب از آن عکس گرفتم و از پایین به آن نور دادم.

برنده مالزی

ماکاک دم‌بلند (Long-Tailed Macaque) اثر یوگاناتان یوک

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

این عکس از ماکاک دم‌بلندی که به ماکاک خرچنگ‌خوار نیز معروف است، در جنگل حرا کوالا گولای پراک گرفته شده است. عصر یک روز به امید عکاسی از پرندگان یا مارها به آنجا رفتم که دیدم گروهی از ماکاک‌ها برای آخرین وعده غذایی روز خود در گل‌ولای مشغول جست‌‌وجو هستند. همان‌طور که این ماکاک به بالا نگاه می‌کرد، پرتویی از غروب خورشید روی آن افتاده بود. احساس کردم گویی این حرکتی نمادین به معنای امید به آینده است.

برنده ترکیه

چمن مصنوعی (Astroturf) اثر مهمت اصلان

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

ویروس کرونا همه را تحت تأثیر قرار داده است. از آنجا که عبادتگاه‌ها بسته هستند، این مردان ضمن رعایت فاصله اجتماعی، روی چمن مصنوعی نماز خواندند.

برنده کامبوج

دلم برات تنگ شده (I Miss You) اثر شان چنل

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

اینجا قبلاً مکانی بود که مخاطب استرس خود را آزاد کرده و هیجانش را تقسیم می‌کرد، اما از زمان شیوع Covid-19، همه چیز تغییر کرده است. تئاتر اکنون ساکت و تنها است. امیدوارم روزی همه چیز به حالت عادی برگردد.

برنده سریلانکا

شلوغی برای بقا (Hustle For Survival) اثر ایسیرا سوریاآراچی

برندگان مسابقه ملی و منطقه سونی

در یکی از روزهای هفته در ماه آگوست، درحالی‌که در خیابان اصلی کلمبو سرگردان بودم، این مرد توجه من را در میان ازدحام و ترافیک شلوغ جلب کرد. از وسط جاده عبور کردم و تلفنم را بیرون آوردم تا زندگی کارگری را که طی همه‌گیری کرونا در تلاش برای زنده ماندن است، به تصویر بکشم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات