عکاس ایرانی برنده جایزه اصلی مسابقه عکاسی سیه‌نا ۲۰۲۱ شد

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
به‌تازگی تصاویر منتخب عکاسی خلاقانه ۲۰۲۱ سیه‌نا منتشر و مسعود میرزایی، عکاس ایرانی، برنده کلی این مسابقه شد.
تبلیغات

به گزارش Boredpanda، «دریاچه» اثر مسعود میرزایی، عکاس ایرانی، برنده کلی مسابقه عکاسی خلاقانه ۲۰۲۱ سیه‌نا شد. این عکس در دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه در خاورمیانه و ششمین دریاچه آب شور دنیا واقع بین استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ثبت شده است. اثر مذکور از میان ده هزار تصویر ارسال‌شده توسط عکاسان ۱۳۷ کشور انتخاب شده است. مسابقه Creative Photo Awards شامل ۱۷ دسته برای عکاسان معاصر است که رویکردهای ابتکاری آن‌ها در عکاسی انتظارات بیننده را به چالش می‌کشد و علاوه بر حس زیبایی، از  فاکتور خلاقیت نیز استفاده می‌کند. تصاویر برنده هر گروه در نمایشگاه I Wonder If You Can در طول جشنواره سیه‌نا، از ۲۳ اکتبر تا ۵ دسامبر به نمایش درمی‌آیند.

جشنواره عکاسی Siena Awards 2021 نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی که عکس‌های خارق‌العاده‌ای از سراسر جهان را جمع آوری کرده‌اند به تماشا می‌گذارد و کارگاه‌های آموزشی، تورهای عکاسی، سمینارها، کنفرانس‌ها، نمایش‌ها و تورهای اختصاصی را برای کشف قلمرو سیه‌نا ارائه می‌دهد.

برای اولین بار در ایتالیا، مهمان اصلی جشنواره استیو وینتر خواهد بود که با تجربه خود در عکس‌برداری از گربه‌های بزرگ برای نشنال جئوگرافیک شهرت یافته است.

نمایشگاه انفرادی برنت استیرتون، نمایشگاه‌ بین‌المللی عکس سیه‌نا و نمایشگاه عکس پهپادها نیز بخشی از جشنواره خواهند بود.

مقام اول در دسته پرتره

رابی (Robbie) اثر استیو وایز

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

استیو ویز از پِرت (استرالیا) با اثر «رابی» برنده دسته «مردم» شد. عکس مذکور ادای احترامی است به سرسختی رابی، مرد جوانی که در ۴ سالگی بر اثر تصادف، تمام بدن او سوخت و انگشتانش را نیز از دست داد. ویز درباره عکس خود چنین گفت:

رابی در سن ۴ سالگی طی حادثه‌ای در اتاق خواب خود سوخت. این مسئله منجر به سوختگی ۹۵ درصد از بدن و از دست دادن انگشتان وی شد. او زندگی سختی دارد؛ اما به‌سختی کار می‌کند و تا آنجا که می‌تواند به زندگی عادی بزرگسالانه خود ادامه می‌دهد.

از خالقان این جشنواره پرسیده شد چه چیزی الهام‌بخش شروع آن بود. در جواب چنین گفته شد:

از طریق جشنواره بین‌المللی عکس سیه‌نا، پروژه ما در کمتر از شش سال به یکی از اصلی‌ترین رویدادهای عکاسی در جهان تبدیل شده است. دلیل چنین اتفاقی این است که شرکت‌کنندگان مسابقه را مانند اعضای خانواده‌ بزرگی به نام عکاسی می‌دانیم و آن‌ها در مناظر خارق‌العاده میدان دل کمپو، در مقابل نماد تاریخی اصلی شهر، تالار شهر قرن ۱۲ و برج Torre del Mangia گرد هم می‌آوریم. با این روش اشتیاقمان به عکاسی را در یکی از مناطقی که بیشترین تعداد عکس در آنجا ثبت شده، نشان می‌دهیم.

برنده افتخاری دسته حیوانات/ حیوانات خانگی

عشق مادری (A Mother's Love) اثر لین امر

یک قوی مادر جوان درحالی‌که مراقب یکی از جوجه‌های خود است که تازگی برای اولین بار وارد آب شده، لحظه‌ای چشم‌های خود را می‌بندد.

برنده افتخاری دسته‌ طبیعت و منظره

پری جنگل‌های عمیق (Deep Forest Fairies) اثر کازواکی کوسکی

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
ماده هیمبوتارو، گونه‌ای کرم شب‌تاب بومی ژاپن که در شب‌های تابستانی جنگل زندگی می‌کنند، نمی‌تواند پرواز کند و تنها نرها این کار را انجام می‌دهند. دیدن آن‌ها به قدری زیبا است که تاریکی جنگل فراموش و روشنایی کریسمس یادآور می‌شود. این زیبایی تنها ده روز در تابستان دوام دارد. جنگل‌‌ها زنده هستند و چیزهای گران‌بهایی دارند که انسا‌ن‌ها نمی‌توانند آن‌ها را تهدید کنند.

مسئولان این مسابقه هدف اصلی آن را به اشتراک گذاشتند:

معنای تندیس مشهور کریستالی ما، جایزه پانگه‌آ که به برندگان اعطا می‌شود در ادامه آورده شده است. این جایزه استعاره‌ای از کمال، انعکاس، شکست، لنزهای نوری، تخیل و آینده است. همچنین این جایزه نماد هدف سازمان جشنواه سیه‌نا در ساخت تجربه‌های جدید در روزهایی است که عکاسان زیادی از قاره‌های مختلف دور هم جمع‌ شده‌اند. همه این افراد گرد هم آمده‌اند تا از عشق به تصویر، هماهنگی نور، شیرینی رنگ و در نهایت زیبایی عکاسی حمایت کنند. این جشنواره مانند نام جایزه‌اش، نشان‌دهنده همه قار‌ه‌ها قبل از رانش است، زمانی که همه مردم و ملت با یکدیگر و فرهنگ‌ها یکسان بودند. جشنواره بین‌المللی عکاسی سیه‌نا می‌خواهد از هدف اصلی عکاسی حمایت و آن را تبلیغ و تشویق کند.

برنده عکس سال

دریاچه (The Lake) اثر مسعود میرزایی

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

برنده افتخاری دسته طبیعت و منظره

مدوسا (Medusa) اثر کریس آپتون

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
این درخت بلوط باورنکردنی که به قدمت ۵۰۰ ساله خود شهرت دارد، با شاخه‌های بلند، مارهای سر مدوسا را به یاد من آورد. به منظور برجسته شدن کنتراست، عکس با مادون قرمز تهیه شده است.

جشنواره بین‌المللی عکس سیه‌نا از گروه کوچکی از «رؤیاپردازان و دوستداران» عکاسی آغاز شد. آن‌ها درباره چگونگی انتخاب برندگان بیشتر توضیح دادند:

تصاویر توسط هیئت داوری بین‌المللی انتخاب می‌شوند که از بین تأثیرگذارترین ویراستاران عکس در مجلات جهانی تشکیل شده‌اند. آن‌ها معمولاً در هر مسابقه از بیش از ۱۶۵ کشور در سراسر جهان، حدود ده هزار فایل تصویری دریافت می‌کنند.

مقام اول در دسته طبیعت بی‌جان

طبیعت بی‌جان رامبراند (Rembrandt Still Life) اثر اولگا رودنوک

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
من نوری که رامبراند روی نقاشی‌هایش می‌کشد خیلی دوست دارم. به نظر می‌رسد این نور نه‌تنها برای پرتره‌هایی که رامبراند بسیار باشکوه ترسیم می‌کند، بلکه برای تصویر طبیعت بی‌جان نیز ایده‌آل است.

برنده افتخاری در دسته فشن

مهی (Mahi) اثر محمد ضیاءالدین

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
سارای قرمز، جواهرات سنگین و گل‌های رز قرمز روی موها جز اصلی عروسی‌های سنتی بنگلادشی است. این مد برای سال‌ها ثابت مانده.

در بخش دیگری، مسئولان این جشنواره توضیح دادند:

احساساتی که تصاویر می‌توانند به افراد منتقل کنند و همچنین کارهایی که غالباً در پشت صحنه برای گرفتن عکس‌های شگفت‌انگیز انجام می‌شوند، بیشترین انگیزه را برای ما ایجاد می‌کنند. امیدواریم بتوانیم از طریق تصاویر خود به مردم رؤیا بدهیم؛ زیرا دنیا در دوره همه‌گیری کرونا بیش از هر زمان دیگری به رؤیا دیدن نیاز دارد.

این افراد همچنین توصیه‌هایی برای عکاسان آینده داشتند:

بزرگ فکر کنید و رؤیا داشته باشید، مشتاق باشید و سعی کنید از طریق احساسات به مردم الهام ببخشید. هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد. مهم نیست از چه دوربینی استفاده می‌کنید.

مقام دوم در دسته حیوانات/ حیوانات خانگی

آفتاب پرست در اتاق خواب (Chameleon In The Bedroom) اثر جو ساکس

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
آفتاب‌پرست پلنگی آبی در اتاق خوابی در برابر پس‌زمینه کاغذ دیواری قدیمی گلداری استتار کرده است. عکسبرداری با دوربین Hasselblad H5x و نورپردازی ترکیبی انجام شد.

مقام اول در دسته حیوانات/ حیوانات خانگی

گران‌بها (Priceless) اثر پدرو ژارک کربس

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

در دستهحیوانات خانگی، «گرانبها»، پرتره کرگدنی که توسط عکاس پدرو جارک کربس از پرو در آلمان گرفته شده، جایزه برتر را به خود اختصاص داده است. این عکاس قصد دارد تا توجه عموم را به استفاده ناشایست از شاخ کرگدن معطوف کرده و به نفع گونهحیوانی که به دلیل شکار غیرقانونی بهطور فزایندهای در معرض خطر است، آگاهسازی کند.

هر کیلو  به ارزش ۶۰ هزار دلار آمریکا؛ این قیمت شاخ کرگدن در بازار سیاه است. این کالا گران‌تر از طلا است! اما زندگی گران‌بها‌تر است. بر خلاف عاج‌ فیل، شاخ کرگدن از کراتین یعنی همان ماده ناخن، ساخته شده است؛ اما ناآگاهی و خرافات برخی از انسان‌ها به آن خواص دارویی می‌دهد که وجود ندارد. درست مانند باقی موارد موجود در بازار تا زمانی که خریدار وجود دارد، فروشنده نیز وجود خواهد داشت. این مسئله تنها با آموزش به پایان می‌رسد.

مسئولان مسابقه مذکور درباره خود بیشتر توضیح میدهند:

 Art Photo Travel یک انجمن غیرانتفاعی است که با هدف گسترش، ترویج و ارتقا هنر، بناهای تاریخی، سنت‌ها‌، فرهنگ‌ها و زیبایی‌های طبیعی از سراسر جهان، ابتکارات فرهنگی ایجاد ‌می‌کند. طرح‌ها و پروژه‌ها نه‌تنها برای کسانی هستند که هنر و فرهنگ را دوست دارند، بلکه علاقه‌مندان به ناشناخته‌ترین و کم‌گردشگرترین نقاط مختلف جهان را نیز به خود جذب می‌کنند. این رویداد رویکردی متمرکز بر آگاهی نسبت به فرهنگ‌ها بوده و عمدتاً جهت حمایت از درک هرچه بهتر مکان‌های مختلف، جمعیت‌ها و مردم شکل می‌گیرد. هرساله سه مسابقه بین‌المللی عکاسی برای ایجاد فرصتی جدید برای ایجاد تجمع بین مردم، دوستداران عکاسی، علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ برگزار می‌شود. درهای جشنواره عکاسی بین‌المللی سیه‌نا، نمایشگاه عکس پهپادها و مسابقه عکس خلاقانه برای همه عکاسان، متخصصان، علاقه‌مندان و استعدادهای جدید سراسر جهان گشوده است.

برنده افتخاری در دسته طبیعت و منظره

کرم شب‌تاب زیر ستاره‌ها (Lucciole Sotto Le Stelle) اثر استفانو پلگرینی

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

برنده افتخاری در دسته تم باز

گوزن‌های شمالی در بالای کوه (Elks On The Mountain Top) اثر هایهونگ زینگ 

مقام دوم در دسته پرتره

گل آفریقایی (African Flower) اثر رینی بورگونژ

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
دختر کوچک آفریقایی، در نقاشی هنرمند Eelke Jelles Eelkema که از ۱۸۱۵ تا ۱۸۳۹ در هلند زندگی می‌کرد. این لباس از پلاستیک بازیافتی ساخته شده است.

برنده افتخاری در دسته زیبایی

ژیپسوفیلا (Gypsophila) اثر ناتالیا پولومینا

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
انگلیسی‌ها ژیپسوفیلا را «نفس کودک» می‌نامند و در آلمان، این گیاه به «حجاب عروس» معروف است. طبق افسانه‌ها، دختری که مجبور به ازدواج با مردی شده بود که دوستش نداشت، درست در مقابل محراب به شاخه‌ای ژیپسوفیلا تبدیل شد.

مقام اول در دسته موسیقی

صدای تنهایی (The Sound Of Solitude) اثر اریک پولیتزر

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

اریک پولیتزر از ایالات متحده آمریکا، دسته موسیقی را با «صدای تنهایی» که نشان‌دهنده سالن کنسرتی در خانه فیلم هوانا است، برنده شد. این عکس ادای احترام به کوبا و موسیقی است که همیشه ملت جزیره کارائیب را به حرکت واداشته است.

برنده افتخاری در دسته پرتره

شعرهایی برای خواهران (Poems For Sisters) اثر هاردیجانتو بودیمان

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
واقعاً دنیای سورئال را دوست دارم! از عکاسی به عنوان رسانه‌ای برای بیان تخیل خود در تصاویر استفاده می‌کنم. این تصویر با الهام از فیلمی تاریخی در مورد شاهزاده خانم سلطنتی در عصر جوزون ۱۳۹۲ - ۱۸۹۷ (کره کنونی) ثبت شده است. در آن زمان شاهزاده خانم‌ها در قصر لباس‌های سنتی به نام Hanbok می‌پوشیدند. من سعی می‌کنم در تصاویر خود عناصر سنتی را با سورئال ترکیب کنم.

برنده افتخاری دسته پرتره

دختری با پر (Girl With Feather) اثر لونته کواچ

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
پرتره هنرهای زیبا با کیفیت عالی تا حد ممکن ساده، ناب و اصیل است. برای من مهم است که از هرگونه عوامل منحرف‌کننده پرهیز کنم و فقط به موارد ضروری بپردازم.

برنده افتخاری در دسته طبیعت و منظره

دو فصل (Two Seasons) اثر لورنزو نادالینی

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

برنده افتخاری در دسته طبیعت و منظره

در امواج (In Waves) اثر توماس تیسون 

برنده افتخاری در دسته حیوانات/ حیوانات خانگی

پیوند ناگسستنی (unbreakable bond) اثر پدرو ژارک کربس

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

برنده افتخاری در دسته طبیعت و منظره

مدخل معبد (Torii) اثر جون اپی فانیو پاگالیلاوان

 

برنده افتخاری در دسته غذا و نوشیدنی

تاریک و منحط (Dark And Decadent) اثر والریا بیسمار

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

برنده افتخاری در دسته طبیعت و منظره

تعداد زیادی از سارها (Plenty Of Starlings) اثر فرانکه دی جونگ

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
هر روز هنگام غروب خورشید، هزاران سار در نیزار به دنبال جایی برای گذراندن شب می‌گردند و هنگام پرواز اشکال زیبایی در آسمان می‌سازند.

برنده مقام اول دسته طبیعت و منظره

نخلستان (Palm Grove) اثر هانس ویچمن

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

هانس ویچمن عکاس آلمانی با تصویر « نخلستان»، ثبت‌شده از عرشه  یک کشتی تفریحی در رودخانه نیل در مصر، مقام برتر دسته طبیعت را به دست آورد.

مقام اول در دسته عروسی

عروس پرنده (The Flying Bride) اثر سوون آماتیا

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱
«عروس پرنده» که توسط عکاس بریتانیایی سوون آماتیا در لندن گرفته شده است، در دسته عروسی مقام اول را به دست آورد. این عکس از مراسم عروسی یهودیان در حورا گرفته شده است؛ رقصی که معمولاً با پرتاب عروس به هوا پایان می‌یابد.

برنده افتخاری دسته آزمایشی

میراث (Legacy) اثر چرایین کولت

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

مقام اول در دسته انتزاعی

چنگال ۲۸ (The Fork 28) اثر فیلیپو درودی

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

فیلیپو درودی از ایتالیا در دسته انتزاعی با اثر «چنگال ۲۸» برنده شد. این اثر ادای احترام نمادینی به چنگال است؛ وسیله‌ای که هرروز با آن سروکار داریم. وسیله‌ای که درودی آن را «گنگ، ظریف، زنانه، متقارن و در مقابل تهدیدآمیز، اغواگر و دارای مشخصات هندسی تقریباً انتزاعی» توصیف می‌کند.

من چنگال‌ها را دوست دارم و مجذوب آن‌ها می‌شوم. می‌خواستم عمیقاً به آن نگاه کنم و از شخصیت‌های بسیاری که در آن وجود دارد مطلع شوم. در بخشی از پروژه «چنگال» می‌خواستم خصوصیات هندسی و تقریباً انتزاعی این شی روزانه را به نمایش بگذارم.

 مقام اول دسته معماری

اترنیت (Eternit) اثر اینگون مئه‌لوم

برندگان مسابقه عکسبرداری خلاقانه سیه‌نا ۲۰۲۱

اینگون مئه‌لوم، عکاس نروژی، در دسته معماری با «اترنیت» برنده شد. این عکس وجود ساختمان‌هایی را که هنوز با سیمان مخلوط با آزبست، با وجود ممنوعیت این مواد در نروژ از سال ۱۹۷۸، نشان می‌دهد.

 تخته‌های اترنیت بهترین مواد ساختمانی بودند. قرار بود سیمان مخلوط با آزبست بدون تعمیر و نگه‌داری باشد و بسیار محبوب شود؛ به‌ویژه در امتداد ساحل که هوا می‌تواند بدتر باشد. در دهه هفتاد، کشف شد که آزبست بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل ماده مذکور در سال ۱۹۷۸ ممنوع شد. هنوز هم خانه‌های از جنس اترنیت در سراسر کشور نروژ هستند.

اکنون که تمامی تصاویر برتر در مسابقه عکس سیه‌نا را مشاهده کردید، لطفا در قسمت نظرات نام اثر منتخب خود را بنویسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات