شاتر استوک، ۱۰ تصویر برتر خود از سال ۲۰۲۰ را معرفی کرد

پنج‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
مطالعه 12 دقیقه
تحریریه‌ی شاتر استوک به‌تازگی عکس‌های مستندی را معرفی کرده است، که لحظات تاریخی وسرنوشت‌ساز سال ۲۰۲۰ را که سالی کاملا متفاوت از هر لحاظ بود، به تصویر کشیده‌اند.
تبلیغات

شاتر استوک، یکی از بزرگ‌ترین مراجع بزرگ دانلود عکس‌های با کیفیت در دنیا است. این سایت، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای عکس، فوتیج، وکتور، ویدئو و موزیک است. شاتر استوک با داشتن بیش از ۳۰۰ میلیون عکس در آرشیو خود به کاربران امکان جست‌و‌جوی هر موضوعی را ارائه می‌کند.

تحریریه‌ی شاتر استوک به‌تازگی عکس‌های مستندی را معرفی کرده است؛ تصاویری که لحظات تاریخی و سرنوشت‌ساز سال ۲۰۲۰ را که سالی کاملا متفاوت از هر لحاظ بود، به تصویر کشیده‌اند. سال ۲۰۲۰ هم مانند بسیاری از سال‌ها، به‌طور معمول با نمایش فرش‌های قرمزی مانند اسکار آغاز شد و سپس به طرز چشم‌گیری به سمت همه‌گیری ویروس کووید۱۹ و اعتراضات سیاه‌پوستان کشیده شد و خوشبختانه با انتشار اخبار واکسن‌ها رو به پایان است. شاتر استوک هرساله تصاویر برتر سال را از نگاه خود منتشر می‌کند.

شاتر استوک، مسیر سختی را برای این انتخاب، پیش روی خود دارد؛ زیرا باید پاسخگوی نیازهای تمام افراد باشد. تحریریه‌ی شاتر استوک، تلاش می‌کند تا حد امکان مخاطبان را با ارائه‌ی تصاویر برتری از خدمات درمانی، سرگرمی، اخبار، ورزش، مد و... راضی نگه دارد. بااین‌حال، سال ۲۰۲۰، از هر نظر سال مهم و خبرسازی بود. به همین دلیل این نشریه، انتخاب‌های این سال را نیز متفاوت انجام داده است.

اسکار جنجال‌برانگیزی که در آن یک فیلم کره‌ای، بسیاری از جوایز مهم را از آن خود کرد، شیوع ویروس کووید۱۹ که باعث از بین رفتن جان هزاران نفر در هر نقطه از دنیا شد، اعتراضاتی که به دلیل مرگ یک سیاه‌پوست، تحت عنوان «زندگی سیاهان اهمیت دارد» در آمریکا اتفاق افتاد، یک انتخابات جنجال‌برانگیز که تنها پس از چهارسال، باعث پایین کشیدن دونالد ترامپ از مسند قدرت شد و در نهایت کشف واکسن ویروس کرونا و امید دوباره‌ی مردم به زندگی، برخی از مهم‌ترین اتفاقات در سال پر از حادثه‌ی ۲۰۲۰ بود.

(برای دیدن تصاویر در اندازه‌ی اصلی، روی آن کلیک کنید)

  • عکاس: الکس براندون
  • خبرگزاری: Associated Press

در این تصویر، رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ به تصویر کشیده شده است. خواه او را دوست داشته باشید یا از او متنفر باشید، این سیاستمدار نقش مهمی بر پوشش خبری سیاسی ایفا کرده است.این تصویر استادانه، در محل سخنرانی‌های ترامپ قبل از انتخابات ۲۰۲۰ و در تریبونی در شهر کارسون نوادا به ثبت رسیده است.

یک تصویر عالی از نگاه این نشریه، لازم است که علاوه بر مرتبط بودن و جا گرفتن در دسته‌بندی مخصوص خود، از کیفیت فنی و موضوعی و علاوه بر آن از تأثیر احساسی برجسته‌ای نیز برخوردار باشد. این تصاویر باید باعث شود تا افرادی که به آن نگاه می‌کنند، درک بسیار زیادی از آن صحنه داشته باشند. اگر شخصی به هر دلیلی بتواند دلیل اینکه چرا تصور می‌کند یک تصویر عالی است را بیان کند، دیگر نمی‌توان هیچ بحث دیگری را پیرامون آن عکس انجام داد.

تحریریه‌ی شاتر استوک، برای ۱۰ تصویر برتر سال، نگاهی کلی به تمام تصاویر ثبت شده در طول سال داشت و در نهایت تصاویری را برگزید که از بسیاری جهات، قابل‌توجه بودند. می‌توان این‌گونه بیان کرد که تصاویر قابل‌توجه، تصاویری بی انتها هستند. تصاویری که احساس خاصی را در شما به وجود می‌آورند و به دلایل خاصی، نمی‌توانید نگاه کردن به آن‌ها را متوقف کنید.  ساختما‌ن‌هایی که در مینیاپولیس، در حال سوختن هستند، جشن گرفتن و شادمانی تیم بازیگری و کارگردانی فیلم انگل، احساساتی که بر چهره‌ی پرستاران حک شده است، پیام ساده اما پرمعنای «نمی‌توانم نفس بکشم» روی ماسک بسیاری از اعتراض کنندگان جنبش «زندگی سیاهان مهم است»، و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی که سوغاتی اجباری و ضروری ویروس کووید۱۹ است، بخشی از داستان ما در سال ۲۰۲۰ بود.

  • عکاس: آلن جی شابن
  • نشریه‌: لس آنجلس تایمز (Los Angeles Times)

چند صد نفر از معترضان در اعتراضات «Black Lives Matter» در یک لحظه سکوت برای احترام به جورج فلوید در یک راهپیمایی اعتراضی مسالمت آمیز از ساحل منهتن به ساحل هرموسا زانو زده و مشت‌های خود را در هوا نگه داشتند. آن‌ها در همین حالت، از ساحل هرموسا Pier Plaza، بازگشتند.

«جان سیاه‌پوستان مهم است» یا «زندگی سیاهان مهم است»، یک جنبش اجتماعی بین‌المللی است که از جامعه‌ی سیاه‌پوستان آمریکا آغاز شد و برای مقابله با خشونت و نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان فعالیت می‌کند. این جنبش به‌صورت منظم به سازماندهی اعتراضات مردمی به کشته شدن سیاه‌پوستان به دست نیروهای پلیس و نژادپرستی سازمان یافته در سیستم قضایی و پلیس می‌پردازد. در سال ۲۰۱۳ در پی تبرئه‌ی یک پلیس از قتل یک نوجوان سیاه‌پوست به نام تریوان مارتین، این نهضت با هشتگ #BlackLivesMatter در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ با برگزاری تظاهرات گسترده خیابانی پس از کشته شدن دو سیاه‌پوست دیگر آمریکایی در سطح آمریکا معروف شد.

آلیشیا گارزا، پاتریس کالرز و اوپال تومتی که مبتکران استفاده از این هشتگ بودند، در طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، دامنه‌ی فعالیت‌های این جنبش را به بیش از ۳۰ شعبه‌ی محلی در سراسر آمریکا گسترش دادند. بااین‌حال، جنبش زندگی سیاه‌پوستان مهم است به‌صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کند و هیچ‌گونه ساختار سلسله مراتب رسمی ندارد. در تابستان سال ۲۰۱۵، فعالان این جنبش نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به‌صورت علنی به چالش کشیدند تا موضع خود را در مورد موضوعات مرتبط با این جنبش به وضوح مشخص کنند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی در طی وقایع و اعتراضات پس از کشته‌شدن جورج فلوید به دست مأمور پلیس درِک کلویین در شهر مینیاپولیس ایالت مین‌سوتا، این جنبش اجتماعی در سر خط اخبار در سراسر جهان قرار گرفت. مرور داستان‌های سال ۲۰۲۰، به رویدادها و افرادی می پردازد که در خاطرات ما اثری برجای گذاشتند. سالی که با امیدواری آغاز شده بود، به یکی از سال‌های بدی تبدیل شد که به بسیاری از ما، مجموعه‌ای از فقدان را هدیه کرد. بااین‌حال، شاید مجموعه اتفاقاتی که در این سال رخ داد، به بشر قدرت قدردانی بیشتری ببخشد.

  • عکاس: خولیو کورتز
  • خبرگزاری: Associated Press

یک معترض در اعتراضات «زندگی سیاه‌پوستان مهم است»، پرچم ایالات متحده آمریکا را در کنار یک ساختمان در حال سوختن در مینیاپولیس، در اعتراضات به مرگ جورج فلوید زیر‌ورو گرفته است. جورج فلوید، مردی آفریقایی‌تبار و آمریکایی بود که در حین دستگیری پلیس در مینیاپولیس پس از آنکه یک افسر پلیس سفیدپوست بنام درک شووین زانویش را به مدت ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه روی گردن وی فشار داد، کشته شد. پس از آن، اعتراضات مربوط به برخورد پلیس با فلوید و سایر آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به سرعت در سراسر ایالات متحده و جهان گسترش یافت.

ریشه‌های شکل‌گیری جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» به جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا، جنش قدرت سیاه‌پوستان، جنبش حقوق زنان سیاه‌پوست در دهه ۸۰ میلادی، جنبش پان‌آفریقا، جنبش ضد آپارتاید، هیپ‌هاپ، جنبش‌های اجتماعی دگرباشان جنسی و جنبش اشغال وال استریت بازمی‌گردد. بسیاری از رسانه‌ها به این جنبش لقب «جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا جدید» داده‌اند؛ اما بسیاری از اعضای این جنبش با این لقب موافق نیستند و آن را را متفاوت از نسل قبلی فعالات حقوق سیاه‌پوستان می‌دانند. برای مثال جنبش جدید به رسوم نسل قدیم از جمله دخالت کلیسا، احترام به حزب دموکرات (ایالات متحده آمریکا) و سیاست احترام‌گذاری پایبند نیست.

  • عکاس: نوآه برگر
  • خبرگزاری: Associated Press

در ماه می گذشته، در کشور آمریکا، با نزدیک شدن تعطیلات آخر هفته و روز یادبود و پیش‌بینی هوای آفتابی کالیفرنیا، دولت‌های محلی تصمیم گرفته بودند تا راهنماهای فاصله‌ی اجتماعی را برای کمک به مردم خارج از منزل، در یک فاصله‌ی امن از یکدیگر اجرا کنند. روز یادبود، نام یکی از تعطیلات رسمی فدرال در ایالات متحده‌ی آمریکا است. این روز آخرین دوشنبه‌ی ماه مه است. این روز به یاد کسانی که جان خود را در نیروی ارتش ایالات متحده امریکا از دست داده‌اند، برگزار می‌شود.

درروز یادبود، پرچم‌های آمریکا در سراسر این کشور، تا نیمروز به حالت نیمه افراشته درمی آیند و بعد، برای باقی روز، به حال عادی بازمی‌گردند. این روز هم‌زمان با اولین روز آغاز تعطیلات تابستان است. پیش از این تاریخ، در اورنج کانتی کالیفرنیا، بعد از انتشار تصاویری که پارک‌ها را سرشار از جمعیت نشان می‌داد، سواحل تعطیل شده بودند. پس از آن، دایره‌های بزرگ و سفیدی در پارک‌های سانفرانسیسکو نقاشی شدند تا فاصله‌گذاری اجتماعی را تقویت کنند و ارتقا دهند. سانفرانسیسکو برای بازگشایی فضاهای عمومی، بخش‌های تفریحی ​​و پارک‌ها، دایره‌های بزرگی را روی چمن‌های پارک نقاشی کرد تا مردم بتوانند راحت بنشینند  استراحت کنند و از محیط پارک‌ها لذت ببرند.

«فاصله گذاری اجتماعی» اقدامی است که توسط مقامات بهداشت عمومی و برای برخی از اقدامات غیر دارویی مانند کنترل عفونت و برای متوقف کردن یا کاهش سرعت شیوع بیماری های بسیار مسری، انجام می‌شود. هدف از فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، کاهش احتمال تماس بین افراد دارای عفونت و افراد سالم است تا انتقال بیماری، عوارض و در نهایت مرگ و میر به حداقل برسد. طبق یک گزارش که در هفته نامه‌ی پزشکی «لنست» منتشر شده است، در صورتی که افراد در مراکز شلوغ حداقل ۲ متر فاصله اجتماعی را از یکدیگر رعایت کنند، خطر ابتلای آن‌ها به بیماری کرونا به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد در صورتی که افراد یک متر از یکدیگر فاصله داشته باشند خطر ابتلا به کرونا تنها ۲.۶ درصد کاهش خواهد یافت اما رعایت فاصله ۲ متری می‌تواند باعث کاهش حداقل ۵۰ درصدی خطر ابتلا به این بیماری شود. در برخی کشورها رعایت فاصله یک متر تا یک و نیم متر توصیه شده است اما شواهد از تأثیر معنادار حفظ حداقل ۲ متر فاصله حکایت دارد. فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در کنار استفاده از ماسک و سایر پروتکل‌های بهداشتی، از موارد مهمی است که به مردم کمک می‌کند تا روزهای شیوع ویروس کرونا را کمی آسان‌تر سپری کنند.

  • عکاس: فرانک آگوستاین
  • خبرگزاری: Associated Press

در روزهای اعتراضات سراسری به کشته شدن جورج فلوید توسط افسران پلیس در مینیاپولیس آمریکا، دختری هنگام تجمع در اعتراضات «Black Lives Matter» در میدان پارلمان لندن، ماسکی به‌صورت می‌زند. ماسکی که روی آن نوشته شده است: نمی‌توانم نفس بکشم.

  • عکاس: دیوید فیشر
  • نشریه: نامشخص

اگر به مجموعه‌ی ۱۰ عکس برتر نگاه کنید، موضوعات کووید۱۹ و زندگی سیاهان مهم است، تصاویر غالب در این مجموعه هستند. در این مجموعه عکس، بسیاری از افراد مشهور حضور ندارند. بااین‌حال، تصویری از تیلدا سوینتون در هفتادوهفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم ونیز، بسیار به چشم می‌آید. این جشنواره بعد از گذشت ۷ ماه از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان آغاز شده بود. فستیوال فیلم ونیز همچنین اولین رویداد مهم سینمایی جهان محسوب می‌شد که به‌صورت فیزیکی و طبق تدابیر بهداشتی شدید آغاز به کار کرده بود. تیلدا سوینتون در این جشنواره، جایزه‌ی یک شیر طلایی را برای یک عمر دستاورد هنری دریافت کرد. در نگاه اول، شاید به نظر برسد که تیلدا سوینتون یک طلای پروانه‌ای شکل هنری یا تندیس خود را در دست دارد؛ اما اینطور نیست. این پروانه‌ی زیبا نمادی از ماسکی است که او به‌صورت نمادین و برای ترویج فرهنگ ماسک زدن در روزهای شیوع کرونا استفاده کرده است. به همین دلیل این تصویر نیز در دسته‌بندی ویروس کووید۱۹ جای می‌گیرد.

  • عکاس: اتین لورن
  • نشریه: نامشخص

لس آنجلس داجرز، یک تیم حرفه‌ای بیسبال مستقر در شهر لس‌آنجلس است. طرفداران لس آنجلس داجرز در این تصویر، در محیطی که به شکل درایوین سینما‌ درآمده است، بازی تیم‌های محبوب خود را به نظاره نشسته‌اند. سینما‌های درایوین ذاتا با معیار‌های حفظ فاصله اجتماعی بنا شده‌اند، بنابراین بازگشایی آن‌ها در شرایط حاضر نه‌ تنها شدنی است، بلکه به‌شدت منطقی و معقول هم به نظر می‌رسد. در سینماهای فضای باز با اتومبیل که به سینماهای Drive-in شناخته می‌شوند، مردم می‌توانند در اتومبیل‌هایشان و با حفظ فاصله از دیگران، فیلم‌ها را زیر سقف آسمان و روی صفحه‌نمایش بزرگ تماشا کنند. 

  • عکاس: نینا وسترولت
  • نشریه: نامشخص

پزشکان، پرستاران و کادر درمان، بار سنگینی در خط مقدم مبارزه با کرونا بر دوش دارند و مردم جهان به روش‌های مختلف از آن‌ها قدردانی می‌کنند. در سراسر دنیا، پرستاران درگیر همه‌گیری جهانی کرونا هستند. این شغل به سلامت روانی و فیزیکی بسیاری از آن‌ها لطمه شدیدی وارد کرده است و تعداد زیادی هم به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. در این تصویر که در بیمارستان «Lenox Health Greenwich Village» نیویورک به ثبت رسیده‌ است، پزشکان و کادر درمان روبروی بیمارستان مشاهده می‌شوند. جایی که مردم در ساعت هفت بعد از ظهر برای تشکر از کارکنان پزشکی و کادر پزشکی در خط مقدم بیماری همه‌گیر کرونا، شروع به تشویق و کف زدن کرده بودند.

  • عکاس: دیوید فیشر
  • نشریه: نامشخص

فیلم کُره‌ای انگل، به کارگردانی بونگ جون هو، با دریافت چهار جایزه‌ی اصلی در مراسم اسکار ۲۰۲۰ درخشید. این فیلم هم‌زمان برنده‌ی اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد؛ موفقیتی که برای یک فیلم غیرهالیوودی بی‌سابقه است. شاید حتی تا یک سال قبل نیز، فکر کردن به اینکه یک فیلم غیرانگلیسی زبان، هم‌زمان جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار را از آن خود کند، بی سابقه بود. فیلم Parasite با بودجه‌ی یازده میلیون دلاری ساخته شد و در سرتاسر جهان حدود ۱۳۷ میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم در اندونزی تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم کره‌ای با پانصد هزار بیننده شده است.

از بازیگران آن می‌توان به سونگ کانگ هو، لی سون کیون، چو یئو جئونگ، چوی وو شیک و پارک سو دام اشاره کرد. این فیلم در بخش اصلی جشنواره اسکار ۲۰۲۰، سه جایزه‌ی بهترین فیلم کارگردان، بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلم اصلی و در جشنواره کن ۲۰۱۹ نیز برنده نخل طلای جشنواره شد. بونگ جون هو، یکی از سرشناس‌ترین کارگردان‌های کره است. از فیلم‌های موفق او می‌توان به Memories of Murder محصول سال ۲۰۰۳، Mother محصول سال ۲۰۰۹ و Snowpiercer محصول سال ۲۰۱۳ اشاره کرد.

  • عکاس: ژوه کوئلو
  • نشریه: نامشخص

یک پیرزن در خانه‌ی سالمندان بنیاد Comendador Joaquim De Sa Couto در سانتا ماریا دا فیرای پرتغال، تحت آزمایش غربالگری COVID-19 قرار می‌گیرد. آزمایشی که امکان آن را فراهم می‌کند تا بین ۲۴ تا ۳۰ ساعت، نتیجه‌ی مبتلا بودن یا نبودن به کرونا را مشخص کند. انجام این آزمایش تحت نظر تیم‌هایی از مراکز بهداشتی سانتا ماریا دا فیرا و آروکا و بیمارستانی در گایا است؛ جایی که یکی از پنج ماشین از کل کشور وجود دارد. ماشین‌هایی که توانایی انجام حداکثر هزار آزمایش در روز را نیز دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات