مرز بین عکس و نقاشی؛ تصاویر زیبا از گل‌ها در زیر آب

یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر از گل‌ها در زیر آب عکس بگیریم، نتیجه‌ی کار چگونه خواهد بود؟ مطمئناً با دیدن عکس‌های باربارا کول شگفت‌زده خواهید شد؛ تصاویری که نمی‌توان تشخیص داد نقاشی آبرنگ هستند یا عکس.
تبلیغات

باربارا کول عکاس معروفی است که به خاطر پرتره‌های زیبایی که از اشخاص زیر آب می‌گیرد معروف است؛ این عکس‌ها به‌حدی رؤیایی هستند که مخاطب با دیدن آن‌ها شک می‌کند که آیا به یک عکس نگاه می‌کند یا یک نقاشی.

باربارا در پروژه‌ی اخیر خود با عنوان «Appearances»، سوژه‌ی عکس‌هایش را از انسان‌ها به گل‌ها تغییر داده است. ایده‌ی این پروژه از جایی آغاز شد که باربارا به علت شیوع کرونا، اعمال قرنطینه و فاصله‌ی اجتماعی، از ارتباط با سوژه‌های انسانی خود محروم شد. به گفته‌ی کول، او در زمان جدایی‌ها به‌دنبال یک نقطه‌ی ارتباطی بوده و معتقد است که قرنطینه به او کمک کرد تا بتواند زیبایی گل‌ها را در آغوش بکشد. گل‌ها ذاتاً زیبا هستند؛ اما به او آموختند که زیبایی را در همه چیز جست‌و‌جو کند. او می‌گوید:

در این پروژه قصد داشتم شخصیت هر گل را همراه‌با شوخ‌طبعی آن به نمایش بگذارم؛ زیبایی مخفی هر گل که به‌سادگی قابل درک نیست. با این کار می‌خواستم از دید تازه‌ای به گل‌ها نگاه شود.

باربارا با انتخاب این سوژه‌ی متداول، قصد داشت آن‌ها را از زاویه‌ی دید جدیدی عکاسی کند. پس از ماه‌ها آزمون‌و‌خطا، آزمایش تکنیک‌های مختلف و تلاش برای درک چگونگی به تصویر کشیدن سوژه‌ی جدید، او بالاخره توانست به تصاویری با همان کیفیت عکس‌های پرتره‌ی خود، دست پیدا کند. لطافت، جنبش و موج این تصاویر به‌حدی مطلوب است که به نظر می‌رسد به یک نقاشی آبرنگ نگاه می‌کنید.

برای دیدن تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید.

گل‌ها زیر آب
گل‌ها زیر آب
گل‌ها زیر آب

پروژه‌ی Appearances به زیبایی نشان داد که یک عکاس می‌تواند بدون قربانی کردن سبک و دیدگاهش، سوژه‌های جدید را واکاوی کند. تصاویر گل‌ها، شبیه به چیزی نیست که کول تجربه‌ی کار با آن را دارد؛ اما او توانسته است به‌خوبی شکل انسانی را جایگزین سوژه‌ی ظریف‌تری بکند. او به‌قدری حرفه‌ای توانسته است این پروژه را مدیریت کند که نتایج به‌دست‌آمده بلافاصله به‌عنوان سبک باربارا کول قابل تشخیص هستند. باربارا می‌گوید:

من با گل‌ها مانند موجوداتی انسان‌گونه رفتار می‌کنم تا زیبایی درونی و نامتناهی بودن آن‌ها را نشان بدهم.

برای دیدن کارهای بیشتر از باربارا کول به صفحه‌ی اینستاگرام او مراجعه کنید.

امیدوارم از این قسمت از شاتر لذت برده باشید. نظر شما در مورد آثار این عکاس چیست؟ کدام سبک و موضوع عکاسی را بیشتر می‌پسندید؟ نظرات و پیشنهاد‌ها خود را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات